missbildningar på kattungar
Har i natt hjälpt min hona,Burma, som parat sig med en okänd katt. Honn födde först en unge med gomspalt och öppet navelbråck som avled snabbt, sedan en frisk unge som vägde 82g, den är pigg och äter med stor aptit och rör sig bra, sist kom en outvecklad död kattunge med missbildningar. Inga fötter bl.a. Jag har haft tre kullar på honan och det har aldrig varit några problem. Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara för orsak till det hela. Hon fick nog ett p-piller, gestapuran, innan jag misstänkte att hon blivit parad. Såg också att hon hade mask. Men jag har ej vågat avmaska under grav. Annars görs det två ggr om året minst. Är så undrande vad det kan vara, och undrar om den överlevande ungen kan vara skadad också? Någon som svara en ledsen matte?:(

Fy så tråkigt :( Har själv inget svar på din fråga men lämnar avtryck då det kan vara intressant. Men ungen som blev kvar ser hel och ren ut iaf :)
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
Det behöver väl inte enbart vara tex p-piller? Om mammakatt + pappakatt inte "passar ihop" genetiskt så kan det väl också bli sådana här kullar?
Men det vet man ju inte förräns man har provat tyvärr. Du skriver att du har haft tre kullar tidigare, har det varit med samma hane alla gånger?
aldrig roligt det där.. har du frågat en vetr om missbildningarna? skulle gissa på att p-pillrena är boven.. håll ett öga på den sista,kan vara helt felfri men.. p-piller tar ju bara bort löpbeteende dom kan fortf bli dräktiga så ska hon gå ute skulle jag nog hellre kastrera henne. håller tummarna för den lille som e kvar .
S*Winsnes Wilda
Det är första gången som det var dn här hanen. Jag tror också på att p-piller är boven i det hela. Vad skulle kunna vara fel på den "friska" bebisen tror ni? Psykiskt? Och hur ser man det? Ja det här är inte kul:(
Det kan vara p-pillren eller en infektion under dräktigheten. Det behöver inte ha varit en allvarlig infektion (mask, baktereier, virus), en mild infektion vid fel tillfälle i fosterutvecklingen kan orsaka utvecklingsstörningar.
Jag skulle inte utgå ifrån annat än att den friska kattungen är frisk.
Så som jag har förstått det så kan det tyvärr bli så här ibland om man inte testar båda föräldrarna för olika dolda genetiska sjukdommar innan man väljer vilka katter som ska paras.
Tråkigt att det gick snett för dig. Hoppas den överlevande kattungen klarar sig.
Det finns inga tester som avslöjar om en katt bär på anlag för gomspalt, navelbråck eller "avsaknad av fötter". Gomspalt och navelbråck är bland de vanligaste missbildningarna som finns på däggdjur och de beror rätt ofta på icke-ärftliga faktorer.
lilla stackars mamma… hoppas du hittar bra hem åt den lilla ungen och nu har väl i så fall den kissemamman gjort sitt i avel?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
tänkte mest på inre skador/fel som inte syns. inget som alls behöver finnas men man vet aldrig.
S*Winsnes Wilda
ja det kan ju visa sig sen…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
p-pillret kan vara boven men har din hona blivit kollad om hon är fri från navelbråck? och hon har ingen svansknick? Nu kan ju hanen ha de men har hört om mn parar katter med tex navlbråck ökar riskerna för att få kattungar med öppen buk.
Hanen kan ju även burit någon smitta eller att din hona fått en infektion under dräktigheten. Bor du ensam? någon annan kan ju ha avmaskat honan under dräktigheten använder man fel preparat kan defekta kattungar ökas
#7 Ahaa! Då vet jag. :-)