Hej!
Min systers katt har nu fått unger och jag vill gärna ha tips på när och hur man ska läradem gå på låda och när man ska lära dem att äta vanlig mat o.s.v..
Och går det att ge en ammande katt p-piller ?

Jag börjar ge mina kattungar riktig mat vid tre veckors ålder.Jag börjar men rå finskuren kycklingfile.Sen får de mjaublötmat.Dagen efter det att de ätit riktig mat sätter jag in en toalåda i deras hage.I lådan finns det trä eller papperpellets.Man ska undvika klumpbildande sand till små kattungar innan de lärt sig vad som är mat och vad som är sand.
Vid fyra veckors ålder testar jag mina kattungar med Kolla Masken för att se om de har mask.Har man kattungar efter en utelevande hona bör man avmaska kattungarna med tex banminth.
Vid sex veckors ålder försäkrar jag kattungarna med deras egen individförsäkring.
Vid nio veckors ålder får de sin första vaccinations spruta.
Vid tolv veckor vaccineras de en andra gång ID-märks och besiktigas.
Vid 13 veckor ombesiktigas de och flyttar.
Har man en honkatt som normalt sett går lös ute bör man tänka på att man inte släpper ut henne förens ungarna är MINST sex veckor och kan äta själva.
En honkatt kan löpa om snabbt efter det att hon fått koll.Vid löp tappar hon oftast intresset för kullen och man bör vara observant med att ungarna inte tappar i vikt.
Stolt ägare till tre La permer
Svar på frågan om Ppiller. JA det går bra. Men låt det inte vara en permanent lösning! Du kan ge ppiller redan från första dagen ungarna fötts. MEn se till att när ungarna är utflyttade vid 12 veckors ålder, så bör hon kastreras. Ppiller är så där halvt OK till nöds men inte i längden.Jag tror ingen här inne tycker att ppillerbruk längre än 3 månader är bra. Juvertumörer…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack så mycket för svaren !