Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 14227 ggr
coffinbanger
1

Akuta råd - Nyfödda ungar utan mat!

Igår kejsarsnittades sex fina och otroligt nog levande kattungar ut ur kattmamma Sally som jag akut för drygt två veckor sedan hade tagit hand om.
När hon vaknade efter snittet ville hon inte ha eller kännas vid ungarna och detta har inte ändrats under natten.

Nu undrar jag - hur bråttom är det med att de får mat?

Veterinären sa att de kom med "två dagars massäck" innan det var jättepanik, men de gnäller och skriker hela tiden och den minsta flickan vägde 87g och hade svårt att hålla sig vid liv igårkväll.
Känns konstigt att de skulle kunna klara sig i två dygn utan mat som mest, vilket de självklart inte ska behöva göra, känner redan nu att jag har panik efter att få i dem ersättning.
Klarar de sig i alla fall till 14-tiden i eftermiddag?
Innan dess har jag ingen möjlighet att ta mig till ett apotek.
De verkar krya och är väldigt livliga, men jag är ändå orolig!

Samt, vad ska jag göra med mammakatt?

tuska
0

En första gångs mamma kan vara lite knepiga, Se till att ungarna  ligger varmt och börja stödmata dem, jag tror mamma katt kryper ner i bolådan när hormonerna lagt sej på plats och juvren sprägfyllda.

Ha henne i ett mindre rum så hon blir tvungen se vad  som piper. En bolåda med tak är inte helt fel sånna där gånger.

coffinbanger
0

Jag fick rådet att "tvinga" henne att vara med ungarna, d v s låsa in dem med henne i transportburen en efter en under uppsikt. Hon skriker åt dem och det ser ut som hon är förvirrad och rädd. Hon bet tag i en av ungarnas huvud, men det såg varken ut som att honville göra den illa eller bära iväg den.

Känner mig ganska frustrerad.

oh-la
0

med tanke på att det är väldigt stressande för katter att bli instängda på så liten yta tycker jag att det var ett väldigt underligt råd… hellre låta henne var ai ett rum, i en transportbox är hon ju verkligen instängd utan möjlighet att röra sig ordentligt. till p åköpet är transportboxar ofta förknippade med otäckheter, och att låsa in henne där med ungarna kommer antagligen bara göra henne mer stressad. nej, åk och köp ersättning och börja mata dem. när kattmamman fått ordning på sig själv och alla hormoner kommer det inte ha skadat ungarna att du har börjat ge dem mat. kan även vara så att mamman är lite görvirrad efter snittet. det är ju trotts allt ett ganska stort ingrepp.

tuska
0

Visst kan de bita lite i sina ungar när de är lite vilsna i huvudet själva. Har sett att de kan vara lite hårdhänta mot slöa ungar för att få igång dem.  Du kan lägga lite smör på huvudet på en unge som du har där i bolådan kanske hon kommer igång med vården och slickningen av dem, ta en unge i taget.   Kolla om det funkar

tuska
0

Hur går det för mammakatt och ungar ?

asmaa
1

Försök kanske att ej röra dem för mkt , och låt inte massa andra röra vid dem för mkt så de ej får ngn annan lukt, utan det är bra om de får lukta som mamman oxå .. Men ge dem modersmjölkersättning, det är lite knepigt i början, men du får testa lite olika tekniker, dock är det ett väldigt jobb nu i början eftersom de behöver matas ganska ofta, så om det finns fler än du i hemmet är det bra om ni turas om, för de behöver mat även på natten.. tänk själv en liten bebis, och kattungar behöver oftast varannan timme om jag ej minns helt fel..

Men ja, att stänga in dem i ett rum låter bra, och gärna göra det lite mysigt för henne så hon känner sig trygg, och hon kommer säkert ta hand om dem snart.. Skulle det va så att det inte alls kommer funka efter att du gett det en tid kanske det kan vara en ide att leta efter surrogatmamma.. Men försök vara lugnande mot mamman och hjälp henne, även om hon är en katt så kan de behöva "stöd" och omtanke

sotlynx
0

Faktum är att man ofta kan hålla en bebis i taget mot en spene så den får äta… Om kattmamman är det minsta lugn och kelig brukar det inte vara några problem. Det brukar sluta med att mamman slickar sin unge… Har provat flera ggr, både på kaniner och katter där förlossningen varit svår eller där mamman av andra anledningar inte vill ta hand om bebisarna.  Annars är det KTM kattmöljersättning som gäller. Varannan timme första två veckorna! Lycka till!

asmaa
1

ja precis, om mamman bara kännerf sig bekväm borde det inte alls vara ngt problem att testa den tekniken

Silvestris
0

De kan klara sig utan mat bra länge, men de behöver vätska. Ge dem vätskeersättning tills du fått tag i mjölkersättning och pyttsa gärna i lite extra socker i vätskeersättningen. Kattungar dör snabbt av uttorkning. Är de uttorkade och har tappat all energi (från sockret) kommer de inte orka äta, varken från spene eller flaska/spruta.

coffinbanger
0

Hej.

Det har inte gått bra alls här hemma; igår lämnade jag två stycken (de två minsta) till en amma, men de vill inte tutta och gjorde amman väldigt nervös.
De är väldigt små, den ena vägde igår strax över 70g(födelsevikt 87g) och den andra strax över 85g(födelsevikten var 97g har jag för mig)

Hur gör jag med nappflaskan när jag ska börja jobba nästa vecka?
Jag vill verkligen få de små att överleva, de andra fyra klarar sig hos mamman, men dessa blir bortknuffade och bara den ena av dem vill ens ta mammas spenar.

Har prövat att hålla dem mot spenarna, men då mammakatt bara har fyra-fem fungerande/icke missbildade blir de bortknuffade direkt och som sagt vill en av dem inte ens ta en spene.

Ska annonsera efter en ny amma här på forumet.

Silvestris
0

Det är jäkla skit att min kattunge är 8-9 veckor, hennes mamma har nog inte tillräckligt mycket eller rätt sammansättning på mjölken för dina små. Annars hade jag kunnat ta dem.

Har du Facebook? Lägg ut ett rop om hjälp där i sådana fall, det lär spridas rätt snabbt där.

Har du varit inne på Hittekatt.ifokus? Där finns nog ett gäng med hemlösa mammor som kanske kan vara ammor.

Silvestris
0

Tillägg, om du inte hittar någon som kan hjälpa dig kan vi prova med min hona. Jag kan även stödmata om det behövs.

Har du tur kommer de små igång mer efter en tids handmatning, då kanske du bara behöver stödmata dem några gånger per dag och då är det inga problem med jobb.

Men jag tror att en annan amma är bättre eftersom min bara har mjölk i en tutte och den mjölken är anpassad till en något äldre kattunge.

coffinbanger
0

Vad snällt av dig att erbjuda dig! Jag har tyvärr inte facebook dock.
Bor du i Gävle?

Fick hem de små för fyrtio minuter sedan från amman, de var helt genomkalla, har nu lagt dem mellan två värmeflaskor. Den ena har munnen vidöppen hela tiden, vad tyder detta på?

tuska
0

Den kissen med vid öppen mun är nog inte mycket till liv i dessvärre, den kan nog inte svälja den födan du erbjuder.

Hoppas de andra mår väl och går upp i vikt.

Silvestris
0

Nej, jag bor i Göteborg så det är ju en bit.

Jag skulle tro att dina småttingar har det kritiskt. Få i dem vätskeersättning på en gång, med extra socker. De måste bli varma och få energi men så länge de är kalla ska de absolut inte matas. Det är bra om vätskeersättningen är kroppstempererad så blir det lite varma av den också.

Stoppa in kattungarna i BHn om det går. Då har de det lagom varm och du har koll på dem. Ge dem vätskeersättning med extra socker ofta. Det är inte säkert att de får i sig så mycket åt gången.

Josefa
0

Droppa mjölkersättning och honungsvatten i munnen på dem .En droppe i taget. Och knåda ungarna med fingertopparna så du får igång blodcirkulationen. Synd du bor så långt bort, annars hade jag kunnat ta dem. Men de klarar inte en resa ner till Helsingborg i det skicket.

Silvestris
0

Nej, absolut ingen mjölkersättning när kattungarna är kalla! Mag-/tarmsystemet fungerar inte när de är nerkylda. Det är absolut livsfarligt att ge nerkylda kattungar mjölkersättning. Inget annat än vätskeersättning eller sockerlösning ska stoppas i dem.

Det viktigaste just nu är att få upp kroppstemperaturen och få i dem vätskeersättning med socker.

coffinbanger
0

Jag vet att det är farligt att ge dem mat när de är kalla. Har värmt dem i bh, händer och nu ligger de mellan två värmeflaksor. De verkar må lite bättre nu, ska ge dem lite ersättning snart. De är varma och goa igen :) Ska jag blanda druvsocker i?

Josefa
0

Om kattungarna har legat mellan värmeflaskor är de knappast kalla längre. De var kalla när de kom från amman.

Silvestris
0

Jag skulle fortfarande inte börja med att ge ersättning. Det är inte det viktigaste i det här läget. Jag skulle börja med vätskeersätning med socker alla gånger och börja med ersättning efter de fått i sig hyfsat bra med vätska.

Extra druvsocker är bra.

coffinbanger
0

Den ena ungen dog innan jag hann göra varken vätske- eller mjölkersättning :(

Nu är det bara lilla Calico kvar, har pytsat i henne lite mjölk och blandade nu druvsocker och vanligt socker i lite vatten.
Vet inte hur mycket jag bör ha i, men jag tog det säkra före det osäkra och hade bara i lite.

Hoppas verkligen inte att hon också ska behöva dö :(
Hon blev tyst och somnade när hon fått mat efter 1½h konstant skrik i alla fall, antar att detta är bra?

coffinbanger
0

Nu har jag nog fått i henne någon ml vätskeersättning, hon drack med god aptit, sedan försökte jag få henne att kissa, vilket hon gjorde. Det blev jag mycket lycklig för, då måste det väl betyda att hon fått i sig lite mat den senaste tiden i alla fall?

Josefa
0

Jättebra. Ge henne bara inte för mycket nu, så hon blir dålig för det istället. 1 ml åt gången räcker en gång i timmen till att börja.Sen kan du öka upp till 2 ml men bara varannan timme.

Synd på den andre lille, men sånt händer ibland, och det var en stor kull mamman fick.

asmaa
0

Fy va jobbigt, jag är verkligen ledsen för din skull. Är det 5 kattungar kvar nu ? Du nämnde ngt om att du ska jobba nästa vecka, men jag tror nog kattungarna kmr behöva ganska lika mkt behandling då oxå, har du hittat ngn lösning? Antingen om du ej jobbar eller ngn annan som kan ta hand om dem+

coffinbanger
0

Med mig är det då ingen fara, jag är så orolig för dem bara.
Lyckades lägga till mamman den minsta kattungen som jag handmatat för en liten stund sen, hon får inte äta men blir i alla fall varm.

Angående nästa vecka så vet jag inte, får höra med granntanten om hon kan mata lilltjejen i alla fall 2-3ggr med flaskan. Om jag har tur har hon gått upp lite så hon kan fightas om maten hos mamman också.

asmaa
0

hehe nej men jag menade generellt, klart det är kattungarna det är synd om, men du förstår hehe.. men äter de andra från mamman nu då  eller söker du fortf amma?

coffinbanger
1

Jag får hjälpa alla ungar att nappa varsin spene och klappa mamman tills hon somnar, men sedan tuttar de på ganska fint. När någon får för sig att busa runt lite är lillsnuttan den första att knuffas bort så jag kommer fortfarande att få stödmata, men förhoppningsvis inte lika mycket och länge :)
Hittade även att mammakatt hade en spene med mjölk till som hon "gömt" väl, så det är lite positiva nyheter i allt elände i alla fall!

asmaa
0

ok va skönt att de lyckas äta iaf.. Jag har en kompis som bor i gävle, har bett henne kolla runt lite oxå, så kanske de kan lösa sig på det sättet

coffinbanger
0

Tack så supermycket! :)

coffinbanger
0

Vill bara berätta att minstingen har fått snutta hos mamma sedan igår efter mycket trugande. Hon väger idag 75g, vilket inte är mycket, men hon har i alla fall inte gått ned och verkar få äta bra för både mamma och syskon. Lite mera att hon slåss om spenarna än bara blir bortknuffad :)

Får se hur det ser ut under de kommande dagarna, men som det är nu verkar jag inte behöva stödmata. Ska hålla koll på vikten så länge.

De andra sötnosarna väger ca 125g och växer jättefort! De börjar se lurviga och knubbiga ut :)

asmaa
0

Va skönt att det går bättre, bara håll koll på dem så ska de nog gå bra.. Låter hon dem äta själv ännu eller måste du fortfarande lugna henne?

Josefa
0

Vad skönt att hon fått lite mer ork att slåss om mjölken. Skulle jag varit du så hade jag ändå fortsatt att stödmata henne lite också. Hon har mycket att ta igen.