Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1365 ggr
Felix79
0

Foder

Hej!

Hur gör ni som har 2 katter med olika foder?

Min ena katt måste äta RC urinary. Enligt veterinären så var det ingen bra om min andra katt åt den…

goldenmatten
0

Ge dom mat i olika rum? Fast du kanske har maten ståendes framme..?

Felix79
0

Ja, jag har maten ståendes framme. Har provat att plocka fram maten på morgonen och på kvällen (är inte hemma på dan) men tyckte att det var ett stressmoment för katterna. De sprang efter mig varje gång jag var på väg till köket. Men det kanske är en vanesak? Eftersom katter äter lite i taget men ofta tyckte jag att det var bra att kunna ha maten framme hela tiden.Obestämd

Tasspuls
0

#2 De enda lösningar jag kan komma på är att se till att den andra katten först och främst verkligen gillar sin mat. Sedan kan man ge dem varsin skål antingen bredvid varandra eller i olika rum om de ändå vill vara och äta av varandras mat. Men att ha maten stående framme blir ju en omöjlighet. Men de kommer ju att vänja sig vid att inte ha fri tillgång på mat. I början kommer de att springa runt benen och jama så fort du går till köket, men de kommer snart att lära sig. Se till att det blir en tydlig rutin så att de äter samma tid varje dag, låt dem få ca 15 min på sig och ta sedan bort skålen (om de inte äter just då såklart). Undvik att ge maten när de jamar, gör man det skapar man lätt ett tiggbetende.

Felix79
0

Ja, jag får nog plocka fram maten vid vissa tidpunkter.

Cindy
0

Jag var tvungen att utfodra separat några veckor när nya familjemedlemmen flyttat in (hittekatt) och behövde specialkost. Katterna lärde sig väldigt snabbt att det inte var nån ide att försöka norpa av varandra när jag var med i köket.

Jag matade på morgonen, när jag kom hem på eftermiddagen och sen innan jag gick och la mig, dvs med 8 timmars mellanrum. Lite bättre än var 12e.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

ja jag har ju det problemet, fast dubbelt. En katt som är allergisk och en som har svaga njurar, som ska äta hills KD. sen två katter som kan äta vad som heslt. nu är tack och lov HAn som ska ha KD väldigt kräsen, så jag behöver bara ställa undan hans mat, han äter inte olivers Lamm och anka, som de andra äter. MEn hans mat får ju inte stå framme, för allergikatten får ju inte alls äta den maten. MEn vad jag har som räddningsplanka om vi är borta hela dagen, så är det MJau tetra och burk de sorter som inte innehåller fisk. Det är poppis  och bra även för han som ska ha KD. Funkar även bra  för allergikissen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....