Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5142 ggr
Cazzos
0

Kattgodis!

Detta brukar jag ge till min katt som godis för att han är så spinkig..:

- Färska räkor (med bajstarmen kvar och allt)
- Gräddost (38% fetthalt)
- Rökt lax (ger väldigt sällan pga för mkt salt i det)
- Grisskinka (Gotler t.ex.)

Har ni några godisrecept?
Kan man "baka" nåt gott till sin katt?

Tar emot så många tips som möjligt!!

Mvh Carro

[Norrbysa]
0

Laktosfri grädde funkar eftersom katter ofta är laktosintolleranta. :-)

En ägg-gula varannan vecka gör pälsen glansig och fin.

Kattungemat som godis kanske kan vara en idé om katten är för smal.

Cazzos
0

#1 Min katt får diarré av vanlig mjölk men laktosfri grädde, det kanske ger samma effekt? Kan prova :)

Ägg glömde jag att skriva i tråden! Ger honom det var 3 månad enligt min systers rekommendation, hon hade honom förr.

Kan dock testa att ge honom det varannan vecka.
Kattungemat tröttnar han på ganska snabbt, menar du torrfoder eller blötmat för kattungar?

Cazzos
0

Vad händer om en katt får i sig lite choklad?

Inte för att min katt får äta det, men jag undrar bara.

[the-mobe]
0

#3 eftersom choklad innehåller kakao som i sin tur innehåller teobromin så är det giftigt för många djur bla hundar och katter. Oftast får katter bara buksmärtor och kräkningar men får den i sig för mycket kan det även leda till döden.

Cazzos
0

#4 Okej, tack för informationen Glad

BARFmycat
1

Jag brukade torka kött i ugnen åt mina katter förut så jag kunde ha det i aktiveringsbollar (lite svårt att stoppa in köttfärs och sånt där, eftersom jag BARF:ar..).

Då skär man bara det köttet man vill ge i små bitar, lägger det på ett bakplåtspapper ovanpå galler, sätter ugnen på max 50 grader om man vill bevara alla näringsämnen och mikroorganismer, lägger en grytlapp eller träslev mellan ugnsluckan och ugnen så fukten kan komma ut och sen torkar man i kanske ½ dygn så får man små "torrfoderkulor" av prima, högkvalitativt kött!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

EddaM
0

Det finns hund choklad (som en själv glufsade i sig som liten) som även katter kan äta.

Mina älskar dessa olika mjuka pinnar man kan köpa. De som är förpackade en o en.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

ja och räkor är absolut inte bra i längden. Ok, en -två då och då kanske två tre ggr per år, inte mer. OCh ägg? Ja äggula. inte vitan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
1

Vitan går bra att ge den med, men inte för ofta.

Anledningen till att man varnar för vitan är för att den innehåller ett enzym som bryter ner b-vitamin, men det finns många olika enzymer och vitaminer i mat som tar ut varandra, och ger man inte vita alltför ofta så är det ingen fara. Sen är ju nyttig den med, proteinrik. Men gulan kan man ge hur ofta man vill.

Hawknestgrove
0

Ok, då fick jag veta lite mer där med. Men visst är tyvärr räkor förkastligt? Min vet  nämnde, att det är det mest allergiframkallande som fanns till katt….Dessutom så är de ju väldigt salta…

BARFmycat
0

Någon gång ibland är det ingen fara att ge lite räkor.. Men det kan nog vara lika allergent som fisk, tror det är samma protein. Det är betydligt värre att utfodra dag ut och dag in med torrfoder, om du frågar mig.
Man kan skölja dem noga så man blir av med det värsta av saltlagen.

Men jag tycker inte att räkor är det lämpligaste kattgodiset kanske. Det ä ju många som ger sina katter räkor någon gång ibland och det kan de väl få göra då, det finns betydligt värre saker att ge, men om man kan avstå från att ge räkor så tycker jag att man borde det.
Då kan man ge tex ost istället, ost är laktosfritt och rikt på fett och proteiner!

Hawknestgrove
0

jupp… Jag bor ju i Strömstad och har ju tillgång till verkligen färska räkor till superbilligt pris. KAn köpa ljumma nykokta för 30 kr /kg direkt från fiskebåt… Gjorde det förut innan jag fick veta, att Esther var allergisk mot fiskprotein. OCh Arne visade sig ha lite klena njurar. Så då blev det helomvändning, förut var det lite skojig fredagsritual här, när husse  knäckte fredagswhiskyn, så kom katterna rusande, för då visste de, att det var räkfrossa. Har inte förekommit nu på 5 år, men de stackars katterna  kommer fortfarande rusande när husse knäcker fredagswhiskyn… (JAg handlar en liten flaska varje fredag, så får husse dricka så mycket han vill heeeeela helgenSkrattande) De få gångerna jag  köper räkor åt mig nu, då får jag sitta ensam i gången  elelr ute på gården och äta dem….

Cazzos
0

Tack för alla råd!

Spelar det någon roll om man vispar ett råägg, innehållet i vitan är väl fortfarande kvar?

BARFmycat
0

Jo det är fortfarande kvar, vispat gör ingen skillnad alls annat än för konsistensen.

Cazzos
0

#14 Okej, bäst är att dela på äggulan och äggvitan och äggvitan kan man väl bara vispa ner i ett annat råägg och steka upp det till frukost? :P

Delfinen
0

Och där lärde jag mig ytterligare en sak….Ost laktosfri….nu slipper jag jaga katt som jagar mina mackor ha ha ha

Cazzos
0

#16 Hehe

BARFmycat
0

Ja absolut!

Så brukar vi göra här, katterna tar gulorna och karln tar vitorna. Själv äter jag inte ägg och när jag gör det använder jag bara gulorna och då brukar katterna få vitorna, eftersom det är så sällan

Men det är väl ändå inte trevligt med djur som stjäl?

Delfinen
0

självklart är det inte trevligt med djur som stjäl. Men en katt är en katt och ser den något den vill ha så brukar den jobba för att få fatt i det. Nu behöver jag inte bevaka ostmackorna just för att jag är rädd för att han skall få i sig något som inte är bra för honom.

BARFmycat
0

Mina katter stjäl inte, och de är alltid hungriga..

Delfinen
0

# 20

Min kille har alltid tillgång till torrfoder så jag tror det är mest att det luktar gott som lockar honom.

Samma sak när det gäller saker han vill ha som leksaker. Kan inte ha en garnkorg framme, inga lådor/askar öppna med vaddkulor eller trådrullar för då blir dom leksaker *S*