Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3555 ggr
[ngupa]
0

arteget torrfoder

jag har fått nys om att det finns ett torrfoder som ligger så nära kattens artegna föda som möjligt, vad tror ni om detta foder Carnia Lynx?

Cazzos
0

Det finns ingen bild på hur fodret ser ut, är ingen expert på sånt så jag vet inte hur det fungerar..

Halvdansken
0

Jofdå det finns en bild och detaljerad info. Liknar Orijen iom att det är baserat på kyckling. 15% kolhydrater. Det är säkert ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

BARFmycat
0

Jag tycker att det är otroligt positivt att såna här foder börjar komma in på marknaden och konkurerar ut de traditionella tjofsiga fodren med sina märkvärdiga "väterinärrekommenderat"-stämplar.

Hade gärna sett lite vegetabilier i fodret, potatis och betfor är ju som sagt mest bara stärkelse, en nackdel med potatis är att det innehåller oxylater som är giftigt för katter, men den lilla mängden lär knappast göra någon skada och det är ingenting jämfört med alla de gifter som finns i andra torrfoder.

Kan tillägga att detta foder kan man hålla dräktiga, digivande katter och kattungar på. Det har ett proteininnehåll på 40% (30%), fettinnehåll på 23% (9%), A-vitamininnehåll på 22 750IE/kg (9 000IE/kg), Vitamin D3 (750IE/kg) innehåll på 1500IE/kg, kalcium 2,17% (1%).
Siffrorna inom parantes är minimikravet enligt AAFCO för växande katter.

Länk direkt till information om kattorrfodret; CARNIA LYNX

Däremot så tycker jag att det är synd att det inte finns så många fler blötfoder som är åt det naturliga hållet än Bozita och Mjau.

Torrfoder är fortfarande ett relativt olämpligt foder, hur kvalitativt innehållet än är, eftersom katter har för låg törstdrift för att kompensera de vätskeförluster ett torrfoder bidrar till.
Om en katt som väger 4,3 kg, äter torrfoder med en vätskehalt på 8%, och äter ca 65 g mat/dag får bara i sig drygt 5 ml vatten. Resterande 255 ml (alltså nästan 3 dl) måste katten dricka.

Och den törstdriften saknar katter, som är ett ursprungligen ökenlevande djur.

Det går ju förstås att blöta upp fodret, förutsatt att man lyckas få katten att äta det. Risken är liten för mögelbildning eftersom fodret är spannmålsfritt.

Men jag ser gärna fler av dessa foder på marknaden!
CARNIA LYNX finns att köpa via Foderbilen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Cazzos
0

#2 Kan du snälla bifoga en bild på fodret, kunded inte hitta någon på hemsidan Glad

Halvdansken
0

Här är en bild.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
0

och även detta foder är fiskfritt! Bra att ha i åtanke, när det gäller allerigkissar. Synd bara, att det inte finns ett foder, som BÅDE är anpassat till Svaga njurar och allergi. HAr ju en kisse, som ska ha Hill´s K/D och en som är allergisk mot fiskprotein. Då är det knöligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

Hur funkar Oliver´s då? De har ingen fisk i sitt foder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
0

Går det inte att ge katten ett hypoallergent foder och tillskott av fosforbindare för njurarnas skull?

Allmänt (inte riktat till dig Hawknestgrove)

Tyvärr verkar det som att "den nya generationens torrfoder" (Lynx innehåller tex. 0,13% magnesium vilket är riktigt högt) som försöker efterlikna BARF får väldigt höga magnesiumhalter och det kan ju funka så länge katten inte huvudsakligen äter torrfoder utan huvudsakligen våtfoder eller BARF, men för katter som bara äter torrfoder är det rent ut sagt skit med hög magnesiumhalt eftersom risken för struvitstensbildning ökar markant. Kombinationen mycket magnesium+lite vätska+fel urin-pH (vilket torrfoder ofta ger) är ett bra recept för att göra struvitstenar.

sighni
0

Jag köper Brit Care Castrate till mina katter. Det har fungerat bra och de äter det gärna. Magnesiumhalten är 0,06 och det är bra. 7,5 kg kostar 379 kr hos foderbilen. Enligt innehållsförteckningen ska det innehålla minst 40 % kyckling. Sedan är det ris, majs och öljäst. Det finns laxolja i. Råprotein är 36 % och råfett är 12 %. Det är tillverkat i Tjeckien.

Hawknestgrove
0

#7 jag kör på det…. Anka och lamm. toppenfoder. Tack och lov, så gillar inte Arne det, så den maten får stå framme till de andra tre.

Silvestris, hur menar du då? Lilla Esther äter ju egentligen Hills Z/D, men jag har ju märkt, att hon lika gärna kan äta Oliver. Väsentlig prisskillnad. MEn Hills Z/D vill ju Arne gärna äta och det får han ju inte, då han ska ha K/D och JAg har aldrig haft problem med urinstenar hos Arne, utan han har bara visat upp lite höga njurvärden.

Sen kompletterar jag med Mjau blötfoder, de sorter som är fiskfria och det går också bra. LAxolja tyvärr, det hade nog inte funkat på Esther.

Sen kör jag i mån av tillgång på vilt, min omdiskuterade viltrisotto i mån av tillgång. OCh det mår alla bra av, tyvärr har det blivit lite för lite av det.

Silvestris
0

Jag tänkte på din reflektion att det inte finns foder som är allergi- och njuranpassade. Det finns veterinärer som framgångsrikt behandlar katter med nedsatt njurfunktion genom att ordinera BARF eller våtfoder i kombination med fosforbindare och blodtryckssänkande medicin.

Det bör alltså inte vara några problem att kombinera "allergivänligt" med "njurvänligt" eftersom man numera allt mer flyttat fokus från att minska proteinhalten i njursjuka katters mat till att ge fosforbindare (det är pga. fosforet i proteinet man traditionellt har behandlat njursjuka katter med lågproteinfoder).

Hawknestgrove
0

Vad heter fosforbindare och blodtryckssänkande till kisse?

Silvestris
0

Som fosforbindare har du tex. Ipaktine och Renalzin (finns ofta att få tag på hos direkt hos veterinären). Receptfria båda två, men ska såklart endast ges i samråd med veterinär och man bör regelbundet kolla fosforvärdena så man ser att nivåerna ligger bra.

Det blodtryckssänkande brukar vara amlodipin, kan inte hosta upp något namn på preparat dock.

Hawknestgrove
0

tack! Kan vara värt att fråga om. Ok, nu har jag ju hittat en lösning höär som funkar väldigt bra, bättre än jag nånsin troddee, men man får ha ett öppet sinne! Min lille gubbe är 11 år!