Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4058 ggr
Be27
0

Svenska veterinärer = dyrt

Jag undrar mig över varför veterinärerna här har skyhöga priser. Har set en urinstensoperation kan gå på över 23.000 kr. osv.

I Danmark kostar väldigt stora operationer ofta inte ens hälften av vad de kostar här. Däremot är kastreringar, vaccinationer osv. dyrare. Försäkringar är inte heller lika vanligt där, då de flesta jo har råd att betala (och om inte får man gärna dela betalningen upp utan kreditprovning Flört).

Här är lite exempler:

Min svågers hund fick problem med att slidan liksom föll ur baktil. Det krävdes en väldigt stor operation, kastrering (heter det så även på en tik?) och hunden fick läggas in i flera dagar. Allt detta gick på 10.000 dkk

Min mammas hund fick ta bort en jättestor juvertumör på storlek med en kopp och blev på samma tid också kastrerad. Detta gick på 5000 dkk

Min syster fick ringa efter veterinären den andra dagen då hennes häst blev sjuk. Det var söndag natt och veterinären fick väl köra drygt 180-200 km t/r. Han räddade livet på hästen och för allt detta fick hon betala 3800 dkk.

Kan det vara för att nästan alla har sina djur försäkrade här i Sverige att de kan tillåta sig att ta ut den verkliga kostnaden - eller att danska veterinärer väljer att  dryga ut sina kostnader på annat sät (kastrering kostar dubbelt så mycket som i Sverige t ex)?

Eller är det bara en tilfällighet att veterinärer är dyra här, mens så mycket annat är dyrt i Danmark Skrattande?

Hur var det tidigare innan det blev vanligt att försäkra sina djur?

Josefa
0

Ah, det är väl skatten som är hög i Sverige.

Josefa
0

Tänkte på det här med kastreringen. Är kastrering av katt dubbelt så dyrt i Danmark som i Sverige? För i Sverige så är det rätt stor skillnad i priset på kastrering av katt och kastrering av hund.

Imasy
0

Jag tror jag skulle få punga ut med ca 15.000 kr för att kastrera min tik. Så tyvärr blir det väl så att de flesta får lov att vänta tills de blir sjuka och operationen går på försäkringen.

Synd tycker jag, för det förekommer väl hoppsankullar även på hund.

Be27
0

Har faktiskt för mig att det är billigare med kastrering av hundar i Danmark än här - bara inte katter…

Be27
1

#3: Har hittat en hemsida med priser och där kostar det 2000-2500 dkk för kastration av hanhund och 3500-5000 dkk för en tik. Tror även att han är lite dyrare än så många andra, då hans mottagning ligger i Köpenhamn.

Om det då kostar 15000 i Sverige, kan jag föreställa mig särskild skånska veterinärer riskerar lite konkurrens när kravet om rabiestest bortfaller från 2012 och det blir lättare att få djuren med främ och tillbaka från Sverige ;-)

paow
0

Oj, vilken skillnad :o

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Josefa
0

Då kanske priserna här också sänks lite. Eller så kommer vettarna i Danmark att få mycket att göra.

Silvestris
0

25% moms kanske är en stor del av skillnaden? Sedan vet jag inte hur det är med legitmering i Danmark. I Sverige kan djursjukvårdare legitimeras från och med årsskiftet vilket kan innebära att vi kanske kan få ner priserna lite. Om djursjukvårdare kan ta över fler av veterinärernas arbetsuppgifter kan veterinärna ägna sig åt mer avancerade grejer och djursjukvårdarna det lite mer basic och på så sätt är det möjligt att det kan ta ner priserna lite.

Be27
0

Momsen är också på 25% i Danmark. Tror (dock utan att vara säker) att det även är veterinärerna själv som utför det djursjukvårdarna får utföra i Sverige (vaccination, blodprov osv.).

Silvestris
0

Ja, jag vet faktiskt inte vari skillnaderna ligger. Dock finns det oerhörda skillnader i pris även inom Sverige. Man kan få det riktigt, riktigt billigt om man gör alla rutingrejer hos en "bondveterinär", men de brukar inte räcka till när det blir "avancerat". Jag har en kompis som får ruskigt bra priser hos sin "bondveterinär" men gäller det någonting annat än rutinsaker är han inget att räkna med. Han har inte någon fullt utrustad klinik heller.

Jag betalar säkert dubbelt så mycket hos min veterinär, men då är det en ny, modern, fullt utrustad ganska stor klinik och det gör ju att allt blir dyrare. De måste ju ta igen sina kostnader någonstans.

annzoo
0

min tik kostade bara 4000kr för kastrering, en schäfermix..tycker inte de är dyrt iafSkäms

Josefa
0

Det är ju lite dyrt om man jämför med priset på en kattkastrering. Ingreppen är väl ungefär de samma.

Silvestris
0

Fast kattkastreringar brukar veterinärer medvetet ligga jäkligt lågt i pris på. En slags egen subvention.

Sedan är ju många tikar rätt mycket större än tex. en katthona och då är det större åtgång på läkemedel och annat operationsmateriel. 4000 kr för en tikkastrering av schäferstorlek är pissbilligt.

Josefa
0

De enda läkemedel som egenligen går åt vid en kastrering är väl narkos. Steriliseringen av verktygen kostar väl knappast så mycket mer om storleken varierar.

[Anunnaki]
0

Vad är växlingskursen mellan svenska och danska pengar?

Be27
0

Just nu är den på 78-79 dkk för 100 sek.

Silvestris
0

Och det lär gå åt rejält mycket med narkosmedel till en schäfertik på 25 kg relativt en honkatt på 3,5 kg.Flört

Sedan är ingreppet iaf när det gäller hanar inte identiska. En hundkastrering är lite mer komplicerad än en hankattskastrering, enligt den veterinär som beskrev ingreppen för mig. Inte omöjligt att samma gäller för honor.

Josefa
0

Nja men narkosen för en hund är ju knappast ett par tusen spänn dyrare.

Vad är det för olikheter på ingreppen då?

Be27
0

Har också hört att det kan ha något med katters låga status att göra. Att om det kostade mer skulle färre vara redo att betala för att få dem kastrerade eller något…vet dock inte om det stämmer.

Silvestris
0

Citrerar veterinären rakt av nu:

Det tar ungefär 5 minuter att kastrera en hankatt (obet funikel, inga stygn) och ingreppet görs ofta av djursjukvårdare (har varit lite diskussioner om det, men med nya lagen möjliggörs tack och lov delegationer så att priset kan hållas nere). En handhundskastration utförs på betäcks funikel och alltid av veterinär, man syr både inguinalkanal, subkutan vävnad och hud och det hela tar betydligt längre tid än för katt. Det går också åt mer material och hundar läggs oftast på gasnarkos eftersom man hellre väljer en säker narkos än en som passar djurägarens plånbok.

Dessutom är hankattskastrering ett så enkelt ingrepp att det kan göras i hemmet, vilket en del veterinärer gör. Då kan man få ner kostnaderna ännu mer.

Det stämmer att många veterinärer inte tar mycket mer än självkostnadspris just för att folk ska vara beredda att betala och således kastrera sina katter.

Hundägare som kastrerar sina hundar gör det ofta oavsett pris. Katten har inte riktigt samma status och människor är generellt sett inte beredda att lägga lika mycket pengar på en katt som på en hund.

[Anunnaki]
0

Det går åt betydligt mer av allting för att kastrera en tik jämfört med en honkatt. Jag har varit med vid båda ingreppen. Hunden behöver mer uppsikt också efter operationen än vad katten gör. Vi fick lov att stanna kvar en hel eftermiddag hos veterinären med hunden men med honkatter tar man ju med sig katten hem direkt när operationen är klar och katten får vakan hemma.

Silvestris
0

Narkosen kan absolut vara rejält mycket dyrare på en hund än på en katt, just för att hundar oftast ges gasnarkos. När jag kastrerade en katt på gasnarkos steg priset till nästan det dubbla. Gas är dyrare än injektionsnarkos.

Det kostade mig alltså 1000 kr att kastrera en hankatt på 3 kg med gasnarkos. Jämfört med 550 kr som det skulle kostat annars.

Josefa
0

Men varför används olika narkos? Är man mer rädd om hundarna än katterna?

Silvestris
0

Katter och hundar funkar olika. Injektionsnarkos är väldigt säker och effektiv på katter. Inte lika på hundar.