Är din Utekatt kastrerad?
Är din utekatt kastrerad?
Många som skaffar katt vill gärna att den ska gå ut, och släpper ut den redan som kattunge. Och tänker inte på att den då blir dräktig om den är en hona, eller ger upphov till ett oräkneligt antal kattungar om den är en hane.
Katter kan bli könsmogna redan när de är 4-6 månader och det är inte alltid man som ägare märker av det. Däremot brukar kvarterets hankatter snabbt upptäcka när en hona är på väg att börja löpa.
Många kattungar som kommer till världen på detta sätt, är inte planerade. Många av dem slås ihjäl eller skänks bort, andra dumpas.
Om vi alla blev duktigare på att kastrera och id-märka våra katter innan de släpptes ut, så skulle antalet oönskade kattkullar minska dramatiskt.
Läs mer på:www.kattstatus.se
Bra inlägg 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Mina var innekatter tills de vart 6 månader, då kasterades båda innan de släpptes ut :) Men kasterade dem även för att jag köpte en hona och en hane som är kullsyskon :P inge så rolig inavel ifall de skulle få för sig att para sig xP haha
Har inga utekatter.. Har lagt den delen på hyllan för gott.. Inga katter ska bli mos under min ägotid i alla fall..
Men katterna är kastrerade, alla tre innekatter..
Då vi hade utekatter - Ja, de var kastrerade
mina katter vågar knappt gå utan för tomten (A) de håller sig på berget bakom huset och på gräsmattan ;D ibland kan de gå till granntomten haha ;D mina katter är inte så modiga x)
Vår ute katt är kastrerad och han fick inte gå ut förens han kastrerades vid 6 månaders ålder ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Har bara innekatter, men de är kastrerade och chippade utifall de skulle lyckas ta sig ut från den innätade balkongen..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
har bara innekatter i våran lägenhet.. men vi kastrerade dom vid 8 mån (tjejer alla 3)
Självklart:) Alla mina utekatter är kastrerad. Inga oönskade kattungar här!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Har inte utekatter men självklart skulle de vara kastrerade isåfall.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Har bara innekatter som går i koppel ute, men skulle aldrig ha någon okastrerad katt överhuvudtaget så svaret är JA.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Min katthona Alice, som jag hittade ute, hölls av förra ägaren som utekatt mitt i stadstrafiken. Så när hon försvann från sitt hem for hon väldigt illa, som alla dessa fertila hemlösa honor gör. När jag hittade henne sa veterinären vid undersökningen, att hon antagligen fått ungar som dött precis innan hon sökte upp mig.
Jag kan aldrig sluta att tänka på det. Föda ute, och sen förlora ungarna.
Hos mig blev Alice kastrerad, id-märkt, vaccinerad och försäkrad och trivs jättebra med sina selepromenader.
Min är innekatt (och kastrerad) men mina föräldrar har en katt som är ute på dagarna. Han var innekatt tills han kastrerades.
Sen har vi ju min mormors grannes katt som fick minst en kull ungar varje vår sålänge hon var fertil…
Det var aldrig tal om kastrering. Det jag minns som liten var att det var mer regel än undantag att det fanns en hög med kattungar hos dem när man hälsade på.
Självklart kastrerande, ID-märkta, vaccinerade och försäkrade.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se