Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3302 ggr
exitingsvillemo
0

Tunn katt

Hejsan!

Min hankatt (kastrerad) går i ide över vintern, en riktig soffpotatis som blir rundare och rundare för var dag.

Men när våren kommer så flyttar han ut och kan vara borta i ett par dygn utan att visa sig.

Jag tycker dock att han känns väldigt tunn nu. Vad ska jag göra? Hålla honom inne funkar inte, jag är av den filosofin att ingen katt mår bra av att hållas instängd. Finns det ngt foder som ni rekomenderar till lite tunna katter?

Idag får han Royal Canin Sterilised. Ska jag stödmata honom med ngt kraftigare? Eller bör jag byta foder helt till honom? Fast jag gillar ju RC sterilised eftersom det till viss del hjälper till att motverka urinsten mm. Men samtidigt så innehåller det ju inte mkt fett eftersom kastrerade katter oftast lätt lägger på sig.

Ngn som har provat Bozita's blötmat till katt? Finns det ngt där som kanske skulle fungera?

Eller Royals Outdoor? Innehåller den mer fett och proteiner?

Eller ska jag helt enkelt låta honom vara tunn över somrarna?

Maria
0

Min bror hade en helgrå korthårig katt som var tjock och trind varje vinter.

Men varje sommar så var han mager som en blyertspennaFlört och han hade också mycket att göra när det var den varma årstiden som att jaga, hålla andra katter borta från reviret osv.

På vintern däremot kunde han slappna av vid den varma spisen.

/Maria

Scully
0

Finns det någon chans att han får i sig råtton, möss eller sorkar mm. Tänkte om han fått mask.

Kanske det är som #1 Skriver Glad

exitingsvillemo
0

Min Melker har inte så stor revir-instinkt tvärtom så bjuder han gärna in alla katter =) Däremot jagar han väldigt, ligger sorkar lite överallt på gården. Han är en "raggar-katt" som vi kallar honom. Kan komma hem med halva träd som har trasslat in sig i pälsen och som han drar efter sig utan att verka det minsta bekymrad…

Men vad gör din bror då? Låter honom vara smal över sommaren eller göder honom när han är hemma?

Maria
0

#3 Nu lever inte denne katt längre men han hade alltid fri tillgång på mat året runt men som sagt han försåg sig nog ganska bra själv ute om sommaren och hade inte mycket tid att vara inne och äta.Flört

/Maria

[Norrbysa]
0

Jag ger mina kastrerade katter Orijen. :-)

Jag gav RC sterilised innan och bytte. Orijen är bättre än RC på många sätt.

Det fungerade toppen för mina katter och de håller vikten bra.

exitingsvillemo
0

Mask har jag funderat på, hur är det nu med maskning? Till hästarna får vi ju inte längre köpa maskmedel receptfritt, utan måste skicka in träck på analys för att se om det finns mask i bajset.

Sist jag köpte avmaskningsmedel till katterna fick jag en redig utskällning av personalen och hon sa (läs skrek) att man INTE ska avmaska om man inte vet om katten har mask…

Hur gör ni med avmaskningen?

Själv brukar jag passa på att maska dom till hösten, efter sommarens jägarrundor efter maskiga råttor o.d

#5 på vilket vis är Orijen bättre än RC? Innehåller det mer eller mindre av ngt eller vad gör den bättre?

Josefa
0

Jag har gett mina både RC Young male och Orijen, men jag tycker att Young malen funkar mycket bättre på mina katter än vad Orijenen gjorde. Och katterna äter RCn mycket hellre.

Scully
0

Avmaskningsmedel köps receptfritt på apoteket. Det finns ett test du kan göra som heter "Kolla masken". Då får du svar om den har det eller ej, men tror många hoppar över det testet då den är dyrare än själva medlet. Det är ju bra att kolla så att man inte övermedicinerar så masken blir resistent Glad

exitingsvillemo
0

#8 jo jag vet att maskmedel för katt och hund fortfarande är receptfritt, brukar ju som sagt maska mina varje höst.

Men min fundering var då hur ni andra kattägare gör. Hur ofta maskar ni era katter? Jag vill ogärna maska mer än en gång om åreet, just pga risken för resistenta maskar.

På katter är det ju dock enklare att se mask än på häst, bandmask ser man ju bak i rumpen på dom när dom kommer ut den vägen. Ingen av mina katter har dock synliga tecken på mask, därav är jag lite skeptisk till maskning utan att prova ett ev foderbyte först.

Det vore ju hemskt onödigt att maska katten om det egentligen är fodret det beror på.

Ska kolla om jag hittar ett foder med mer protein och fett i innan jag maskar honom, blir han inte bättre i hullet efter ngn vecka så provar vi maskning, då har vi iaf tagit bort alternativet att det är fodret som är fel =)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hills har ju en "bokstavsserie" med blötmat där det finns en som är mer kaloririk (det står vilken på deras hemsida). Blev rekomenderad att ge det till min hona om hon inte ökade i vikt efter kasteringen, hon var ett litet streck. Nu behövde jag det inte men kan ju vara värt att ge lite extra sånt vid tillfälle? En äggula nån gång i veckan ger ett högre kaloriintag med.

exitingsvillemo
0

#10 tack för tipset, ska kolla upp hill's mat =)

Hawknestgrove
0

Om kissen går ute så har den nästan till 100 mask. Sorkar är mums och utomordentliga mellanvärdar för just bandmask. IBland så ser du inte maskäggen, kattenkanske spyr upp maskar när du inte ser. I och med, att du inte har  stenkoll på katten under sommartiden, så är det nog troligt att den är full i mask. MEn  om du inte tötrs maska av direkt, så kan du ju köpa kolla masken. MEn det är apdyrt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

exitingsvillemo
0

#12 att kissen har mask är ju en självklarhet, alla katter har parasiter, i större eller mindre utsträckning, det är normalt.

Törs maska? Visst törs jag, frågan är ju om det är bra att maska av sin katt i tid och otid, med den risk vi har idag med resistenta parasiter.

Ska jag hålla honom maskfri hela sommaren så får jag ju maska honom en gång i månaden efter alla sorkar han dragit hem Glad och det tänker jag inte göra.

Vi kommer börja med ett tilläggsfoder, förmodligen ett kattungefoder och ser vi inget resultat inom kort så kommer vi naturligtvis maska honom då.

Men först ett foder-byte Glad

Hawknestgrove
0

HAde nog gjort tvärtom jag.  OCh att maska varje månad, det gör man ju inte ändå. Grejen är ju, att har han mask, så spelar det ju ingen roll att du ger honom svindyr specialkost, för den  tar han inte till sig ändå. Då rekommenderar jag i så fall, att  du köper Kolla Masken.

exitingsvillemo
0

#14 svindyr specialkost? Kattungematen är inte mkt dyrare än den vanliga maten.

Hawknestgrove
0

Ja då talar vi väl inte om samma typ av specialkost då. att bara tro, att kattungemat ska vara väldans bra, kan vara helt galet. HAr du talat med din vet om detta? Han kanske rekommmenderar Hill´s A/D elelr liknande i stället och det är väldans dyrt.

exitingsvillemo
0

#16 det var min veterinär som tipsade om att just kattungemat kunde vara bra för vuxna katter som faller ur.

Eftersom kattungefoder innehåller mer protein och mer fett än vad vuxenfodren innehåller.
Inget speciellt foder nämdes, utan bara kattungefoder i det stora hela. Kommer prova med RC Kitten, av den anledningen att han går på RC nu.

Maria
0

Måste man göra så stor affär av det så att säga.ObestämdVissa människor blir smalare under sommaren också på grund av att man rör sig mer.

Bara katten har fri tillgång på bra mat och att man avmaskar när sommaren går mot sitt slut borde väl räcka.

/Maria

exitingsvillemo
0

#18 jag håller med dig, är inne på samma spår. Därför jag frågade här inne.

Han är regelbundet avmaskad (varje höst) och jag vill inte spruta i honom mer maskmedel än så, om det inte behövs.

Han rör sig ju betydligt mer nu när det är sommar, kan som jag skrivit, vara ute ett par dygn i sträck. Så visst tror jag att det beror på ökad rörelse och utevistelse. Det var därför jag tänkte att det kanske är bättre att "boosta" upp honom de ggr han faktiskt kommer in och äter, så vet jag iaf att jag har gjort vad jag kan för att hjälpa honom.

RC Sterilised är ju för att hjälpa den kastrerade katten att inte gå upp så mkt i vikt, som ju vanligtvis kastrater gör. Min misse hör inte dit dock utan behöver nog ngt kraftigare foder över sommaren.

Maria
0

Jag tycker du gör alldeles rätt. Hade gjort precis på samma sätt självGlad

/Maria

exitingsvillemo
0

#20 Glad