Advance foder
Advance torrfoder är det bra?

Vilket märke?
Många foder heter Advance..
Torrfoder överlag är inte särskilt bra, oavsett innehåll. Det är mycket bättre för katten att få blötfoder, tex Mjau eller Bozita.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag menar märket Advance.
Mjau är tydligen väldigt äckligt… tycker iallafall mina fisförnäma damer och deras matte vill ge både torr- och blötmat.
Är det ingen som provat Advance eller hört något om det?

Om du kunde ge mig en länk så kan jag titta på det, men jag hittar inget märke som heter Advance
Advance ska vara ett bra märke.
Mjau hör väl däremot inte till de bästa fodren för dina köttätande djur
# 4 Mjaus blötfoder ör jättebra men inte deras torrfoder som innehåller mycket spannmål 
Godisgrisen: När jag söker på Advance och läser ingredienserna så hittar jag majs vilket inte är sådär jätte bra för en katt.
Provat Orijen eller Carnia? Mina äter Orijen och mår jättebra på det
Det innehåller inte spannmål.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Tack!
Okej nej det är sant majs… Det är så himla gott med Advance foder tyker min ena katt hon blir så glad när hon får det att hon spinner mellan tuggorna även min kräsna katt gillar det så då vill jag ju att det ska vara bra. Nej jag har inte provat Orijen det kanske jag ska. Det brukar ätas Iams här annars men min ena katt som endast äter lightfoder fortsätter att vara så himla tjock på det så jag vill byta så jag får ner henne i vikt. Funderar på Eukanuba är deras light foder effektivt? Kan säga att Royal Canin äter hon inte och Hills är väl dyrast av dem alla så jag slipper helst det.
Svårt det där med foder särskillt när man har en jättetjock katt och en smal…
#2 http://www.lupus.se/templates/group_list.asp?GroupGuid=293
Länk till Advance foder
Låter defenitivt som att du borde prova Orijen 
Jag har nämligen 4 katter och två tenderar att lätt gå upp i vikt och två är rätt smala. Tidigare åt dom allihopa lightfoder men alla mådde bara dåligt utav det och fick problem med päls och mage Inte gick dom ner i vikt heller. Men sen när alla fick fri tillgång till orijen så blev det skillnad. Tjockisarna fick normal vikt och smalisarna la på sig lagom. Plus att dom blev av med mag och pälsproblemen. Så för mina katter har Orijen varit superbra. Men man får ha lite tålamod. Katter skall gå ner i vikt långsamt.
Lightfoder innehåller ju oftast en hel del spannmål och katter som är rena köttätare får oftast bara mer problem av att äta light dvs spannmål.Tex diabetes och mer övervikt.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Har du en katt som är överviktig, undvik kolhydrater.
Leta efter ett foder med så högt proteininnehåll som möjligt, där är Orijen, Acana, Carnia och Oliver´s ledande.
Vill du undvika att katten drabbas av njursjukdomar och urinvägsproblem gör du klokt i att ge blötfoder, då en katt som äter torrfoder är kroniskt uttorkad, katter har för låg törstdrift för att kompensera de vätskeförluster utfodring med torrfoder innebär.
Då urinvägarna inte spolas ur tillräckligt ofta ökar risken för problem.
Annars är aett tips att ta fram en transportbur och sätta en plywoodskiva eller liknande som dörr, såga ut ett "mushål" så bara den lilla katten kan komma in men inte den stora.
Då kan du ha ett foder till den lilla som behöver gå upp i vikt (om han behöver det?) och ett annat till den stora om du vill det, eller bara kontrollera mängden foder han får i sig.
Personligen så förespråkar jag att man ger kattungemat om man ska ge torrfoder om det finns att tillgå, för det är mest kvalitativt. Naturligtvis så behöver mängden mat regleras så den passar just din katt så denne inte blir för tjock, men att dra ner på fett och protein och höja andelen kolhydrater bäddar tveklöst för övervikt.
Advance verkade ju ha väldigt varierande protein, fett och kolhydratinnehåll beroende på vilket foder man tittar på, men kattungefodret var väl okej. Men det är fortfarande klokast att välja bort foder med spannmål om du har en katt som ska gå ner i vikt.
Och allra smartast är att ge blötfoder.
då en katt som äter torrfoder är kroniskt uttorkad,
Bara en vänlig undran; Finns det forskning som stödjer det påståendet? Isåfall, vart kan man hitta den informationen?
Min ena katt har gått på torrfoder hela sitt liv (11 år) och skulle hon varit kroniskt uttorkad i 11 år så tycker jag att hon borde visat detta på ngt vis…
Det som är viktigt när man utfodrar med torrfoder är ju att servera katten vatten på rätt sätt. Vattenhål i flera rum, inte bara vid matskålen, allra helst en vattenfontän av ngt slag, då katter helst dricker vatten som rör sig osv

Om din ätit torrfoder i 11 år är det högst troligt att hon under de närmaste åren kommer drabbas av en urinvägssjukdom. Varför vänta och se om det blir så?
Nu ligger förvisso hankatter mer i riskzonen eftersom de har längre urinrör, men varför chansa?
Det är ingen nyhet att katten ursprungligen är ett ökendjur, och till följd av detta har en naturligt låg törstdrift, och förmågan att koncentrera sin urin. Att katten kan koncentrera sin urin känner du om du luktar i kattlådan, det är därför kattkiss luktar så illa.
Så då kan vi konstatera att alla moderna katter fortfarande koncentrerar sin urin. Till följd av att de gör detta är det viktigt att urinvägarna spolas igenom ordentligt, annars orsakas problem förr eller senare.
Grundbehovet av vatten hos en frisk, vuxen katt är ca 60ml per kg, så typ 258 (260)ml vatten räcker för att täcka dagsbehovet hos en katt på 4,3kg. 65-75% av kroppen på kattens bytesdjur består av vatten, och blötfoder består av ca 80% vatten. Katten behöver inte dricka särskilt mycket när den äter vätskerik mat. Och det är det den är designad för att äta.
Om en katt på 4,3kg äter 65g torrfoder på en dag, som har en vätskehalt på 8%, får den i sig 5ml via maten. Resterande 255ml måste den dricka själv, och katten har inte så stor törstdrift att den för egen maskin dricker 2½dl vatten om dagen, och den behöver ännu mer om den väger mer än 4,3kg.
Detta bidrar till uttorkning som ger mer koncentrerad urin, vilket i sin tur bidrar til ökad risk för struviter, kristaller och stenar i urinrören.
En studie, som jag tyvärr inte känner till ursprunget till men jag kan ta reda på det, visade att katter som bara äter våtfoder producerar större mängder urin än katter som äter torrfoder, trots att de torrfoderätande katterna drack tillfredsställande mängd vatten.
Katterna som åt en kost bestående av 10% vatten producerade ca 63ml urin per dag. Samma katters urinvolym ökade till 112ml om dagen när de fick en kost bestående av 75% vatten. De katternas urin hade även högre densitet (mer koncentrerad) när de åt torrfoder, än när de åt blötfoder.
Katter behöver vatten med maten, inte till maten.
Det spelar ingen roll hur många "vattenhål" man ställer fram, de dricker mycket sällan tillfredsställande mängder vatten, och även om de gör det, så finns det i alla fal bevis på att torrfoder är skadligt för urinvägarna.

Min katt äter mest torrfoder, men han dricker flera gånger om dagen och han mår fin fint, jag ger han Orijen för det mesta men just nu äter han Hills Optimal Care Adult Lamb

Jo de mår alltid "fint" tills man står en dag med dem på djursjukhuset och undrade vad det var som hände egentligen.
Förstår verkligen inte varför alla måste försvara sitt foderval och motargumentera mot fakta. Vill man ge torrfoder så fine, men det är inte bra. Hundar klarar sig bättre eftersom de inte är ökendjur, men nu är det så att katter är det, och de blir uttorkade på torrfoder.
Man kan ju blanda torrfoder och blötfoder?
Eller ge ett spannmålsfritt torrfoder (som Orijen är) och blöta upp det?
Katter behöver vatten med maten, inte till maten.
#12 jag kan till viss del ta åt mig av din stora oro för de katter som enbart får torrfoder.
Men du säger att alla katter som bara får torrfoder är uttorkade, vilket omöjligt kan stämma. En katt kan inte vara uttorkad i flera år, det fungerar liksom inte. Att den inte får i sig tillräckligt med vätska, för att stå emot ev urinvägs-sjukdomar, visst så kan det absolut vara. Men ordvalet uttorkad känns galet.
Det finns torrfoder för katter med urinsten, som veterinärer ordinerar. Dessa foder innehåller en aningen mer salt just för att öka törsten hos missen och således få den att dricka mer.
Ett välkänt fenomen är att katter dricker ur varje "vattenhål" den hittar, just pga att den är ett sk ökendjur. Den passar på när den hittar vatten. Ställer du då ut vatten i flera rum i huset så kommer din katt att dricka ur samtliga "vattenhål" den hittar.

En katt kan absolut vara uttorkad i flera år.
Att vara uttorkad och att vara kritiskt uttorkad är inte samma sak.
Enda sättet att egentligen säkert veta är att mäta exakt hur mycket vatten katten behöver på en dag, och sedan räkna ut hur mycket den dricker. Men även om den dricker tillräckliga mängder vatten enligt uträkningen, så spolas urinvägarna trots allt igenom bättre om den äter foder med högt vatteninnehåll.
Och så var det det där med veterinärer..
Det fanns en tid då jag också trodde att veterinärer alltid var kunniga på sin sak och alltid hade rätt.
Veterinärer får inte särskilt mycket utbildning i näringslära, de får lära sig hur man botar sjukdomar, inte hur man förebygger dem genom rätt anpassad kost. Den lilla utbildning de får är dessutom en generell utbildning, och har ingen fördjupning i exempelvis kattutfodring. De får den mesta av sin foderutbildning av de kommersiella foderföretagen, och får därmed riktad information som inte är opartisk, för att de ska rekommendera deras foder när de blivit utexaminerade veterinärer. Veterinärerna kan välja att fördjupa sig i foderkunskap, men det är frivilliga kurser och långt ifrån alla läser dessa kurser. Veterinärerna själva har börjat klaga på och funderat över varför de inte får lära sig mer om utfodring när de utbildar sig. Många veterinärer har inte ens reflekterat över att man skulle kunna ge sin katt en rå artanpassad föda, och reagerar med allt mellan förtjusning till att påstå att det är omöjligt och farligt.
Kattentusiaster som tagit sig tid att lära sig mer om kattens utfodring och utfodrar med rå mat är oftast "bättre" på foder än de flesta veterinärer.
Jo absolut, den dricker mer om man har fler vattenkällor, men den mår fortfarande bättre av att äta foder som har högt vatteninnehåll och det går inte att argumentera mot, det bara är så. Slå på Animal Planet och titta på vad ökenlon äter, det är inte Mumsigott Torrfoder för Aktiva Katter i alla fall..
#15 Nej ökenlon äter inte Mumsigott Torrfoder för Aktiva Katter, men inte äter dom MJAU eller Bozita heller 
Så det bästa isåfall vore ju att inte utfodra våra katter alls utan låta dom jaga sin föda istället.
Jag har svårt att jämföra den vilda ökenlon med våra tamkatter som vi människor har avlat fram i syfte att dom ska passa oss.

Naturligtvis inte, de äter kött. Jag respekterar däremot att alla inte har kunskapen att BARF:a, men alla kan öppna en burk/ tetra med blötfoder, så det finns verkligen ingen ursäkt till varför man ej gör det. Sen är vätskehalten i bytesdjur och blötfoder betydligt mer lika än bytesdjur och torrfoder.
Nej det vore det inte, de hinner omöjligt få tag i den kvot som de behöver på en dag om de inte bor på landet med gott om bytesdjur.
Det bästa är att BARF:a.
Magsystemet har inte förändrats ett dugg. Vi har bara gett torrfoder i ungefär 60 år, och evolutionen tar betydligt längre tid på sig än så att ändra om den inre uppbyggnaden.
#17 ok men alla missar som bor på landet skulle enligt dig må bättre av att enbart få föda den jagar och äter än torrfoder?
Jag är fortfarande intresserad av vad denna kunskap kommer ifrån, att det är skadligt med torrfoder osv, det måste ju finnas ngnstans att läsa om detta, för det måste ju isåfall finnas forskning på det?

Det finns ju andra askpeker som man måste tänka på, driven av hunger kommer katten att vandra långa sträckor för att få fatt i matt, och om du inte ger den mat, varför ska den bo hos dig då? Finns många katter som helt sonika flyttar för att de hittar ett "bättre" hem.
Så nej, självklart ska man mata sina djur. Men inte med torrfoder.
Läs Kymythy Schultzes bok "Natural nutrition for dogs and cats", den är jättebra.
Sen har jag inte läst några av hans böcker själv, men Dr Ian Billinghurst är veterinär som förespråkar BARF.
Sen ej att förglömma Lisa Pierson, veterinär som förespråkar BARF och tar upp riskerna med torrfoder, bla uttorkning. Någon har till och med varit så snäll och översatt hennes artikel till svenska
#19 tack för länkarna, ska kika in på dom. Även om du säkert tycker att jag låter snäsig, så är det inte min avsikt, jag vill lära mig mer, därför ifrågasätter jag, hur ska man annars lära sig nytt 

Nejdå, jag tycker inte alls att du låter snäsig. Det är en sak som är bra med min AS, jag är väldigt objektiv och det tar ett bra tag om man ska göra mig förbannad.
Däremot så blir jag lite trött (inte på dig egentligen, det är inte första eller sista gången jag diskuterar det här med rätt/fel foder om man säger så..) på när folk inte vill acceptera att de ger fel foder och varför det är fel. I grund och botten älskar vi ju alla djur, varför inte enas för att göra livet så bra som möjligt för dem liksom?
Kan förstå om man inte vill BARF:a, men ge blötfoder är ju hur enkelt som helst!
Jag har svårt att sätta mig in i hur andra människor tänker, det är den stora nackdelen med min AS…