ID-märkt
Hej! Min katt är ID-märkt i vänstra örat, och jag undrar hur jag delar upp siffrorna med bindestrecket.
Skriv en kommentar på rätt alternativ:
1. 000-00
2. 00-000
Skriver nollor eftersom att min katt inte är försvunnen.. kanske inte behöver dela ut den då.
(OBS! Visste ej vilken grupp jag skulle lägga denna tråd i så den fick hamna i Djurskyddsfrågor för att ID-märkning passar väl in där..?)
Det skall vara 4 siffror och en bokstav på slutet såvitt jag har förstått. Har inte sett något bindestreck någonstans.

På SVERAKS hemsida står det så här.
Tatuering
Tatuering av ID-nummer sker oftast i kattens vänstra öra. Vanligtvis består det tatuerade ID-numret av fyra till sex tecken - bokstäver och siffror i kombination
Stolt ägare till tre La permer
#2 Min katt har bara siffror tror jag. Kan inte se de två sista så tydligt om de är bokstäver eller siffror.
Han har 5 siffror (bokstäver är jag osäker på om han har det i sitt ID-nummer)
vad står det i papprena som du fick med då? När du tatuerade honom? OCh en 5:a kan ju se ut som ett S
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Öron tatueringen tycker jag är svårt att läsa. På mina katter tycker jag se en helt annan siffra på örat än vad där står i papperna. Funderar på om man kan chipa eftersom tatueringen är otydlig
Har bara tatuerat en av mina, resten är chippade. Han hade två bokstäver först och sedan två siffror. Fast detta var iof tio år sedan han kastrerades. Varierar inte detta lite på hur många kombinationer som finns lediga?
Konstigt att det står så, då jag förstått det som att de hundar och katter som märks i höger öra är försöksdjur.
Det var min syster och min mamma som kastrerade, vaccinerade och tatuerade (ID-märkte) honom när han var yngre.
Det var vid 1994-1995 tror jag.
Jag hoppas att min syster har nåt arkiv NÅGONSTANS på hans ID-märkning osv!
Kan fråga henne!!
Ok då har du något att gå på. Vet du om det registrerades? För då är det bra mycket lättare. Då söker du på SKK på de siffror du ser och jämför med ort och kön på katten. De siffror du inte vet ersätter du med *
OCh hör med vetten, kanske han har kvar i sitt arkiv. Liten gammal kise….
OCh bindestreck- det brukar väl inte förekomma?
#8 Jag vet inte det där med bindestreck men såg nån hemsida med bindestreck i ett ID-nummer. Kanske kollade fel..
Jag vet ej om veterinären har kvar arkiv från 94-95 men jag kan fråga min syster och göra en djup information om kattens första veterinärbesök
Ja jag säger inet emot.. Kan ha varit så förr. Ta du och kolla med SKK om det är så. Mitt tips är att om katten går ute, så chippa den. Då finns det inget tvivel om idmärkning längre

Oftast är det 1 bokstav + 4 siffror, eller 4 siffror + 1 bokstav. Men det finns även tatueringar med 2 bokstäver + 2 siffror, och tvärt om, men det är ofta äldre tatueringar.
Fick all info om hans ID-märkning nu. Tack för era råd :)
va bra!!!! tipsar dig ändå, att komplettera med chip nu om det är så att han går ut.
#13 Brukar bara ta ut honom i koppel, först är han skygg sen vill han inte gå in igen så man får bära in honom ;)
Men han skulle nog aldrig rymma, han är så fäst vid mig och min mamma.
Han skulle aldrig klara sig därute med bara gräs att äta…
Man ska aldrig vara säker på att han inte rymmer en dag. När vår första katt var ute i sele så fick han se en annan katt som gick lös ute. Då fick han för sig att han skulle jaga den. Vilken syn det var ute katten först sen kom vår katt sist min gubbe som sprang efteråt med selet i handen.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#15 Vi har inga utekatter runt vårat område där jag och min mamma bor, det är mycket sällan man ser en utekatt på gården.
ja och selen är hur dyra de än är, inte pålitliga….
Det var en trevlig upplevelse att chippa katten. Trevlig personal som visade att de gillade katten, som inte sa ett enda knyst när han blev chippad på ATG-kliniken tror jag att den heter. Vi har slutat med halsband eftersonm han fixade bort dem efterhand, efter 5 st halsband gav vi upp.