Livslängd
Hej på er alla kattälskare.
Varje gång jag tänker på att någon dag kommer jag att mista min kattvänn blir jag oerhört ledsen trots att katten, Almira är bara 9 månader gammal. Jag tänker på att skaffa mig en ytterligare katt men vill veta vilka raser lever jämförelseviss längre. T ex vet jag att "ragdoller" lever inte länge. Och det är ganska vanligt att en Ragdoll lever upptill 18 år gammal
Har hört att "Huskatter" lever länge om de blir bra omhändertagna. Stämmer detta? Varför är det så ifall detta stämmer?
Jag har aldrig hört att en viss ras skulle ha längre levnadslängd än någon annan.
Det där tror jag handlar om helt andra faktorer som kanske arv/gener, utfodring, inne/ute katt osv osv.
Ser man till huskatterna så skulle man kanske rent krasst kunna säga att du har minre "garantier" där, eftersom de flesta huskatter kommer till via lite hoppsanhejsan.
En raskatt är ju oftast avlad på ett mer kontrollerat sätt, genomgått tester mm.
Men man har väl inga 100 % garantier någonstans, men kanske kan man höja förutsättningarna för sin katt? Annars tror jag, att om katten får vara frisk, kan nog de flesta katter bli en 15-20 år gamla, oavsett ras/icke ras.
Tror det stämmer ungefär lika bra som att blandrashundar är friskare än renrasiga..
Alltså, inte så mycket..
Tror gener och linjer spelar större roll än ras..
Jag har haft en katt som blev 17 år (dog av hjärnblödning) och en som blev 15,5 (avlivad pga livmoderinflammation+Hög ålder)Båda gosekatter och innekatter)
Jag har hört många huskatter som är 20 år gamla,
min mammas utekatt blev 24 år. han hette "jimmie" och var en helt vanlig huskatt.
Det kan ju också ha att göra med hur katten lever, om den är ute då och då och råkar ut för diverse olyckor, eller om det är en innekatt som lever skyddat.
#5 rätt otroligt att den blev så gammal. och det var lite roligt faktiskt, för den höll sig mest till hos grannen :-P
Tror mest på hur dem lever och tas om hand om dem blir gamla eller inte
Har haft en huskatt som blev 22år den var utekatt. smet dock ut den dagen vi skulle avliva den och kom inte tillbaka.
den kanske "kände på sig" att ni skulle avliva den?!?

#6 haha! Det var roligt. Det skulle göra mig ont att ha en katt som håller sig vid grannen! Hmm ( lite avundsjuk får man ju vara) ;)
#9 ja,^^ tydligen så sprang han iväg så fort min morfar kom i närheten. (hon hade katten när hon var liten och när hon bode med sin familj ):P