Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3263 ggr
Snooze
0

Min katt vill inte gå på toa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har en liten katthona på 8 månader som jag nu försöker lära gå på den "riktiga" toaletten genom att använda Litter Kwitter.

Det gick bra i början men nu när vi har kommit till den "orange" steget så har hon börjat kissa och bajsa i duschen istället och det är väl inte så jätte farligt men nyss gick hon även och kissade på husses t-shirt och det var givetvis inte speciellt uppskattat.

Vet inte varför hon helt plötsligt vägrar, men kan det bero helt på att hon inte är kastrerad än?

Är det kanske också därför hon fäller väldigt mycket?

Uppskattar alla svar jag kan få.

//Tack på förhand//

[SannaSL]
0

Det kan ju vara så att katten tycker att det är lite läskigt att gå på den riktiga toaletten? Katter vill ju helst kunna gräva ner sin avföring i sand eller liknande för att det ska kännas tryggt. Just din katt kanske inte klarar av att lära sig använda Little Kwitter. Tycker att du ska testa med en vanlig låda och se om beteendet går över.

[SannaSL]
0

Angående fällandet så fäller katter mycket den här tiden, ett tips är att borsta henne varje dag med en kattanpassad borste. Det brukar vara mycket uppskattat :) Hoppas det går bra

Katthemsmatten
0

Som SannaSL skriver: katten tycker förmodligen inte om att gå på den riktiga toaletten. Dels är det ju kattens naturliga beteende att gräva en grop, utföra sina behov och sedan dölja genom att krafsa över. Det går inte på toaletten och bara det kan ju göra katten oroad. Att hon kissade på husses T-shirt tror jag beror på stress och oro över att inte få göra sina behov på ett för katter normalt sätt.

Fällningen kan vara ett tecken på stress, men kan lika gärna vara årstidsbetingat. Frågan är om katten fällde lika mycket innan du började toaträna den?

Mitt tips: om katten gillar en vanlig låda så låt den ha det. Så mycket problem är det inte och nog klarar väl ekonomin sand för 200.- i månaden?

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Snooze
0

Ja hon fällde lika mycket innan också.

Tänker snart kastrera henne och någon månad efter det så kan jag försöka igen.

Det är inte så mycket pengarna som är problemet utan att hon drar med sig Kattsand överallt.

Tackar.

MonicaLagerquist
0

Nu tycker du säkert att jag är dum men jag tycker att du är taskig mot din katt,Visst är det jobbigt med sand verallt men att ta ifrån katten dess naturliga beteende att krafsa i sand är näst intill djurplågeri.Det finns en mängd olika saker man kan göra med sin katts toalåda istället.Tex kan man bygga in kisslådan i en större låda eller i en garderob eller ett större skåp.Man kan ha en toalåda med lock pch sen ställer man öppningen inmot väggen och drar bara ut toalådan så pass att katten kan kliva in och ur lådan.I mellanrummet lägger man en matta som håller sanden på plats.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Norrbysa]
0

Testa att återgå till det förra steget och vänta lite längre innan du tar bort en ring så går det nog bättre. :-)

Snooze
0

Det är inte taskigt på något sätt alls, jag tar det i hennes takt hon har lika stor chans att klara det som vilken katt som helst.  Jag har redan testat allt, låda med lock och matta inget fungerar.

Nu är vi på steg 1 igen tills hon har blivit kastrerad helt enkelt och redan försöka igen, det är inte ovanligt att katter blir lite förvirrade men de är också väldigt smarta och de flesta katterna lär sig att gå på toaletten.

MonicaLagerquist
0

Det har inte med smartheten att göra utan att katten har ett behov av att gräva ner sin avföring.Det behovet kan inte din katt få tillgodosett nu.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[SannaSL]
0

Förstår att det blir jobbigt med sand överallt, har själv haft samma problem. Vi löste det genom att lägga en dörrmatta under lådan, så den sticker ut runtomkring. Det mesta av sanden katterna får med sig stannar på mattan, så nu är både vi och katterna nöjda. Testa med en matta om hon fortsätter att protestera nästa gång ni tar bort en ring till nästa steg :)

Snooze
0

Hon går alldeles perfekt på toaletten när den ligger på golvet så det är nog bara det att det är väldigt mycket för henne nu och att jag kan ha gjort lite fel och förvirrat henne.

Fy skam den som ger dig på första försöket :)

spiritedaway
0

Fast man har ju hört om ett flertal som får börja om och börja om och börja om.

Det tycker jag säger nåt.

Katthemsmatten
0

Sand på golvet ingår när man skaffar katt. Du kan ju pröva med att ställa lådan litet högre upp så att katten hoppar ned på den matta du lagt nedanför. Då landar det allra mesta där. Och med litet högre upp menar jag bara max 2 dm.

Har man behov av att ha det välstädat konstant ska man inte ha några andra husdjur än akvariefiskar.Flört

Kan annars tipsa dig om att skaffa en ErgoRapido från Electrolux.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaybrew
0

Tycker du kan använda både låda och denna toalettträningsprylen samtidigt så får katten själv välja helt enkelt. Tycker inte det är djurplågeri att testa toalettringsprylen det är att dra det på för stora växlar. Men tipset är att ha både och helt enkelt, undviker katten toaletten helt då kan man börja med klickträning eller liknande.

Lycka till med tränandet!

/Fridaybrew

Snooze
0

Man ska inte gärna ha båda samtidigt för då är chansen att katten lär sig använda toaletten minimal, men man ska ta det i deras takt givetvis.

Fungerar klickträning på katter också?

Kan man hitta en sån på en vanlig djuraffär t.ex?