Kattfoder, urinsten, kastrerad hankatt.
Hej!
För några år sedan hade min katt urinsten. Har sedan dess gett honom Advanced Sterilized. Men det är ganksa dyrt. Finns det någon billigare variant men som man ändå kan känna sig lugn och trygg att han inte ska få urinsten igen?? Det är en vanlig huskatt, utekatt, hane, kastrerad ung 7 år. Var in på husse.se dom verkar ha ett bra foder till bra pris. Vågar jag ge honom det?
Hmm, är det inte Husses foder som innehåller väldigt mycket spannmål?
Jag tycker att katter som enbart äter torrfoder är lite dåliga på att dricka, så mina har tillgång till burkmat dagligen som de gärna äter. De får på så vis i sig mer vätska och håller igång kisseriet eller vad man ska säga.
Vet inte om min metod är vetenskapligt bevisad, men det har då iallafall inte blivit några mer uvi/kristallproblem här iallafall.
Om det är torrfoder du ger vågar du tyvärr inte ge annat än specialfoder. I synnerhet inte något av de billigare torrfodren. Jag skulle bestämt avråda från det. Torrfoder öht är inte höjdarmat för katter med urinvägsproblematik så har katten en historia av det bör man ge specialfodren, även om de är dyrare.
Okej men finns det inga alternativ alls till det jag har idag? Det kostar typ 200 kr för 1,5kg
men har inte både Royal och Hill´s specialfoder för just dessa problem? Där kan du ju köpa på runt 10 kg och få ett bättre kilopris.
Du kan ju kolla efter alternativ i tex. Hill's och Eukanubas sortiment men det är viktigt att du håller dig till foder av högre kvalité.
Om katten behöver äta special foder för urinsten så ska man fortsätta med det hela livet.
Jag har egen erfarenhet av att inte följa veterinärens råd. Det blev så att vår Pontus fick tillbaka urinstenar mera den andra gången så det blev akut operation. Det var inte så bra för honom eller vår ekonomi.
Så nu äter han specialfoder från veterinären, vi köper en stor påse som räcker länge.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Köp blötmat så får han i sig vätska = sköljer ur urinvägarna bättre.
Den billigaste blötmaten, euroshopper, mjau och någon till, har enligt några tester visat sig vara den bästa. De innehåller inte spannmål lika mycket som de andra, och katter är inte skapta att äta spannmål.
Torrfoder har heller ingen effekt på tänderna, det är för sprött. Utom möljigtvis om det är Hills som har ett torrfoder med viss effekt för tanden.
En kycklingvinge då och då är bra för tänderna. Ska ges rå och hel så att den inte flisar sig och så att katterna ''tvingas'' bita isönder benen och inte sväljer dem hela.
Du kan ju också prova barf, lär vara bra för de flesta foderrelaterade sjukdomar (alltså sjukomar det finns specialfoder för). Har inte såp stor erfarenhet av det än, är mitt inne i invänjningsprocessen på mina två. Men mer högkvalitativt än riktigt kött, hjärta, lever och ben till ett rovdjur kan man väl inte komma? Lär inte vara så dyrt heller, oftast hittar man köttrester och ojämna bitar för 18-20kr/kg i större matbutiker, lever och hjärta är okså väldigt billigt. Bara ett tips, har inte själv kommit så långt med det, men är fullständigt övertygad i teorin (vilket jag inte ofta är). Vad är mer logiskt än att ett rovdjur mår bäst av kött? :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Som jag har förstått det så är royal canin och advaced pålitliga märken. Båda har torrfoder för kastrerade katter. Själv har jag kört på Advanced Sterilized. Royal Canins foder heter sterilised 37. Det har jag också kört någon gång när advaced har varit slutsålt.
Jag hittade en intressant sida nu foderbilen.se där man kan köpa stora säckar.
Tex Royal Canin Sterilised 37 10kg 629:- lite skillnad i kg gämfört med vad jag betalar nu.
Men om jag förstår det hela rätt så bör jag hålla mig till dessa två fabrikat???
Finns det någon annan bra sida man kan köpa foder på?
Någon som köper från foderbilen.se?
vi har advanced fxd den kostar 540 kr för 7,5 kg. Men du vet att de behöver ju inte så mycket och jag tycker inte du ska börja mixtra för det är så lätt att det kommer tillbaka
#9 Du har så rätt, man ska inte mixtra med andra märken eller billiga..Det kan lätt komma tillbaka så man får göra en penisampution och det är ingen billig operation.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
skrev fel på fodret, specifik adult är det vi har, fxd. Vi har 5 katter och alla kan äta detta, det går en säck i månaden. De går 65 gram/katt ungefär, detta foder är bra för Simon med, det är nåt i fodret som gör att det inte ska bildas urinsten.. Vi har ju naturligtvis köpt fodret efter Simons behov, men jag tycker du ska höra med vet, för i Simons fall så hade han mycket urinsten och det är därför han måste äta detta livet ut för risken är påtagligt stor att det kommer tillbaka annars
Det billigaste alternativet jag har hittat hittils är en säck Advaced Sterilized på 15kg. Det blir ett kgpris på 59,20kr och då har jag räknat med frakten som är endast 19kr. Från foderbilen.se
Är det någon som vet om man kan komma billigare undan? Finns det någon fler bra internetsajt där man kan köpa kattfoder?
Foderpriserna brukar ligga på samma summa oavsett vart du köper det ifrån, tyvärr.

men om du nu vill att rackarn ska ha i sig mer vätska kan du inte hälla lite vatten i torrfodret då?