Orkar inte med er uppfödare...
…och därför har kattungarna inte stamtavla.
Detta såg jag i en annons nyligen och började undra hur mycket man egentligen är tvungen att träffa andra uppfödare om man nu verkligen inte vill. Är det för att katten ska på utställning för ett avelsgodkännande - och i så fall hur många gånger? Eller finns där andra tilfällen där man måste umgås med uppfödare för själv att kunne bli det?
Man behöver aldrig träffa andra uppfödare om man inte vill.. Självklart är det lättare att sälja sina ungar om man har meriterade avelsdjur men det är inget krav:)
Så den anledningen till att inte registrera sina ungar köper inte jag (trots att jag inte är/aldrig varit uppfödare) utan det låter mer som de inte vet riktigt vem som är pappa, alternativt de avlat på icke godkända föräldrar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
….eller så tjänar man mer på "rasrena" kattungar utan stamtavla.
Var kan man läsa den annonsen?

Jag tog bort länken men man kan ju alltid pma den ;)
Låter nästan som nån som tycker det blev för jobbigt med alla krav kring uppföderiet? Det är ju mycket att göra om man ska vara "seriös". Men maken till dålig ursäkt, alltså…
Om man är uppfödare är det BRA att ställa ut för att lära sig så mycket som möjligt om sin ras, så att man föder upp rastypiska kattungar. Där träffar man massor av uppfödare. Det är också BRA tt skaffa sig en eller ett par mentorer för att få hjälp med allt kring uppföderiet och att lära sig hur en rastypisk vad man nu har för ras ser ut och vilka parningar som är lämpliga. Man skaffar också kontakter och kan få låna hanar till parningar genom att lära känna andra uppfödare.
Men det är naturligtvis ingen som tvingar en uppfödare att ha kontakt med andra uppfödare av rasen. Fast jag skulle inte kunna tänka mig att sitta i mitt hus och aldrig träffa en enda kattuppfödare av min ras. Vi har ju ett enormt utbyte av varandra. Dels för att diskutera katter, parningar, rasens utveckling, lära varandra fotografera bättre, pälsvård och bara umgås för att det är kul! Så varför skulle man vilja missa det. Om det är någon uppfödare som jag inte uppskattar så bra, så kan jag väl undvika att umgås med henne eller honom.
Men, man är väl olika…
Susanna
Om man får det till att det är besvärligt eller dyrt att fixa stamtavlor till kattungarna är det uppenbart att man inte ens har kollat upp saken. Har man inte ens kollat upp en så basic jäkla grej kanske man har missat andra, lite viktigare saker också.
Jag har inte ställt ut en katt på 3 år, men har inga problem att få stamtavlor till mina kattungar eller få dem sålda. De flesta uppfödare bryr sig inte så mycket om titlar utan tittar på katten och vad som finns bakom.
Är man däremot utställningsintresserad kattperson "bara" och inte känner linjer så väl är titlarna självklart en bra indikation på vart man kan ha möjlighet att hitta en lämplig katt.

#5 Ja, och särskild om marknaden är "till det". Det ser jo faktiskt ut till att det har ändrat sig så mycket att en huskattuppfödare kan tillåta sig att ta samma pris för sina rasblandningar som en raskattuppfödare där säljer med stamtavla (och allt vad det innebär)! En okunnig kattköpare kan jo inte ens längre se skillnaden på priset, men måste verkligen akta sig och se till att få med en giltig stamtavla.

Jag skulle gärna vilja ha PM och få länken till annonsen, vore intressant.
Vad gäller utställning så är det upp till varje uppfödare att bestämma hur mycket de ska ställa. Jag vet uppfödare som inte ställer alls men ändå avlat fram rastypiska katter. Titlar säger inte mycket om huruvida katten är en bra avelskatt eller inte. Det är kombinationen som är det viktiga, inte huruvida båda föräldrarna har titlar eller ej!
Att man skulle lära sig så värst mycket när man ställer själv vet jag inte. Jo visst får man en bedömning på sin egen katt, men mesta av tiden går åt till att hålla reda på när man ska upp osv. Däremot om man går på utställning och bara tittar, utan att ha katt med sig, så finns det ju tid att sitta ner och lyssna och titta på alla katter domaren bedömmer och då tycker jag man lär sig mer.
Ibland kan man behöva gå på utställning för att få avelsgodkännande, t.ex. om katter är registrerad med RX.
Många kattköpare blir nog lurade av alla falska annonser. Har själv haft köpare som varit oroliga eftersom de tycker det är svårt att veta vad som verkligen är en raskatt och vad som inte är det.