Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1593 ggr
NaimaG
0

Hatad katthane

Visst jag tycker inte om den hanen heller och anser honom som en odåga men till saken. I området finns en korthårig huskattshane i storlek, enorm. Han är okastrerad vilket gör honom till revirmärkaren nr 1 med sitt kissande på dörrar, rabbater, bilar osv.

Denna hane är det ingen som vet vem som äger den, halsband har han i alla fall, men han är så pass hatad att ungarna i området jagar honom, skriker på honom och kasstar sten på honom så snart de får syn på han.

Han är hatad just för att inte är kastrerad vilket gör att han går och skvätter på absolut allting. Har du dörren öppen till huset är det risk för att han kommer in till dig och börjar markera där också.

Många utav oss grannar har satt upp lappar i området om honom med uppmaning till ägaren att kastrera honom men det har inte skett och den katten har fnnits här i 2 år nu.

Vi har fått sanera vårat hus pga honom då han kissar på våran dörr och skiter i rabbaten utanför vilket stinker något fruktansvärt.

Nu till min fråga. Vad kan man göra åt detta? Alla grannar har försökt allt, kvartersvärdarna har försökt allt. Men inget har hänt med den katten. Han har varit inlämnad till polisen en gång också med uppmaning at kastrera honom men ägaren har hämtat hem honom och låtit bli att kastrera.

Så vad gör man?

fia-mia
0

Svår situation… om jag hade råd skulle jag erbjuda ägarna pengar till kastrering. Sen hade jag självklart sagt till alla barn att låta bli katten!!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

dagdrivarn
0

Se till att han hamnar hos polisen igen, när ägarna kommer se till att de får legitimera sig så att man vet vem de är. De borde ha fått göra det första gången! Lämna sedan över räkningarna på allt förstört till ägarna, det är nog inte så roligt att betala skulle jag tro!

Ägarna är enligt lag skyldig till att ersätta för sånt som kattern har sönder/förstör.

Det viktiga är ju att ni får reda på vem som lagligen äger katten och sen kan ni utgå ifrån det.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

annzoo
0

Varje gång ni ser han lämna in han till polsen, snart borde ägarna ledsna och kanske kastrera honom… :P

line84
0

Det är inte kattens fel att han inte är kastrerad så jag tycker att föräldrarna till barnen ska säga till barnen att sluta kasta sten på honom!  Sen är det trist med kattägare som inte tar sitt ansvar.. :( Hoppas kissen kastreras snart.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

När ni lämnar in katten till polisen borde det inte gå att göra en anmälan om förstörelse gentemot ägarna? Om polisen kan hitta ägarna borde ni inte kunna göra det? Tänkte om han inte är id-märkt kanske han är chippad och det kan polisen hjälpa till att kolla med.

Hoppas föräldrarna i området iallafall pratar med sina barn så de slutar jaga och kasta sten på katten, hemskt att det får förekomma stenkastning i ett område med vuxna mot ett djur. Vad lär det våra barn? Hur ska katten förstå.

Hoppas det ordnar sig för er.

Erina
0

Stackars katt!!! Han rår ju knappast för att hans ägare inte tar sitt ansvar. Att det kastas sten på honom är skrämmande och jag hoppas att vuxna i området talar om för barnen att det aldrig är ok att vara elak mot ett djur. Precis som redan skrivits, tycker jag att man ska tala om för polisen hur mycket denna katt förstört pga dåligt ansvar från ägaren. Katten ska inte behöva lida för ett beteende som normalt finns där så länge han går okastrerad. Stackars katt!!! Gråter

Hawknestgrove
0

Men gud…… Vad är det för föräldrar som tillåter sånt. Ok nu är detta en sak för Miljö och bygg på din kommun, då det kan räknas som sanitär olägenhet. Anmäl dit. OCh anmäl även till länsstyrelsen, att katten är vanvårdad. Plus att ni ser till att katten hamnar hos polisen igen snarst möjligt. Men anmäl som sagt till båda instanserna här och har du tagit kontakt med bostadsrättsföreningen/hyresvärden? Gör det också. HAn är väl  inte den enda okastrerade katten som springer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Delfinen
0

Fattar inte hur man som förälder inte lär sina barn hur man behandlar ett liv. Blir så förbannad.

Min son var en " ligist " som liten. Hamnade ofta i slagsmål med kompissar. Men han har ALDRIG ens varit i närheten av att vara elak mot något djur. Fick lära sig redan innan han förstog att allt liv har ett värde oavsett storlek eller sort. Kom hem med en igelkottsunge när han var 6 år vars mamma blivit överkörd. Kom hem med en övergiven liten kattunge en gång som han hittat i buskarna när han var 10 vilket gjorde mig lite förskräkt då vi tidigare fått omplacera en katt då han var mindre p.g.a allergi. Vi hade även hund och kaniner. Men sonen erbjöd sig att bo i förådet eller i värsta fall rymma om vi inte hjälpte den lilla. Skrattande Det lilla livet var hos oss i 2 veckor. En dag knackade grannen på dörren som fått veta att vi hade en hemlös kisse hos oss och som visste en familj som ville ha den. Så kissen fick ett bra och lyckligt permanent hem i samma område som vi bodde själva så vi såg lilla Smulan då och då.

Vad jag vill ha sagt med detta? Jo man kan lära barn om man bara vill hur vilda dom än är annars.

Funderar lite över detta med att vända sig till Miljö och bygg på kommunen….bostadsrättsförening/hyresvärd….är inte risken ganska stor att agget vänds mot katten i stället för ägare….katten fångas in och avlivas….för tyvärr är det så många gånger att folk ser inte det som att det är ägaren som är problemet utan katten.

NaimaG
0

Hyresföreningen har redan gått ut med lappar i brevlådor, satt upp på träden och på anslagstavlorna gällande samtliga katter i området men det ignoreras. Jag kan inte göra så mycket heller eftersom många grannar i området är emot mig pga mina funktionshinder. Är man inte som alla andra så ska man bort, den mentaliteten kör folk med här.

Skulle gärna vilja göra något men helst utan att få sten kasstat på rutan eller dyligt.

Barbro55
0

Jag skulle fångat in katten o tagit den till en vet för kastrering.

kostnaden för en sådan får inte någon att kursa

Hawknestgrove
0

#8 ja tyvärr så kan kommun och hälso och miljö  leda till det. Men ärligt talat,  hur dåligt mår katten nu? Ska den plågas ihjäl av elaka ungar? Om ingen kan ta sig an den och kastrera den, då anser faktiskt jag det är bättre för den arma kissen att den får  somna in. För att låta den gå som den gör, det är djurplågeri och inget annat.

IceJossan
0

Att kastrera en hankatt kostar ju bara 300-400 kr, så kanske kan du ta med honom till veterinären och kastrera honom?

Men tyvärr är risken stor att han fortsätter skvätta runt eftersom även kastrerade hanar markerar revir - men det blir oftast inte på långa vägar lika intensivt och det stinker inte alls lika mycket som kiss från en fertil hane.

mammamia66
0

Djurinspektören i kommun, polisen och anmäla ägaren för allt som blivit förstört, mertiden det tagit att rengöra det han pissat ner osv.

Plantera citrondoftande blommor i rabatterna :)

Man har ett djurägaransvar enligt lagen, tala om detta också för djurinspektör och polis, att ni nu är less att denna kisse förstör och är en sanitär olägenhet, att ägaren ej tar sitt ansvar och kastrerar kissen eller har uppsyn över den.

Annars finns det inte så mycket mera att göra…än att klampa till ägaren själv med en räkning och tala om vad man tycker! Och som någon skrev så kan kissen skvätta revir ändå, den har redan ett beteende och en kastrering kanske ej hjälper!

Ni får göra eran tomt oattraktiv :) finns väl bara sånt man kan göra, elakt kanske men spruta vatten, lägga ut citronskal eller plantera buskar och blommor med citrus doft…

Sånt här som förstör för många katter, statusen…att vissa inte tar sitt ansvar utan katten förargar folk med sitt revirmärkande. Och jag håller med om dessa barn borde få lära sig och man borde snacka med deras föräldrar, om hur man faktiskt visar respekt för alla djur och om alla klagar hos kattägaren kanske denna känner trycket att kastrera, men försiktigt så personen ej känner sig mobbad och påhoppad…

Svår situation, hoppas det ordnar sig till det bästa för alla…

EmmaVarg
0

men gud.. stackars katt..

ring polisen ( inte för ja tror dom kommer göra något åt det!! men ändå..) och berätta att den måste bli kastererad för att barn kastar stenar på den o ja, det du skrev.

tycker de är riktigt synd om katten även om den markerar överallt, det är ju normalt bland katter?

vet inte ägaren att folk kastar sten o jagar den o så då?! :S helt sjukt annars om ägarenn vet och inte gör något åt det

NaimaG
0

#14 Jag vet inte om ägaren vet eftersom ingen har en aning om vem ägaren är.

EmmaVarg
0
#15 men ring polisen o säg att folk jagar o kaster sten på katten o allt de ..
NaimaG
0

#15 Om jag ändå kunde utan att hamna i klämm med grannarna. Ungarna har blivit tillsagda av många vuxna men det har de vuxna sedan fått äta upp genom att ungarna förstör deras trädgård, bilen osv och deras föräldrar tillåter det. Därav ligger samtliga grannar i lä inklusive jag.

EmmaVarg
0

#17 kan man inte va anonym ? ;S

NaimaG
0

#18 Jo. Det har vi varit tidigare när vi anmält men grannarna gick på oss ändå med stenkasst på fönster, rassering utav våran bil osv. När anmälning sker så tar dem oss först även om det inte är vi som anmält av just den anledningen som en granne skrikit åt mig "det är så j*vla lätt att gå på dig din handikappade j*vel".

Ta de svagaste först.

AnnicaO
0

Stackars katt - han är ju utsatt för djurplågeri! Och stackars dig som bor i ett område med så tråkig stämning. Om det nu är så att alla grannar är irriterade på katten borde de väl bli glada om någon som du engagerar sig i katten och försöker lösa problemet kunde man ju tycka!?

Vet inte om du kan vara hjälpt av Djurskyddet (www.djurskyddet.se) - om de har någon verksamhet där du bor? De kanske kan ta sig an katten tillsammans med polisen.

Kattägaren verkar i och för sig inte vara lämplig att ha djur, så det kanske vore bäst för katten om den blev omhändertagen. Då slipper den ju bli utsatt för stenkastning också. Den stackars katten lever ju bara efter sina instinkter - man önskar ju att han kunde kasta sten tillbaka!

Sen skulle man ju också vilja skicka socialförvaltningen på alla föräldrarna som inte har vett att kunna uppfostra sina barn och lära dem att man ska vara snäll mot djur.

Fy, vad jag blir arg när jag hör sånt här!

Heder åt dig som engagerar dig i den stackars katten!

NaimaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Ja visst avskyr jag kattens skvättande på våran dörr och skitande i våran rabatt utanför men jag sitter ändå och gosar med honom när han känner för det ute. Jag tycker ändå han är söt, nästan så man skulle sno till sig honom men det får man ju inte. Foten i munnenTungan ute

Sitter även och gosar med grannens katt också vars ungar även jagar den trots att det är deras egen katt. Det är ofta man ser barnen springa efter katten, skrika på den, kassta saker efter den osv just för att förhindra att hon gör behov i andras rabbater (hon är kastrerad).

Vi kommer snart flytta hårifrån dock eftersom jag kräver en mer handikappsanpassad bostad.

Mina katter när jag är ute i koppel med dem gör ungarna ingenting mot dock.

Bilden är på min katt och grannens katt. Grannens tös är kissen till vänster.

Hawknestgrove
0

MEn jag vidhåller ändå, att i och med att ingen vet vems katten är, så bör ni kastrera den. Som någon här skriver, det är inte stora slanten. Sen kanske försöka få ett hem till den i stället. För att låta den gå som den gör är det allra värsta. Då är de tom bättre om den stackarn får somna in. JAg vet, att det är hemskt att säga, men vad har den arma stackarn för liv? Ingen kärlek, ingen värme, ingen mat . Ok nu är det sommar då fryser den inte. MEn det kommer en höst och en vinter.

NaimaG
0

#22 Han är ägd utav någon. Han har halsband och allt men ingen vet vart han bor. Kastrera någon annans katt är inget jag har råd med för närvarande. Flytt, min medicin och alla hjälpinsattser från kommun osv jag behöver kostar en del.  Jag skulle dock gissa på att han bor vid terrasshusen ungefär 300 meter härifrån.

Hawknestgrove
0

Ok, då gör ni så här:

Skriv en liten snäll lapp som ni sätter i halsbandet i en liten plastpåse. Där frågar ni  vem som äger denna snälla katt och talar om att den blir plågad av barnen  och att de  snarast bör kastrera den. Skriv också, att ni kommer att vidta rättsliga åtgärder för kattens bästa om ingen ändring sker, för detta är vanvård av djur. OCh lämna telefonnummer.

NaimaG
0

#24 Kan försöka men att få tag på honom numera är svårt. Jag har försökt locka till mig honom men så fort jag närmar mig så fräser han och springer iväg något han aldrig tidigare någonsin gjort.Gråter

Hawknestgrove
0

Stackars liten…….Fy faderen för sånt folk som  är så elaka och inte brys sig om sina djur. Nä, den bör abslout lämnas in till polisen elelr att någon hos er tar  sig an den och kastrerar den.

NaimaG
0

#26 Ja skulle det bli så att ägaren får för sig att sälja honom då tar jag honom direkt och han blir aldrig igen utekatt. Jag skulle gärna vilja bara sno till mig honom och låta honom stanna hos oss forever men ack så olagligt det är.Foten i munnen Just nu har jag inte sätt honom på ett par dagar dock och har ingen aning om vart han håller hus vilket oroar mig något för han är så fasligt underbar innerst inne.