Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 16849 ggr
[njing]
7

Kattunge som bits

Hur ska man göra då kattungen bits, hur lär man den att inte göra så?

Hawknestgrove
0

hur gammal är den? OCh det kanske  är fel på sättet att leka med katten?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[njing]
0

Han är 13 veckor ungefär, först lekte han med händer och bets och klöstes, men nu biter han bara. Tänkte om det är kliande tänder kanske?

tuska
1

Använd aldrig händerna när du leker med en katt, ha alltid en leksak som dom leker med

[njing]
0

Nej, jag brukar inte använda händerna då jag leker, det gör ju ont :) men han anfaller då jag försöker stryka han, då han inte leker.

tuska
0

Skaffa ett större mjukisdjur som han får brottas med, så fort han anfaller dej dit med mjukisdjuret.

goldenmatten
0

#3, haha, jag använder BARA händerna när jag leker med mina. Skrattande Om dom glömmer bort sig och blir för hårdhänt bara stannar jag upp och håller handen stilla, så slutar dom.

Hålla stilla handen har funkar sen katten var liten, brukar lägga på ett "aj vad ont det gör" med tyst röst så lyssnar han. Gamla katten brukar jag väsa lite åt. ;) När han var yngre puttade jag undan honom och "började om" leken om han lekte för våldsamt.

Men numera räcker det som sagt att bara hålla handen stilla ett par sekunder, med båda katterna.

Om det inte hjälper med din katt, tycker jag tipsen om kattleksaker eller mjukisdjur (#5) låter smart. :)

tuska
0

Det första jag säjer till mina nya kattägare när dom köper katt av mej, aldrig aldrig lek med händerna, vill man leka med katten under en matta ta en penna eller en liten pinne att föra under mattan aldrig händerna, det tokigaste man kan göra är att leka med händerna under ett täcke….. sen kan man inte röra en tå förrens dom tror det är lek.

goldenmatten
0

#7, jaså? Jag själv har aldrig haft det problemet med våra katter, de märker ju skillnad på när man aktivt inbjuder till lek eller bara vickar på tårna under täcket.

Säger inte att du har fel heller, jag ser ju logiken i det du säger. :) Men mina katter verkar kunna skilja på situationerna (plus att de använder ändå bara klorna om man har en leksak emellan, aldrig på händer eller fötter).

vildkatta
0

Jag gör precis som #6 och det funkar jättebra. Dock är det nog bäst att säja inge händer till nykläckta kattägare så de inte leker med katten på fel sätt å som kanske dessutom kan verka hotfullt eller som rena övergräpp mot katten.

NaimaG
0

#4 Det betyder att han snabbt går från kel till lek vilket alla katter kan göra emellanåt.

[njing]
0

#10 Jo, jag vet, ville bara klargöra att jag inte låter han leka med händer, att han börjar med det själv. :)

Men förhoppningvis går det över då han blir äldre och klokare.

Hawknestgrove
0

Hur länge har du haft kissen? HAn kanske kom från mamma för tidigt? För det är en bit i uppfostringsfasen upp till 12 veckor, att de ska lära sig att leka fint….

[njing]
0

Han var tolv veckor då vi fick han. så han är nog 14 nu. vi har haft han i två veckor ungefär. han anfaller ibland händer hela tiden, och hoppar upp efter ben. och attackerar fötter.

Hawknestgrove
0

ja då är det nog på sin plats att lyda alla de råden som är här ovan. Och kanske till och med köra med ett rungande NEJ när han börjar bitas. Ömsa tänder  börjar de göra vid ca 16 veckors ålder. Då ser du att de små mammagrynen mellan huggtänderna börjar bytas.

Josefa
0

Jag brukar använda händerna när jag leker med kattungarna, och brukar alltid få höra att kattungarna jag lämnat i väg är så mjuka  både med nafsandet och klorna. Nu är det iofs moderlösa kattungar som fötts upp med flaska, men de har ju fostrats av mina vuxna katter. Men var gång de är lite för "hårdhänta" så piper jag till, och då slutar de. Så då lär de sig att människor är mesiga så dem får man inte ta för hårt i.

[Norrbysa]
0

Mina kissar bet mig hela tiden när de var kattungar Men det gick över. Det var bara en fas. Nu nafsar de lätt och snällt bara när vi leker.

De gillade även att klättra i mina byxor och gardinen men det är de för tunga för nu. ;-)

Jag menar bara att kattungar inte är så smarta. De måste lära sig hur världen fungerar. Att säga "aj", "nej" eller "sssch" är bra.

Jag valde dock att leka med mina katter med händerna (och fötterna). Även under täcktet. Jag har inga problem med bitska katter idag och får ha fötterna ifred när jag sover. (Mina katter kanske är ett undantag.) :-)

[njing]
0

Ja, jag längtar tills han blir äldre, aldrig mer kattungar i detta hushåll! I framtiden blir det skyggisar och omplaceringskatter.

EddaM
0

Helst hanar har en tedens att bita hårt som ungkatter därför leker jag inte med dem med händerna utan har en massa leksaker och vippor. Mitt ex leker med händerna med katten o får skylla sig själv! Sedan gillar inte vissa katter att man kliar på magen o därför så skall man vara försiktig i det området.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[GunillaR]
0

Har man kattunge så får man räkna med lite riv och bit på händerna. Men ge gärna kattungen leksaker som den kan bita i. Lär också kattungen att leka med något som du håller i handen. Den ska ju lära sig att handen kommer att finnas där alltid och när det blir för mycket så får man säga fy och INTE ta bort  handen, utan som någon skrev här hålla handen stilla.

Katten lär sig så småningom! De är intelligenta varelser Flört

IceJossan
0

Min missar uppfostrade jag genom att dutta till på pannan/nosen och morra när de bet eller rev i lekarna. Då slutade de genast upp och jag kunde fortsätta kela/busa med dem. De lärde sig snabbt att vissa saker var strängt förbjudna! Att "smälla till" på panna/nos och morra är ju vad katterna gör på varandra när lekkamraten går för långt, så det fattar de flesta katter snabbt :)