E-bay (samlingstråd)
Här samlar jag info om hur man budar på klösträd på tyska E-bay. (Främst hos användaren Jago24online)
Det finns en förklarade text här:
-länk till tråd på katter.ifokus.se-
och här:
-länk till tråd på hittekatter.ifokus.se-
(och på andra katt-forum oxå.)
Här är min forklaring. Skriven så kortfattad och enkel som möjligt i punktform. Jag har lagt in anna länkar som behövs hoppas jag. Jag besvarar alla frågor jag kan i denna tråd men hoppas att andra som köpt träd på E-bay oxå kan hjälpa till.
Registrering:
Gå in på tyska e-bay.
Registrera dig = Neu anmelden (Välj att bekräfta med brev istället för VISA-kort)
Om du inte kan tyska: gå även in på googles-översättningsverktyg (där kan du klistra in ord du inte förstår)
Få hem ett brev (Tar kanske en vecka)
Skriv in koden i brevet på angiven sida. (Adressen står i ett mail eller i brevet.
Buda på träd:
Börja leta träd! (Kolla in den beprövade Jago24online)
Välj modell.
Lägg till alla auktioner med det trädet på bevakning/minneslista. (Tryck på knappen Angebot Beobachten)
Logga in på brittiska Ebay (Samma användarnamn och lösenord)
Följa auktionerna (Se vad träden hamnar i för prisklass när tiden går ut)
Logga in på tyska E-bay igen och lägg till fler träd av samma modell på minneslistan.
Logga in på brittiska E-bay igen.
Buda på lämpligt träd när tiden börjar gå ut
Betala:
När du vunnit får du ett mail från säljaren som både är på tyska och engelska
Följ länken i brevet och välj färg på trädet och fyll i formuläret
Nu får du bankuppgifter
För över pengarna från din bank och ange referensnummer samt ditt andvändarnamn. (Detta kräver att du vet hur man för över pengar till ett utlandskonto, men den informationen har din bank och det är inte svårt)
Du får bekräftelse när pengarna kommit fram, samt kollinummer så du kan följa ditt paket. (Det kan ta några dagar så bli inte orolig)
Paketet levereras till din dörr!
(Jago24online litar jag på, men om du budar hos någon annan säljare så rekomenderar jag att betala med PayPal. Då är du mer skyddad.)
Jättefint klösträd! Hur mycket fick du ge för ditt inkl. frakten?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
been there done that!
jag fick ge 600kr för mitt sista träd, inkl. frakt.
Tror det var ca 700-800 inklusive frakt.. minns inte exakt tyvärr..
Om någon behöver hjälp med att beställa över Ebay, hjälper jag gärna till. Kommer från Tyskland:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#5 Skulle be dig lägga in din fina artikel om Ebay här på katter! :)
#3 & #4 Det är ju inte alls dyrt med frakt och allt!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Arikeln är redan länkad till i första inlägget.. :-)
nej det är inte så dyrt men det är väldigt många delar och trädena är lite smått ostabila kan jag väl säga så här i efterhand.

Har sett att flera säljer också dessa träd på Tradera men då för ca 1100 kr plus frakt på ca 300 kr. Men om man kan beställa dessa från Tyskland smidigt så skulle jag vilja det, men blir vell för rörigt för mig ;P.
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Jag har sett på blocket likadana med, för 1750 spänn
Sett massvis på blocket. De flesta ligger mellan 1000-1500 :-. Och en del har t.o.m fri frakt.
Jo men de är fortfarande hutlöst dyra jämfört med Ebay.
Jag köpte detta träd för 400:- inklusive frakt till dörren. Jag är jättenöjd med det och har det till kattungarna när de inte får klättra för högt! Katterna älskar det.
Köpte oxå av Jago24 
jag beställde och vann nyss 8oz kattmynta på Ebay. Kostade med frakt från USA 100 kr. 8 0z är ca 200 gram så det var superbilligt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vilken toppen artikel!Jag är inte duktig på tyska och inte på e-bay så jag uppskattar verkligen detta!Tack Norrbysa!
Nu har det här inlägget varit klistrat i en dryg vecka. Måste tyvärr lämna plats för några andra viktiga frågor nu.
Jättefina träd och bra i pris också. :)

jag har precis köpt ett träd på e-bay! Jag följde anvisningarna i den här tråden för jag kan ingen tyska alls =P
Billigt var det iaf! hoppas att leveransen och så går bra =)
Hoppas vi får se bilder!!!

jadå, jag lägger upp bilder när det är installerat här hemma 

Ohhhh… vill ha vill ha vill ha!! Nu har jag registrerat mig. Bara att vänta på brevet då! Någon här som kan tänka sig vara behjälplig via mail/pm när det sen är dags för budgivning!
TS - Bra skrivet! Tack!

jag registrerade mig på USA:s ebay och jag behövde inte vänta på något brev, jag fick allt på mailen =)
#20 Tack!
#21 Intressant! Fungerar det att buda på tyska e-bay om du är registrerad genom den amerikanska?

Jättefint..vill ha, vill ha…
Om någon behöver hjälp med Ebay hjälper jag gärna till. Kommer från Tyskland:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alltså, så ni menar att man ska buda och vinna ifrån den brittiska sidan? Och varför ska man lägga till flera träd av samma model? Blir helt vimsig är jag loggar in och ut mellan den tyska/brittiska ebay! 
Du lägger till fler träd för att kunna följa några auktioner och buda på den du tror blir billigast.
Det kan vara bra att låta 2 eller 3 auktioner gå ut får att se vad priset brukar hamna på.
Lycka till!

Har fått upp mitt klösträd som jag köpte av Jago24online (som jag förövrigt kan rekommendera, som de flesta andra i denna tråd)! Mycket fint träd och jag hoppas att dte kommer att bli väl använt! Det enda som jag har att klaga på är inte trädet i sig utan leveransen. Då jag jobbar kunde jag inte vara hemma och ta emot trädet och DHL (som fraktade trädet) kunde inte heller lämna det vid min bostad (då jag bor i studentbostad sa dom att dom inte kunde lämna av det) så jag fick helt enkelt åka kommunalt till DHL's kontor och hämta ut det 29kg tunga paketet och åka hem igen. Hur gjorde ni andra? Fick ni det hemkört eller hämade ni trädet själva?

jag fick det hemkört, dock blev det lite problem.. DHL sa att de hade varit och plingat på min dörr men att jag inte hade varit hemma (trots att jag varit det hela dagen) så vi fick hitta på en senare dag de kunde lämna av
OCh jag kan verkligen rekommendera PAyPAl. Snabbt enkelt och säkert. Lite krångligt till en början kanske. MEn jag gjorde så, att jag struntade i det där med kort utan förde över från mitt konto och har liggandes på PAyPAl nu som på ett vanligt bankkonto.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
putt putt :-)
NOTERING!
Det går att registrera sig på vanliga e-bay och sen buda på den tyska sidan.
Det går alltså att hoppa över det första steget i guiden ovan (Registrering).