Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3033 ggr
miarosa
0

foder för urinstenskatter

vilket foder är det bästa för urinstenskatter!?

Min hankatt är ni inne för akut amputering av penis pga urinsten.

Han höll på att stryka med i morse pga urinförgiftnng så nu får det vara nog!

Vad ska han ha att äta?? tips snälla!

sighni
0

Det låter som det bästa du kan göra är att följa veterinärens rekommendationer. Det finns särskilda foder att köpa hos veterinären. Vilket du ska välja beror på vad som orsakat urinstenarna. Struvit är vanligast men det finns fler. Så prata med din veterinär. Hur ska det fungerar för din katt utan penis?

essut50
0

Säger som #1 veterinärerna vet vilket foder som är bäst.

Min Pontus gjorde den operationen 2008, äter nu specialfoder för urinstenar/övervikt.

När hankatterna gör den operationen så sitter dom och kissar efteråt, så det är inget problem alls.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

sighni
0

#2 "Sitter och kissar"! Det gör mina hankatter och de har penisen kvar. Jag fattar inte hur urinen kommer ut utan penis. Man har väl knappast kateter? Eller hur de kan hålla igen. Det kan ju inte rinna jämt.

ingann
0

#3 urinen ligger inte i penis Glad Den är bara en transportsträcka. Urinen samlas i urinblåsan (precis som hos människan). Med amputerad penis så kissar hanarna likadant som honorna…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

BARFmycat
0

Du borde ge ett blötfoder eftersom urinstenar bl. a orsakas av uttorkning. Urinvägarna behöver spolas igenom ordentligt för att förhindra att det återkommer, och det bästa sättet att uppnå det är att ge blötfoder, eller ännu bättre; BARF.

Torrfoder kommer bara öka riskerna för att problemet kommer tillbaka.

Antingen så kanske fodret dn veterinär rekommenderat finns som blötfoder?
Annars är Mjau och Bozita bra blötfoder, men undvik de sorter med fisk i och helst även nöt då dessa köttsorter är allergena för katter.

Din katt är tyvärr ett av många exempel vå vad som händer med katter som lever på torrfoder och blir uttorkade till följd av det.Rynkar på näsan

Hoppas verkligen att det gick bra för kissen på operationen!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
0

Eftersom din katt ska amputeras pga. sina problem lider han av allvarliga problem och då bör du ge veterinärt foder, men välj den blöta varianten före den torra. Vätska är viktigt! Jätteviktigt för katter med urinvägsproblem.

Många katter med mildare urinvägsproblem kan klara sig bra på vanligt våtfoder från mataffären, men en del har erfarenhet av förhöjt urin-pH när de ger bara MJAU så om det är struvitsten din katt haft problem med skkulle jag inte rekommendera en diet på bara MJAU. Är det kalciumoxalatstenar din katt haft problem med bör MJAU gå bra eftersom kalciumoxalatstenar inte bildas i högre pH.

BARFmycat
0

Hur kommer det sig att Mjau ger förhöjt urin ph, vad är det som är den bidragande faktorn?Obestämd

Gör Bozita också det?

Silvestris
0

Jag vet inte. Jag vet bara att några ägare som satt sina "UVI-katter" på MJAU och kollat urin-pH konstant har uppmätt förhöjt pH-värde. Vid mildare problem, i synnerhet då med tex. kalciumoxalatsten, lär det inte spela någon roll eftersom mycket vätska då ofta räcker för att hålla problemen i schack men med allvarligare fall bör man vara mer försiktig.

BARFmycat
0

Vad knepigt. Skulle vara intressant att veta vad det är som gör att det blir så, då måste ju just Mjau innehålla något som andra blötfoder inte innehåller.

exitingsvillemo
0

Vad är det med MJAU som är så bra? Det är ju knappt nå kött i det fodret vad jag vet. Eller har jag missat ngt?

Silvestris
0

Fast vad jag vet kan ju samma gälla för andra våtfoder också. De fall jag råkar känna till har bara gett MJAU så det har inte funnits något att jämföra med.

Silvestris
0

MJAUs våtfoder innehåller nästan 100% kött och köttbiprodukter (njure, lunga och liknande). Det är mycket bra.

BARFmycat
0

Ja jag tänkte precis på det jag också, fast Mjau är ju det blötfoder som är vanligast kanske och det är därför just det uppmärksammas.

Nähe, vad skulle det vara då i det?

Innehåll Kött och köttbiprodukter (anka minst 4%), mineraler.

Och det är inte 96% mineraler, det kan jag lova digFlört

exitingsvillemo
0

#13 Kött och köttbiprodukter, ja visst, men VAD menas egentligen med köttbiprodukter? inte är det skarvdelen på skinkan iaf.

Köttbiprodukter:

• Malda hovar, klövar, klor

• Malda tänder

• Malet skelett

• Tarm och urinblåsa

• Hud

• Könsorgan

• Ögon

• Öron

• Hjärna

• Inälvor

Det mesta utav detta är saker som INTE tillgodoser kattens behov av proteiner och fetter, utan helt enkelt ren utfyllnad.

ett köttfoder baserat på 4% rent kött och 96% malet ben låter inte som ett högkvalitativt kattfoder för mig

Silvestris
0

Det där stämmer inte. Köttbiprodukter är delar av djuret som är av humankvalité men som vi inte äter. För att vi är för fina för det idag. Tidigare åt vi både lungmos och njure.Flört Kan tillägga att hjärna är riskavfall och det är absolut förbjudet enligt svensk lag att utfodra djur och människor med det. Inälvor är f ö inget negativt. Lever räknas tex. som inälvsmat och är en essentiell del i kattens kost för oss som BARFar eftersom det är den i särklass bästa A-vitaminkällan.

4% namngivet kött (tex. anka) betyder per definition att fodret innehåller minst 4% ankkött. I övrigt kan fodret innehålla nöt-, gris-, lamm-, kyckling- eller vilket annat kött som helst också. De fyra procenten anger bara "det smaksättande köttet".

exitingsvillemo
0

#15 efter lite efterforskningar så kom jag fram till det på egen hand Glad att det är skillnad på köttbiprodukter och animaliska biprodukter, som det som jag räknade upp var.

ber om ursäkt för mitt alltför snabba svar där Glad

Men jag vill gärna veta, mer exakt, vad köttbiprodukter är för ngt. För det är ju inte kött av andra djur än smak-djuret, utan just vad det står; biprodukter.

4% av köttinnehållet är (tex) anka, medans kanske 16% är av ett annat djur och de resterande 80% köttbiprodukter

Silvestris
0

Det går att kontaka tillverkaren och fråga. Doggy AB som tillverkar både MJAU och Bozita brukar vara mycket tillmötesgående och om jag inte missminner mig är det främst njure, lunga och strupe de använder som köttbiprodukter. I övrigt är basen i deras foder fläsk- och kycklingkött.

BARFmycat
0

Ärligt talat, mina katter äter allt det där (utom kanske just klövar och hovar då, som egentligen bara är keratin) och jag tycker det är helt okej!

Nu var det förvissa ett tag sedan mina råttor tog slut, men då åt de hela råttor och får i sig hud, tänder, hjärna och sånt.

Och hud, det äter ju många människor också, skinnet på kyckling tex.

Bara för att vi människor tycker något ser äckligt ut betyder det inte att djuren tycker det!Glad

Tarm, öron och mage är storfavoriter här hemma..
Och ben, det är världens delikatess, det morras och smaskas för fullt här när de får "skelett".

Jag tycker allt det där som du listat upp ser mycket trevligare ut än att läsa innehållet på torrfoder!Oskyldig

[Anunnaki]
0

Att bara lyssna på vad veterinären säger om vad katten ska äta är nog inte att rekommendera. Dels så tjänar de pengar på att sälja de fabrikat som de har på sina hyllor och torrmaten som säjls hos veterinärerna innehåller bland annat spannmål om jag inte missminner mig och dels så vet i alla fall många av dem inte vad de talar om. Utan att ha några vetenskapliga belägg så är det min övertygelse att enbart torrmat till katter är av ondo oavsett vad det det kostar och var man än köper det fast en del är betydligt värre än andra.

Rått kött måste rimligen vara det bästa att ge sina katter. Att ge dem mat som innehåller spannmål kan nog jämföras med att ge glutenallergiker vetebröd.

Däremot är jag osäker på hur man komponerar en kattmåltid med enbart rått kött om katten har njursvikt. Kanske mycket fett och ben och lite mindre proteinrikt kött.

BARFmycat
0

Veterinärer får dessutom sin foderutbildning av typ Hill's och Royal Canin, och vilka foder är det som är "veterinärgodkända" och rekommenderas när de gått ut veterinärhögskolan?
Foderföretagen investerar mycket pengar i veterinärerna..

Och jäkligt bra jämförelse! Nu är inte alla katter spannmålsallergiker men många blir, och magenbeter sig minst sagt märkligt på spannmål, även om ägarna sällan märker det.

Silvestris
0

En katt med njursvikt bör man undvika att ge ben. Man vill hålla fosforhalten på minimum och köttet i sig innehåller mer än väl. Man kan ge kalciumkarbonat (tex. Kalcipos) istället för ben. Sedan bör man hålla koll på fosfatvärdet och ge ytterligare fosforbindare om värdet är för högt.

Men det går att ge njursviktskatter rå mat, absolut.

[Anunnaki]
0

# 21 Tack för dina råd. Inget problem just nu men jag har några katter som börjar komma upp i åren så njursvikt lär väl komma säkert som ett brev på posten.

Be27
0

#15: Vidr. riskavfall: Gäller det hjärnor från alla djur? I min mans hemland är fårhjärnor ellers lite av en delikatess. Varför klassas hjärnor egentligen som riskavfall?

Har tidigare hört att mycket av det vi inte vill äta från djuren/ser som avfall blir exporterat till Kina då de gillar det där.

Silvestris
0

Alla hjärnor från däggdjur klassificeras, i Sverige, som riskavfall. Detta sedan galna ko-sjukan. Smittämnet, prionerna, "bor" i hjärna och ryggmärg. Dör inte vid normal upphettning.