Hoppsan
Ja, vi hade ju tänkt skaffa en kompis till vår kille Satan så fort något verkade bra. Inte hade vi trott att vi skulle få en katt till bara hux flux sådär.
Såhär är det, min systers kompis ringde mig igårkväll och berättar att hennes morfar har dött och han har en katt som hon måste hitta ett hem till annars avlivar dem den.
Det var ju inte så mycket att be för, utan vi sa att vi måste prova. Det enda vi vet om den här katten är att det är en hane, mellan 6 och 8 år gammal och har bott både inne och ute förut.
Sen kom tvivlen, tänk om den är elak mot Satan? Tänk om den inte alls trivs med att vara innekatt? Tänk om de börjar revirmarkera mot varandra?
Nåväl, jag skulle bli jättetacksam för tips på hur man presenterar två vuxna katter för varandra på bästa sätt. Ska man skaffa en till kattlåda för säkerhets skull kanske?
lurvponnyn.vimeddjur.se
välkommna kissen, någon lekamrat kanske han inte blir men en god vän är inte alls omöjligt. Räkna med lite fräs och spott från dem en tid men sånt går över.
En till toalåda behöver du. Bra vore om du hadde en innätadbalkong till dina katter, på det sättet kommer de båda ut i friska luften.
Jag har ingen balkong alls, men jag brukar ta ut Satan i sele då och då.
Inga andra tips? Ska Findus få bekanta sig med lägenheten ifred eller ska Satan vara med hela tiden?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Skulle rekommendera att den nya katten får bekanta sig först med det nya stället utan att behöva hålla uppsikt över en annan katt och sen släppa in den andra katten.
Läste också ett bra tips i en annan tråd att du har en filt i buren när du kommer med den nya katten och medans Findus utforskar lägenheten låter du Satan lukta på den.
Sen har du tipset som alltid kommer upp och det är Feliway som finns att köpa på apoteket :)
Lycka till och håll oss informerade om hur det går, gillar sådan läsning…
Lite tips:
Låt den nya katten utforska hemmet ensam först så den känner sig trygg.
Bada den nya kissen och ta sen en filt elller dylikt som din gamla katt använt mycket och gnid in den nya kissen med din gamla katts doft.
Bli inte rädd om det är fientliga mot varandra i början. Det kan behövas för att bestämma rang.
Ge dem varsin mat- och vattenskål, gärna på olika platser för att undvika bråk.
Om den ena katten verkar osäker kan det även vara bra med två kattlådor så de får gå på toa i lugn o ro.
Feliway kan underlätta.
och se till att båda katterna är kastrerade och vaccinerade.
Lycka till! 
Tack så mycket för tipsen! Feliway är inhandlat och inkopplat, ska tänka på det med filt i buren och flera matplatser, har redan fixat hit en extra kattlåda.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Härligt att ni tar er an den här nya katten, önskar stort lycka till!
Vi har en kastrerad hane som är 5 år (omplacering som bott hos oss i några månader) och skaffade i förra veckan en kompis till honom i form av en 2.5 år gammal kastrerad hona, även hon omplacering.
Det var väldigt lugnt mellan dem redan början, de noshälsade men det var lite morr och fräs då och då. Men bara dagen efter började de leka och är nu fin-fina kompisar. Då har ändå vår första katt varit ensamkatt i sin tidigare familj, dock innekatt precis som hos oss.
Så det kan gå riktigt bra att sammaföra även vuxna katter!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Det låter härligt att de blev kompisar så snabbt!
Findus har nu kommit hit och sitter efter en snabb rundtur i lägenheten bakom soffan och trycker, eller tja, inte så mycket trycker som kurar. Han verkar lite blyg men inte så rädd. Vi har klappat på honom både jag och Jonathan. Satan är i sovrummet med buren så han kan lukta på den ordentligt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Lite uppdateringar från igår, Findus ligger mest bakom soffan men Jonathans mamma var här igår och tvångskelade med honom en hel del då vi var borta ett tag. Satan är fruktansvärt nyfiken trots att det är hans revir. De har dock hälsat på varandra nu. De satt i fönstret och Satan vände bort blicken så Findus vågade nosa lite på honom.
Tog fram Findus nu på morgonen och klappade på honom och då satt Satan en meter bort och bara tittade med nyfiken glad min. Findus verkar dock väldigt blyg. Jag är lite orolig för jag erbjöd honom hans mat igår den som de sa att han tyckte mycket om och även hans burkmat men då ville han inte ha alls. Jag vet inte om han har rört maten under natten. Jag har satt fram två extra lådor inte så långt ifrån där han kurar men de verkar också orörda…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det kommer, det är inte alls ovanligt de håller sig nån natt/dag med att äta och gå på låda. Han är kanske lite osäker och otrygg i sin nya miljö. Din katt låter väldigt nyfiken och snäll, så det kommer säkert gå bra även om någe spott och fräs säkert kommer
Vi har väl alla varit oroliga när vi tagit in ny kisse
Länge sedan jag uppdaterade tråden, tänkte skulle göra det ifall någon är nyfiken.
Findus är fortfarande mycket blyg, han ligger mest inne i sovrummet men kommer fram då och då och lägger sig i fönstret i vardagsrummet. Satan vill väldigt gärna leka med honom och jagar honom gärna genom hela lägenheten tills Findus hoppar upp i ett fönster och fräser. Då tittar Satan besviket på honom och går igen.
Vi har varit ganska tveksamma till att behålla Findus eftersom vi känner att Satan skulle ha en lekkamrat egentligen men eftersom jag vägrar lägga ut en annons på honom så har det inte hänt mer än att jag frågat lite bekanta om de vet någon som vill ha en väldigt trevlig katt. Eftersom ingen har sagt ja så får han stanna.
Det verkar dessutom som att de kanske kan lära sig att leka. Det är bara när Satan vill leka som Findus fräser och morrar, annars kan de dela matskål på morgonen, trots att de har varsin.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Din Findus tycker jag ska få stanna hos dej som ett sällskap till Satan, fast inte Findus har leklusten så har dom mycket sällskap av varandra. Findus verkar vara en trevlig katt som bara talar om vart gränsen går, han är till åren och då är inte den där ungkatts leken kvar. Satan lär sej vad som är tillåtet och inte tillåtet.
Pussa Findus och tala om att han är en jätteduktig katt.
Ja det verkar ju som om han stannar, men anledningen till att vi var tveksamma är att Satan behöver någon att leka med, jag kan inte säga upp mig för att vara hemma och leka med min katt hela dagarna. (Även om det låter lockande.)
Men kan de lära sig att leka så hade det varit kalas.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Du får ta dej lite lektid med dem på kvällen. Findus tycker säkert om leken man kan göra under en matta där kanske han kan tro det är en råtta.
Findus kan vara lite deppad eftersom han inte kan vara ute, kanske du kan näta in en balkong om du har. Det kan vara svårt för honom att byta bostad och tappat sitt revir.
Jag har ingen balkong och ja, jag leker med Satan på kvällen men Findus är inte så intresserad.
Ja jag tycker synd om honom, först flyttar hans ägare så han får en ny, sen dör den nya ägaren och han flyttats till ett helt nytt ställe där det redan finns en katt och han inte kan gå ut.
lurvponnyn.vimeddjur.se