Varför reagerade han inte?
När vi var ute och gick ikväll så träffade vi en katt som vi har träffat en gång innan, så jag lät dom hälsa. Min katt, Ansgar, la sig sedan ner igen och luktade på gräset så som han gjort innan den andra katten kom. Den andra katten började plötsligt jama lite tysta, dova jamningar och piska med svansen. Ansgar var oberörd och låg kvar. Jag såg att den andra katten började bli mer och mer irriterad så jag skulle precis böja mig ner och ta upp Ansgar när den andra katten gjorde ett utfall mog Ansgar och fräste. Ansgar blev lite förvånad och hoppade några centimeter tillbaka, men la sig sedan tillrätta igen och luktade på gräset.
Därefter ville jag absolut inte riskera att katten skulle hoppa på Ansgar igen, så vi gick in. Min fråga nu är; Varför reagerade inte Ansgar på "katten varningar"? Den jamade dovt och piskade med svansen (de var bara ca. 20-30cm ifrån varandra) och man såg att han/hon var irriterad, och när han/hon gjorde ett utfall, borde inte Ansgar blivit rädd och sprungit iväg eller gjort något slagt "motslag"?
Ansgar är förövrigt en 11,5 månader gammal kastrerad huskatt (han är den enda katten i hushållet).
Har ni någon aning om varför Ansgar inte reagerade/reagerade som han gjorde…?
Hej kära bloggkompis 
Jag gissar på att Ansgar är en kisse med stort självförtroende eftersom han inte brydde sig.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Åh, hej! 
Hmm, ja det kanske beror på det, kul isf! 

Jag har e liten en här hemma som inte har nåt humör o reagerar därför inte på när andra katter beter sig som den morrande katten gjorde mot Ansgar. Jag har 3 katter här o det e bara zigge som inte reagerar mot andra katter. (mina 3 gillar varandra men mot andra katter) Så jag tror det har med Ansgars personlighet som gör att han inte beter sig likadant tillbaka..
ps din blogg e bra =)

Hmm, han är ju ganska lugn i humöret, förutom när han leker
Så det kan mycket väl ha med det att göra! Känns bra att han inte är aggresiv eller måste "visa upp sig" när vi träffar andra djur.

Har en ung fertil skogis hane här hemma som blir kanon glad när han träffar på en främmande katt ute för då skall han absolut fram o hälsa men tyvärr har han inte träffat på nån som uppskattar hans framfusighet ännu hehe =) Men jag har andra katter hemma med, bara det att han är sååå glad i andra =) Och ja han e bara ute i sele =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z