Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9128 ggr
Emmast
0

Katt med skadad tass

som rubriken säger har en av mina kattungar skadat sin tass :( veterinären hade inga tider idag så jag fick vänta tills imorgon. vad ska jag göra så länge ?? blir glad för snabba svar.

MonicaLagerquist
0

Hur är tassen skadad?Hur gammal är katten?

Stolt ägare till tre La permer

Emmast
0

#1 hon är 6 veckor och vi tror att den är bruten men veterinären hade inte tid att ta emot oss idag

MonicaLagerquist
0

Då skulle jag se till att lillkatten håller sig lugn och sen fara in med henne imorgon bitti.

AnnicaO
0

Vad är det för typ av skada? Blöder missen? Syns det något?

Om missen blöder vore det nog bra om det gick att lägga något slags förband men se upp så att den eller någon av de andra katterna inte äter upp det! Ta vad du har hemma (jag förband mig själv med hushållspapper och bandage-linda i brist på annat en gång).

Om den inte blöder men missen haltar är det nog bäst om man kan få den att vara så stilla som möjligt. Det kanske inte är så lätt att utestänga den från resten av kullen men om de ätit och ska sova för natten kanske det går?

Om du måste lägga förband kanske du kan ta något styvt material, t ex en tjockare plastficka eller nåt och göra en tratt till missen? Bara tills imorgon?

Inte vet jag om jag är till någon hjälp, men lycka till och hoppas att det går bra för lilla bebisen!

kattassen
0

Något du säkert känner till men jag påminner ändå: Ge inte något smärtstillande som du själv har i skåpet. Även om misse verkar ha rejält ont är det livsfarligt med ex Alvedon eller Ipren till katt.

Håll katten lugn och inomhus förstås.

Lycka till i morgon hos veterinären.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Om det går ett litet kallt isförband? Det är ju itne farligt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Emmast
0

tack för alla svar ! :)

har fått min lille katt att somna hon ligger i min famn och sover som en stock. ska se om det är bättre imorgon annars kör vi henne till veterinären.

#5 jo självklart vet jag att det är livsfarligt :) men tack ändå. alltid bra att kolla läget ;)

#4 tack för tipsen :)

#1 tack för hjälpen

och så tackar jag alla igen för att ni fick mig att slappna av igen :D

Emmast
0

#6 vi har kylt den lite direkt när vi såg att hon haltade och svullnaden la sig lite men hon jamade hela tiden och ville bort från oss

Hawknestgrove
0

Då så. Då kan du nog slappna av. Lycka till i morgon!

Emmast
0

#9 tack :) hoppas det inte är allvarligt för vill min lille misse det bästa

Hawknestgrove
0

Det tror jag inte. HAr hon blivit trampad på? Eller  kan det vara ett getingstick? Hur som helst, att hon somnat normalt är ett bra tecken. Häng på telefonen i morgon!

Emmast
1

#11 vi har bara haft henne inne och jag tror hon har ramlat ner för något. för kattungarna älskar verkligen att klättra. blir nästan rädd bara dem klättrar upp på "lekhuset".

Hawknestgrove
0

Det går nog bra ska du se… Är tassen varm när du tar i den? Svullen?

Emmast
0

#13 tassen är inte speciellt varm och lite svullen bara

Hawknestgrove
0

Då kan du nog sova lugnt själv. Ingen fara på taket.

Emmast
0

okej :) tror jag ska försöka sova iaf :P

Hawknestgrove
0

Gör det. Det är nog ingen fara alls. Det kanske till och med går ner till i morgon!

Emmast
0

#17 jag hoppas det. inte för att jag är snål eller något sånt utan det är bara för att jag är orolig och vill inte att katten ska lida. skulle vara villig att betala med alla pengar jag äger för att mina katter ska må bra.

Hawknestgrove
0

Ja du är inte alls snål. En sån här ska hade jag inte heller åkt akut en söndag för. HAr den hoppat fel, så kan den ju lätt ha stukat något och då  är det nog bättre redan i morogn. Men svullnar det mer, så åk i morogn så fort du kan då. MEn ta det lugnt nu över natten. För sömn är  läkande även för den lilla.

Emmast
0

#19 jag har börjat lugna mig nu sen katten somnade :) är nöjd bara hon mår bra. för mina katter är en stor del av mitt liv :)

Hawknestgrove
0

skönt att höra att det finns folk som bryr sig  på ett sakligt och bra sätt om sina djur. Vi väntar med spänning på hur det går i morgon. För nu tror jag  den lilla behöver sin sömn.

Emmast
0

#21 jag har lagt henne på hennes favoritställe och hon sover jättegott :) just nu lyssnar jag på hur hon ligger och spinner. skulle kunna ge bort verkligen allt jag ägde för att rädda vilken/vilka katter som helst i hela världen.

Hawknestgrove
0

Det blir nog väldans bra……

Emmast
0

#23 man kan ju hoppas:) när jag ska till gekås nästa gång ska jag spendera nästan 3000 minst på bara saker till mina underbara katter :P

Hawknestgrove
0

HAha fresta inte så! MEn vi väntar på en rapport i morgon ur den lilla mår!

Emmast
0

#25 min lilla misse mår inte bättre  alls så vi ringde redan när dem öppnade kl 8 men de hade ändå inte tid fören klockan halv 3… blev lite besviken för jag vill att min lille älskling ska få hjälp så fort som möjligt.

har bara en fråga.

när vi åker in med henne ska vi ta med bara syskonen eller ska vi ta med syskonen och mamman eller bara mamman ?

MonicaLagerquist
0

Jag skulle ta med hela kattfamiljen.

Imasy
0

Men OM tassen är bruten, då är väl ungen så ung att man inte opererar? Alltså att det får självläka?

Emmast
0

#27 okej tack :)

Emmast
0

#28 jag vet inte riktigt men vi ska se va dem kan göra

tuska
0

Har du nära till veterinären tar du bara ungen med dej, den har ju kommit upp i några veckor och är inte så beroende av mammakatt., ofta får det självläka med ev någon veckas bandage.

Hoppas du har försäkring på ungen det går att ta vid 6 veckors ålder.

Emmast
0

#31 det är mamma och pappa som står för försäkrandet så jag vet inte riktigt. vi har ganska långt till veterinären så jag tror jag tar hennes syskon med mig.

tuska
0

Dela upp ungarna då hälften hemma och hälften med.   Mammakatt blir annars för orolig

Emmast
0

#33 okej :)

Imasy
0

Ska försäkringen täcka så måste du ha kullen försäkrad genom avelsförsäkring tror jag.

Har hos Agria så måste man ta avelsförsäkring som en tilläggsförsäkring, men jag tror de har gjort om så att man inte ens får ta avelsförsäkring på en huskatt.

Hawknestgrove
0

Ok då är du väl inne nu. MEn varför dra med hela syskonskaran? Det begriper inte jag, när ungen är 6 veckor….

Emmast
0

#36 vi har varit där nu och det var en nerv som var klämd på henne. så när svullnaden är borta ska hon förhoppningsvis kunna gå normalt igen.

Hawknestgrove
0

va bra!!!!!!Skrattande

Emmast
0

#38 ja Skrattande är glad att det inte var värre

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vad skönt att det "bara" var en nerv i kläm och inget värre inte. Hoppas misse piggar på sig fort

Hawknestgrove
0

Puss på den lilla…..Kyss

Emmast
0

#40 ja jag är också glad att det inte var värre :)

Emmast
0

#41 nu blev hon glad Skrattande