Hitta kattunge - hjälp!!!
Vi har en kattunge på ca 3 veckor som hittills har bott inomhus ca 2 veckor av sitt liv. Idag vände jag ryggen till i max 5 min och då passade en av honkatterna (misstänker den honan som inte varit inne med honom) att hämta honom och gömma honom nånstans.
Detta är en katt vi har tänkt behålla och vi vill ju inte han förvandlas till vildkatt. Har ni några förslag hur vi ska lyckas hitta honom??
Vi bor ute i skogen med en del förråd och även skogen intill knuten. Katterna själva är rätt skygga för okänt folk så tror inte att dom går över till våra få grannar och gömmer honom.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Har ni knyckt en kattunge från en mamma? Det är inte riktig tillåtet att göra så. Ungar får inte skiljas från mamman innan de är 12 veckor gamla. Så mamman har gjort helt rätt när hon hämtat tillbaka den.
Hoppas att mamman gömmer den väl. En tre veckors kattunge ska vara hos sin mamma!
Kattungen är hittad. Hon som hade snott den visade den för mamman så mamman plockade fram den åt oss igen. Inte en sekund släpper jag honom ur siktet mer!!
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Har du verkligen separerat en kattunge ifrån sin mamma vid 3 veckors ålder? Hur tänker du?
Är du medveten om att du kan bli anmäld för detta? En kattunge ska om det är möjligt växa upp med sin mamma och syskon, för att bli en fungerande katt. Om mamman är så pass tam att hon visar sina ungar, så plocka in hela familjen och håll dem inomhus, så blir inte ungen förvildad.
"Vill inte att han ska förvandlas till en vildkatt"
Men hans syskon då? Och hans mamma?
Men det är väl helt okej antar jag, bara du fått välja den du vill ha. Resten är ju bara… katter?

Det finns en anledning till varför det är LAG på att en kattunge ska stanna hos sin mamma en viss tid.. Som ovan har sagt, ta in hela familjen, elelr lämna tillbaka kattungen till mamman.. Finns nog en anledning vrf den andra katthonan "kidnappade" tillbaka den och gav den till sin mamma..
Om du ej kan ta in hela familjen, så finns det massor av andra kattungar på katthem som ej är förvildade.. Det du gör är fel mot kattungen

Det KANSKE finns någon vettig anledning till varför hon tar en 3 veckors unge? förhoppningsvis har hon någon vettig anldning iallafall..
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Vad skulle det vara för en anledning. Mamman verkar ju bo på gården i något uthus. Och verkar inte vara så skygg eftersom hon visar ungarna.Ungarna kan fås tama även om de går ute med sin mamma. Om man lägger ner lite tid på det. Skulle ungarna behöva vård av något slag, finns de fortfarande på gården så de kan få det.
Det verkar mest vara så att katterna finns på gården för att fånga råttor/möss, och helst ska hålla sig ute ur själva boningshuset.
hoppas att du behåller både mammakatt och kattunge inne! tills ungen e stor nog att gå ut
Man får hoppas att mamman oxå får vara inne?
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Att ni har mage att anklaga någon för att sno en kattungen från mamman! Det finns absolut inte tillräckligt mycket info i inlägget för att man ska kunna avgöra detta. Och det var inte ungens mamma som tog den heller enligt #3.
Om det är som ni misstänker är det tråkigt men man ska inte anklaga folk på så lösa grunder.
Skynda långsamt så går det fortare.
TS får gärna förklara situationen lite mer så det blir mer tydligt.

#12 Så du tycker inte att det verkar misstänktsamt med den info som man fick? Det är ju inte så himla vanligt att en random katt tar en kattunge och går iväg med den….
ja det låter ju som att TS har tagit en tre veckors gammal unge ifrån dennes mamma, men vi kanske ska vänta och se vad TS svarar?
Det kan ju vara så att vi har missuppfattat? Tycker informationen som TS gett var lite luddig.
Vet inte om jag har tolkat TS text helt galet.
Då TS vände ryggen till så togs kattungen och bars iväg. Det står inom parentes " misstänker den honom som inte varit inne med honom "
Detta får mig att tolka texten som att både mamma katt och kattungen bott inne men att en annan hona sedan av någon anledning varit inne, tagit ungen och burit iväg med den.
Ser nu att jag skrivit fel. Texten inom parentes skall naturligtvis vara " misstänker den honan som inte varit inne med honom "
Då TS text går att tolka på flera sätt vore det bra att få en förtydligan av TS.
Oj, här van folk ine sena med att hitta på möjliga historier.
Förstår om TS inte skriver här igen.