Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 15678 ggr
Cazzos
4

Hur får man katten att gå upp i vikt?

Hur kan jag få min kisse att gå upp i vikt?

Han äter Mjau blötfoder och äter absolut inte torrfoder, han vägrar oavsett vilka metoder jag använder.

Jag vill inte sätta honom på en bli-tjock-diet men vad kan jag ge honom lite då och då för att öka i vikt.. Brukar ge honom räkor med bajssträngen kvar, då brukar han bli lite tjockare och tyngre, men sen blir han smal igen efter bara 2 dagar om jag slutar ge honom det, fast han äter ju hans blötfoder när jag utfodrar honom.

Ger honom 1 burk under ca 2-3 dagar eftersom att mamma tycker att jag annars slösar mat, dessutom så äter min katt inte en halv burk-portion, han låter det stå tills det torkar sen äter han inte mer…

BARFmycat
2

Kattungemat är bra om man vill få upp dem i vikt, rått kött, foder med högt proteininnehåll typ Carnia, laktosfritt smör och grädde.

Hur man ger kan också ha betydelse, vissa katter går upp om e får äta många små portioner om dagen och andra tvärtom, om de bara får äta en portion om dagen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Har du varit i kontakt med din veterinär? Så det inte är någon sjukdom som ligger bakom att han är så smal/mager….vet ju inte exakt hur liten din kisse är. Om din kisse inte är kastrerad är de oftast åt det mycket slankare hållet och det försvinner när de kastrerars, så det kan vara en variant.

Har en hona som innan kasteringen var väldigt liten och tunn, bara 2,1 kg. Så jag diskuterade det med min veterinär och hon sa att om hon inte växer på sig efter kasteringen rekomenderade hon ett blötfoder från Hills, kommer inte ihåg bokstavskombinationen men det hade lite mer kalorier i.

Hawknestgrove
0

Räkor är  tyvärr inte något man kan rekommendera, det är egentligen alldeles för salt och  kan i långa loppet ge just  problem med njurar och viktminskning. Råder dig till att ta kisse till vet för en enkel koll och bedömning. Eventuellt provtagning också så han inte har  något fel på inre organ. Avmaskad? KAstrerad? Båda dessa saker har stor inverkan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Norrbysa]
0

Håller med #3. Ta katten till en veterinär och kolla om katten har mask. Det finns något som heter "kolla masken" på apoteket så slipper du avmaska i onödan.

Är katten kastrerad och vaccinerad?

Tips på feta godsaker: Laktosfri grädde kanske? En ägg-gula varannan vecka. Kokt kyckling-lever, rått kött.

Om katten inte äter torrfoder och blötmat inte fungerar bra så kanske du kan fundera på att gå över till BARF.

Cazzos
0

Han äter Pussi blötfoder inte Mjau blötfoder*. Hade "Mjau blöfoder" i huvudet från en annan tråd så råkade skriva det …

Cazzos
0

#3 Han är kastrerar men är ej säker på om han är avmaskad!

#4 Hur mycket kostar en "kolla masken" från Apoteket?

[Norrbysa]
0

#6 Tror det kostar runt 300 kr.

Ett tips! Se till att katten är försäkrad. Om det skulle visa sig vara något allvarligare fel på kissen så kan det bli kostsamt för er. Om katten är försäkrad slipper du dyra veternär-räkningar.

Cazzos
0

#7 Okej, ska ta kontakt med min syster och skriva upp så mycket info om min kissemisse.

Hawknestgrove
0

ja du har mellan 20-30 dagars karens  hos bolagen vid sjukdom.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....