Äter plats
Jag har en norsk skogisflicka som börjar tugga plast. I början var det supergulligt när hon alltid bar på plastpåsar och lekte med dom, men nu när hon äter det och kräks plats varje dag så är det inte så charmigt längre.
Vi har försökt gömma allt tuggbar plast vi kan hitta, såsom soppåsar, kattmatspåsarna, sandpåsarna, ja alla påsar, men Ai lyckas öppna lådor och ta sig in till plast iaf. TROTS buntband där det går, som vi låser lådor och skåp med nu.
Hon börjar bli mager och vägrar äta kattmat nu, och äter knappt vad vi än ger henne, har köpt massa olika varianter och inget faller henne i smaken.
Vad är det i plast som hon saknar i maten? Och hur får jag henne att sluta äta plast.. Vill inte förlora min älskling..
Har skrivit inne på hittekatter och på norskskogskatter med, men är i desp. behov av förslag så skriver här med.
ja du, jag tror att du har fått samma råd där, som jag vill ge dig. Gå till vet! Något är väldigt fel. I och med att hon magrar av.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Undvik också buntband, även de är gjorda i plast.
Inne på Norsk Skogkatt så har du fått ett bra svar.
#1, har inte hunnit få råd eftersom jag postade alla samtidigt, olika aktiva överallt så visste inte vart jag skulle få bäst hjälp.
#2, jo, det vet jag, men det är iaf lite hårdare så det är hon inte lika intresserad av och sväljer intesom hon gör med plastpåsar.
#3, såg detta, dock gillar hon inte att äta stora bitar, utan ända sättet att få henne att äta kött är att ge henne små bitar, annrs lägger hon det bara och bryr sig inte mer.
men det att hpon magrar det är INTE bra. Det har juinget att göra med att hon käkar plast. Här hemma så är wellpapp väldigt gott. Särskilt på nätterna, så vi inte får sova. Vi har en wellpapplåda i sovrummet med böcker, som vi håller på och läser och den är väldans god. MEn som sagt, om hon har dålig aptit och ine vill äta och är mager, då är det något som är fel. HAr du maskat av? Men jag hade nog tagit det säkra före det oskäkra och gått till vet först och kollat upp lite
men det att hpon magrar det är INTE bra. Det har juinget att göra med att hon käkar plast. Här hemma så är wellpapp väldigt gott. Särskilt på nätterna, så vi inte får sova. Vi har en wellpapplåda i sovrummet med böcker, som vi håller på och läser och den är väldans god. MEn som sagt, om hon har dålig aptit och ine vill äta och är mager, då är det något som är fel. HAr du maskat av? Men jag hade nog tagit det säkra före det oskäkra och gått till vet först och kollat upp lite
Ja, hon är regelbundet avmaskad.
Svaret jag fick av veterinären var i princip "lås in plasten", så ska ringa andra i morgon.
saknar ord för en sån vet….Har du testat att köpa ampellilja? Som kissen kan äta på? Billig och bra växt, under tiden du kanske ser till att gro lite kattgräs. Elelr repa vanligt grovt gräs ute!
ampellilja? ska försöka hitta det, har satt kattgräs för att se om det hjälper, bara väntar på att det ska växa :)
tack
ja kallas även för kommunalblomma. Billig och urttåkig. MEn god. OCh nu är det ju sommar, så repa du gräs, gärna grov kvickrot åt kisse! Kostar ju gratis att prova!
#7 det kanske är maskmedlet som spökar om du avmaskar regelbundet… Man ska bara avmaska om man vet att katten har mask. Ser du ingen mask men misstänker att katten kan ha det så finns det "kolla-masken" på apoteket så du får svar.. Maskmedel i onödan dödar de viktiga och nödvändiga naturliga bakterierna i tarmen…
Är hon dessutom innekatt så är riskerna väldigt små att hon får mask öht… Min skogis på 6 år är bara avmaskad som kattunge, när hon hade kull och när jag en gång såg en mask…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#10, ska absolut hitta den här blomman och testa :)
#11, ajdå, och jag som tyckte jag var duktig.. hon är dock bara ett år gammal och blivit avmaskad 4 ggr (en gång i kvartalet). men hon är innekatt så antar att jag gjort fel där..
Funderade på om jag ska låta henne gå ut? Om det kan hjälpa med friskt luft och grönt gräs..
NEj det har ingen betydlese. OCh låta henne gå ut ensam? Inget bra. Ja det var ju inte nödvändigt att maska av så ofta. Som sagt, är det en innekatt, som aldrig får chansen att äta mus elelr fågel, så finns det ingen anledning alls. OCh ampellilja är lätt att hitta, brukar till och med finnas på varuhusens blomsteravdelningar. MEn som sagt, gå du ut och repa lite gräs till att börja med. OCh ta katten till vet, då den har dålig aptit. För det är farligt om en katt inte äter. De är inte som hundar, de kan få allvarliga leverskador av att inte äta.
Min ena katt är oxå galen i plast.. Helknasigt.. Jag har fått gömma alla plastpåsar men ibland får hon tag på en påse ändå.
Jag har ingen aning om varför katten gör så men jag vill bara skriva att du inte är ensam.
Min katt har dock inte vägrat kattmaten och magrat av.
Och hemma hos mig finns också en katt som älskar prasslig tejp, vilket sedan kräks upp. Man får vara supernoga, hon nosar upp det på nolltid. Dock har inte hon heller magrat av, då skulle jag uppsöka veterinär.
Hoppas att det inte är något allvarligt, jag håller tummarna för er!
Min huskatt åt ett snöre i garnliknande material nyligen… Vet inte när eller var han kan fått tag i det troligen har grannen ovanför sopat ner det från sin balkong) men idag när han kom från lådan så hängde nåt ut från baken och han var irriterad över det… Så det var bara att ta honom i knät för att kolla… Som tur var så verkade det inte göra ont utan han låg helt still medan jag långsamt drog ut ca 1,5 meter snöre 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det kan inte vara så att hon käkat plast som fastnat i tarmarna och därmed ger henne minskad matlust = avmagring? Bajsar hon normalt? Jag har aldrig varit med/hört om något sådant hos katter, det är illerägaren i mig som får mig att fundera i den banan (stopp i tarm av gummi är vanlig anledning till veterinärsbesök för illrar).
_No way! Yes way!
#17 Det var min första tanke också. Hur länge har hon matvägrat? Är något i hennes beteende förändrat, t ex att hon är slöare än vanligt osv?
När hon kräks, gör hon alltid det efter att hon ätit något? (plast, mat, osv) Att en katt kräks kan vara tecken på stopp i tarmen.. Förhoppningsvis hinner hon spy upp för stora bitar, men man vet ju aldrig om det är därför hon kräks eller om det beror på att något stoppar. En veterinärundersökning för att vara på den säkra sidan rekommenderas..
Egentligen är ajg osäker på om hon avmagrat, för jag ser det inte, men sambon säger det. dock är han en dramaqueen. Både hennes mamma och bror är lika smäckra i kroppen, men veterinären jag fick tag i nu sa att jag skulle testa att ge henne kattungemat, få får testa det.
När hon kräks så är det efter att hon ätit en bit plast, och då har det varit plast hon fått upp med.
Jag har inte sett henne kräkas efter maten faktiskt..
OT, Kan ingen Medarbetare ändra rubriken
/Maria

Har bara skumläst genom tråden, så kanske har missat detta om någon annan har skrivit det.
Men kan det kanske inte vara något med tänderna? Om katten som du skriver bara äter små bitar kött när du ger det. För plast går ju nästan att svälja helt. En fundering bara. :) Hoppas att det löser sig!
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
ja och jag säger ändå, gör ett vetbesök. Precis som med tandläkaren, bättre en gån för mycket än en gång för lite….
Vet inte om det är tänderna elelr att hon helt enkelt inte gillar kött, mammakatten äter heller inte kött eller ost, hon ska bli matad med royal canins kulor, annars vägrar hon äta..
Vet. tyckte inte vi behövde komma in iaf, utan gav oss matråd och att hålla koll på om hon behåller maten hon äter hela tiden och då om förstoppning, så får väl göra det..
ja håll koll på kluttarna. en variant för matsvåra katter är att servera torrfodret på en liten bricka. Då får de jobba lite för maten.