Dräktig hona med konstiga tuttar.
Hej!
I måndags hämtade jag upp min mammas katt Sally för att hon snart ska få bebisar och då min mamma har sju barn tyckte jag att hon förtjänade att få föda och ta igen sig i lugn och ro hos mig.
Dock upptäckte jag att två av hennes tuttar är väldigt avvikande i storlek och form till de andra, de liktar mest vårtor och är mindre än de ska vara normalt sett när hon inte är dräktig.
Jag är lite smått orolig över detta; kommer jag att få stödmata de små?
En kompis sa att jag kan tejpa dessa två som är så små, kan jag göra det med vanlig sårtejp?
Sen försöker jag lista ut när hon ska föda, då detta var en tjuvparning och ingen i min mors familj har någon större koll så är det ingen som vet säkert.
Man känner och ser fosterrörelserna jättetydligt och har gjort det i säkert en vecka. När man känner rörelserna framstår kattungarna att vara riktigt stora och jag är förvånad över att de inte kommit än. Ingen mjölk kommer ur hennes spenar när jag kollat, men kära Sally är enormt stor och det börjar nog bli jobbigt åt henne för hon har gnällt mycket i två dagar och även varit lös i magen.
Skall även tilläggas att hon är förstföderska, runt året gammal.
Brukar man inte kunna känna fosterrörelser omkring 6-7:e veckan va? Och en hona är dräktig i ca 63-65 dagar, alt ca 9 veckor.
Men vaddå, tejpa spenarna?? Har aldrig hört talas om att det är något man skulle göra, och jag förstår inte vitsen med det heller?
Skulle du ha oturen att behöva stödmata dem så är det väl snarare för att nån kanske är klenare och blir bortknuffad tex.
Ska hon kastreras efter denna kull? Eftersom det var en tjuvparning? Tänkte om du har möjligheten att hjälpa din mamma med det, så hon slipper bli dräktig snart igen om de inte har koll på henne?
Är det bara runt 6-7v eller även efter det också?
Mjo, min kompis har jobbat en del med grisuppfödning och hon sa att missväxt bland dem är vanligt och då tejpar de spenarna för att de inte ska välja ut en speciell spene och inte få någon mat. Jag visste inte att kattungar väljer ut en speciell spene och sedan fortsätter att gå tillbaka till den, är det verkligen så?
Hon ska kastreras efter att kattungarna flyttat, fram tills dess ska hon få p-piller. Det är bäst så, precis som du säger, så att det inte kommer att hända igen, vilket det skulle ha gjort. Funderar även på om jag ska överta henne så hon får bo här med mig på heltid.
ja illa…. Du hade kunnat kastrera och abortera för ett par veckor sen….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
De sista 2 veckorna känner man mycket tydligt kattbebisarnas rörelser, jag tror det närmar sej att mamma katt ska få sina bebisar, går hon och jamlar kan hon ha förvärkar gör en go bolåda åt henne så ser du snart om hon vill bädda iden, oftast förstår katten att man menar att hon ska lägga sina ungar där men lika väl vilja byta plats när väl stunden är inne och vill då gömma sej om det tillåts.
När hon går och jamlar kan du följa henne till lådan så hon bekantar sej med den.
De tuttar som är lite missbildade behöver du inte bry dej om de kommer ändå inte att producera någon föda och kattungen drar sej då till en annan spene.
P-Piller till mina honor som fått ungar ger jag första pillret på 7:e dagen efter de fått sina ungar, endast för att förhindra nytt löp och oron som hör till.