Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2760 ggr
Svaret
0

SNÄLLA LÄS ALLT DETTA!

Hej

Detta kommer bli ett långt inlägg men jag HOPPAS att ni vill läsa och ge mej råd!

Kanske har ni egen erfarenhet,kanske kan ni komma med några goda ider!

I alla fall,jag har tagit hand om en hemlös katt,halv vild,men mej litade han väl på,gav han mat varje dag,vatten en egen katt låda han kunde ta skydd och sova i nu denna kalla vinter!

gett han sällskap och alltid vart snäll mot han,vi har pratat hemma från och till att vi måste åka och avliva honom,men de har mest blivit ord,och inget har hänt,katten har under helatiden vart sjuk,förkyld,nyst,andnings svårigheter och infamerade ögon som ja tvätta varje morgon och kväll,eller ja tog blöt papper och gjorde ren,sen så torka,hur som helst han va mycket illa däran

Igår va han ännu sämre så jag bestämde att han skulle in på avlivning,ja ringde en vetrinär,de va ok att komma in då vi kunde men före 16.00

katten är ju inte van att bli instängd eller har heller aldrig velat gå in så de kunde bli ett problem,för han va/ skygg!

Ja gav han mat och vatten sen gjorde mej berädd att tvinga in han i buren,men till min förvåning så gick de jätte lätt han undra snarare varför ja va så ivrig med å stänga buren,han vände sej lungt om och titta ut genom gallret,han tog ena tassen mot dörren men den gick ej upp,men inte va han stressad för de,sen när ja tog buren och slulle gå till bilen så åkte han fram å tillbaks däri och de störde han nog en del,men ja ställde buren i bilen,å stängde dörren skulle gå runt å köra iväg,DÅ ser ja till min förvåning att bur dörren åker upp!½

Ja blev ståendes chockad å titta in i bilen,tänkte att nu förstör han hela min bil pissar å sånt,han fick smått panik och hoppade rätt in i fönster rutan i baksätet,sen hoppa fram i bilen och satte sej på instrument brädan,så han satt över ratten,ja tänkte att ja får ta mej in i bilen och lugna han på nått sätt å få in han i bren igen!

Men när ja kom å satte mej och pratade lungt med han och klappa han så va de inga problem,han satte sej i mitten i baksättet och tittade,sen kunde jag lyfta han utan att han brydde sej fram i sätet så han satt på pasagerar platsen och tittade på mej när ja körde sakta och klappa han,sen längre fram så stannade ja bilen intill kanten och pratade lite med missen,han kom då och satte sej i mitt knä bakom ratten och tittade ut,ja pratade med han å klappa han,så nära hade vi aldrig lyckats va varandra förut,plötsligt va han inte längre skygg,strax före ja skulle åka iväg igen så smällde de till i bilen,FRÅN INGENSTANS kom de en bil som backade ut rätt i min högra sida,ja tittade ut men såg inget,de va en jäkla smäll,ja tittar bakåt å ser en bil som backat in i min pasagerar sida bak,dörren va helt intryckt!

Ja blev så trött,ja drog ner rutan å pratade med killen katten blev stressad direkt nästan,så ja avslutade samtalet fort å bestämmde att vi får fixa med de senare!

Sen körde jag vidare till vetrinären då gick katten och lade sej bakom mitt säte på golvet och sov,satte på fläkten å de fläktade på golvet så han låg i de å sov,ja sträckte bak armen och klappade lite på hans ena tass! allt kändes så bra!( vetrinären ligger kanske 3-4 km från där vi bor ) När ja kom fram gick ja in,fick parkerin utanför dörren,betalade ,då man måste förskotts betala avlivning sa dom,sen skulle ja ta in katten ( då han va ett akut fall då han e sjuk ) när ja gick till bilen så låg han å sov i baksätet på golvet! han va lugn och behaglig,ja tog upp han och skulle ta in han i buren,då kommer de en tant *a* med hund utanför min bildörr,hunden skäller till och hoppar katten blev jätte rädd och stack ut ja fick tag i hans bakben men tappade taget! Jag som stod ca 3 m från ingången,allt va lungt,å dörren in där stod öppen! VARFÖR`????

Katten sprang sakta runt å kollade hon med hunden stod å tjata å fråga mej massa skit frågor,ja försökte få henne att fatta att GÅ..katten kommer ej fram när du å din hund står här å han skäller å hoppar!

Men hon fattade dåligt,sen så gick ja efter katten han gick runt å stod å luktade på blad i en stor buske,sen luktade på nån maskros,då kommer den jäkla inkompetenta tjejen från vetrinären.

hon börja springa runt halv ropa å stressan katten så han börja sprnga iväg.sen när hon sprang in igen så kom ja eller va ca en halvmeter från katten han titta på mej precis som om han lita och kände sej trygg så länge ja va där,men då kom den dumma bruden igen med ett stort täcke eller nått å börja springa å kasta de efter han,då va de kört katten stod å tittade på mej med FAKTISKT kändes de som om de va vänliga ögon som spred lugn och kärlek ( ja vet de låter vansinnigt,men de kändes så när han såg på mej,har ALDRIG tidigare känt så när ett djur tittat )

sen tittade han mot henne den hysteriska så kallade utbildade människan innom djur,han börja springa,då börja tjejen jaga han ännu mer sen sprang han in i skogen,JA blir så arg jag sa att HAN e skygg för alla utom för mej,hon va okänslig å skrämde iväg han,de är rätt stor skog å vatten område så de omöjligt att veta vart han e nu,

vilken otur sa hon sen så kan de ju bli,men om du har tur kanske han hittar hem igen!

Alltså ja e snäll men då ville ja slå ut tänderna på henne,ja åkte dit 2 till gånger idag letat ropat,lämna nr till en man som bodde i närheten i fall hans skulle se han så skulle han ringa mej,har inte hört eller sett han ,

JA ÄR SÅ LEDSEN och mår så dåligt,okänslig va hon som jobba hos vetrinären.brydde sej inte inte den enda gnutta empati eller förståelse,hon fatta ju inte när ja flertal gånger sa att han e väldigt sjuk och att ja är orolig,nu e han borta å de gör mej så ledsen att ja inte kan hjälpa han nu,vet inte vart han e eller vart ja ska leta,han e svag ensam och ingen som kommer mata hans som ja gjort,de känns som ja vill spy vid tanken av de som hände idag,ja vill göra om saker och tänker om ja inte gjorde så,bla bla bla!

Känns som att ja va den som han lita på bara å ja svek hans förtroende eller va man kan kalla de för!

Ja har ställt till de för han känns de som,på en plats han inte känner till! Va ska ja ta mej till? Kan han hitta hem?

Han e 10 år ungefär,inte mycket tänder kvar,infeterade ögon ( den ena svullna upp i förrgår plötsligt ) rinnig näsa,nyser svvårt att andas söndriga öron toppar och halv blodiga då han även hade nån släng av öron skabb som klia )

Nån som kan ge mej råd,eller som kan berätta nån liknande historia som sluta bra!

Dom säger att allt har en mening?
Frågan är vad är meningen med detta? VARFÖR? nu fick ja skriva av mej lite också,känns riktigt jobbigt,känns som ja lämnat han ensam ute på ett ställe han inte alls känner till!

Jätte jobbigt!

Missannas
0

Jag måste säga att allt låter mycket konstigt… varför avliva honom om du nu bryr dig så mycket om honom?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[Norrbysa]
0

Prata med de på veternärkliniken och låna en fångstbur. Lägg lite mumsig mat i den och ställ där du såg katten sist.

Om inte veterinärkliniken har någon sådan bur så brukar katthemmen ha det.

Låter som att katten behöver lite antibiotika och en skabb-kur bara. Varför avliva?

Missannas
0

Jag håller med #2, antibiotika, skabb-kur, avmaskning och kanske en koll i munnen, kärlek och förståelse är vad kissen behöver. Meningen med det som hände kanske var att du skulle få en chans att tänka om, katten visade dig att det inte var dags att somna.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Svaret
0

nä han är för sjuk för att ja ska ha råd att lägga ut dom pengarna,dom va tvugna att titta ner i halsen på han också och bara de skulle kosta några tusen,har pratat med flertal vetrinärer innan jag ens åkte till en av dom nu,de skulle kosta mej flera tusen kr att göra alla undersökningar som dim ville göra med han för att ens få en diagnos! så nä detta va inte så enkelt! ja har sen redan 2 skogs katter dom kostar mej alldeles för mycket bara dom,så ja har inte råd att lägga några tusen på nått som dom kanske kan hjälpa,dom flesta råden ja fick va antingen kunna betala eller avaliva,för de va inga små saker ja va tvungen att genom gå med katten,de va inte bara att ge pencilin kur ,för man va tvungen att ta prover och så vidare,sen hans ögon va helt variga,sen hade han ett stort sår i pannan som de kom vitt snor liknande smörja,samma äckliga vita och slemmiga konsestens,när han nös eller kom när de så rann de ut!

Så NEJ ja hade inte råd med annat!

Svaret
0

# 2 har inte hört nått om fångstbur? kan mna låna sånt? grejen e den att ja såg katten försvinna  in i skogen,på en plats han aldrig vart förut!

Tror du att katten kan hitta hem?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kolla med ett katthem i din närhet, de brukar ha fällor att låna ut. Katter som smiter drar vanligen inte iväg utan befinner sig i närheten där de försvann. Bra kan vara att ställa ut mat på kvällskvisten där och gå runt lite och ropa. kissen håller sig säkert undan när det rör sig mycket folk så störst chans är när det är folktomt, sen kväll eller arla morgon.

[Norrbysa]
0

#5 Svårt att säga men det är värt ett försök.

Sätt upp lappar i området oxå och ring polisen och katthemmen och anmäl katten försvunnen.

Hoppas det löser sig.

Josefa
0

Tycker inte du ska låta avliva katten utan att veterinären tar en allmän koll på den. De behöver inte vara så farligt som det verkar. Katten vill inte dö än.

Vargkvinnan
0

Kontakta ditt närmaste katthem och kolla med dom om dom vet någon förening som kan hjälpa dig ekonomiskt. Dom brukar ju själva ta hand om sånna katter så det är inte helt omöjligt.

Hoppas verkligen det ordnar sig…

Svaret
0

# 9 Har kollat med katt hem om hjälp å djurens vänner men dom kunde varken hjälpa till ekonomiskt eller på annat sätt,ja har hållt på flera månader försökt hitta lösningar,men -NEJ ingen som brytt sej om att hjälpa till som tex djurens vänner att betala för halva kostnaden tyvärr Rynkar på näsan

Heidi
0

# 10 Men en vanlig undersökning kostar ju inte supermycket. Kan du inte låta dom undersöka katten om du lyckas hitta den igen och se om det är så illa som du tror? Som någon annan sa i tråden han vill inte dö och det kanske inte är dax för honom att göra det.

Sen kan du kan starta en facebook grupp och försöka samla in pengar. Skriv hans historia utförligt och ett kontonummer och försök sprida gruppen. Jag hjälper dig gärna att sprida gruppen. Du kan hitta mig som admin på gruppen Kattfamiljen.se och Höj djurens status NU!, där kan du maila mig din grupp eller posta i loggen så hjälper jag dig att sprida budskapet. Gruppen kan ju heta något i stil med Hittekatten "hans namn" vill inte dö, hjälp mig att samla ihop pengar till veterinärvård.

Sen kan jag även försöka hjälpa dig med en insamling på min kattblogg.

Jag tycker katten förtjänar att få leva vidare och jag skall verkligen försöka hjälpa dig.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[mossquinnan]
0

Man blir bara upprörd lessen och tror inte att det är sant när man läser detta..

Du är inte värd att ha en katt ..en katt förtjänar från första stund man tar hand om den..respekt och kärlek..som alla djur.

Att du sedan har denna absurda *story* på övernaturligt är helt för mig åxå obegripligt.

Vad har d med saken att göra eller ej..ska det kunna skona ditt dåliga samvete?

Tänk efter..

Du har vetat om att din katt är sjuk..det beskriver du ordagrant..

Att du sedan inte gjort ett enda försök att hjälpa den är skrämmande.

Jag kallar det djurplågeri..och d står jag för.

Linnea
0

#12 Hon har ju försökt hjälpa den, dessutom en hemlös katt alltå inte "hennes". Du kanske har råd att hjälpa alla djur du träffar men det har inte alla andra. Det är väl bättre att man avlivar en mycket sjuk hemlös katt än att bara strunta i den? Är det humanare att låta den dö av sjukdom?

Skynda långsamt så går det fortare.

Josefa
0

Eftersom katten inte varit hos veterinären så kan ingen veta att den är dödssjuk. Och jo det räknas som hennes katt om hon en gång har börjat mata den.

Ankie
0

Det finns ju olika fonder du kan söka pengar från, ska kolla närmare vilka de är utifall du får fatt i katten igen. Tycker du ska låta vetten göra undersökning först på missen det behöver inte alls vara så att det inte går att rädda missen. Det kan ju vara en snuva eller var som helst men så länge du inte vet så kan det heller inte spekuleras i vad han lider av. Skriv gärna detta på www.hittekatter.ifokus.se, det finns många där som är kunnig inom detta om just  hittekatter. Men att avliva utan först se om katten är dödsjuk är bara dumt.

jag återkommer om information om vart du kan söka pengar från

Linnea
0

#14 Så om grannen matar min katt då är det plötsligt hans katt då eller? Nej.

Ankie
0

men denna katt vet hon ju om att den är hemlös om man läser det hon skriver i #o och börjar man då mata en hemlös katt är det att betrakta som hennes ansvar ja.

Linnea
0

Så hon skulle hellre låtit bli den då? Är väl bättre att avliva en sjuk hemlös katt än att låta den vara? Alla har inte råd att ta hand om en (till) katt. Hon har ju försökt hitta någon som kan ta hand om den alt betala veterinären då tycker jag inte att det är ok att någon påstår att hon inte borde ha katt. Vi vet alltför lite om varandra för att påstå såna saker.

Ankie
0

näe det har jag aldrig sagt och det tycker jag definitivt inte att hon skulle ha gjort sen att andra tycker som de tycker är deras ansvar och det jag skriver och tycker är mitt ansvar. Jag förstår att hon inte har råd det skriver hon ju men nu när vi har talat om att det finns pengar man kan söka till vetvård så kanske hon ändrar uppfattning, känns lite tokigt att bara avliva utan att först låta vetten kolla igenom missen först. Jag hoppas att du får nån hjälp att försöka fånga in missen så den kan kollas eller hur det blir… Huvudsaken missen blir hjälpt

Ankie
0
Alexej
0

Skönt om katten skulle kunna få en chans att leva. Kattsnuvan går att behandla, likaså skabb.

Vilka djurens Vänner var det som inte ville ta katten?

Försök nu att låna en fälla nånstans, katten kommer säkert tillbaka hem till dig om vet bor bara 3-4 km ifrån dig.

En undersökning kostar inte flera tusend kronor-om man inte väljer Blå Stjärnan. Ring rund, det finns billiga veterinärer. Kolla med andra katthem än Djurens Vänner.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marga
0

Så vitt jag förstår har TS bett om råd om hur man kan fånga katten, inte bett om åsikter om det är rätt att avliva eller inte. Det är väl ganska uppenbart att hon är förtvivlad över vad som hänt, och att hon inte behöver en utskällning för att hon väljer att avliva en sjuk, hemlös katt hon inte har möjlighet att att ta hand om istället för att låta den fortsätta lida av sin sjukdom. Det om något vore väl djurplågeri..

"Svaret" jag tror som andra att när katten har lugnat sig lite och blivit hungrig går det nog att locka den med mat och fånga den. Får du inte in den i en vanlig transportbur kan du säkert få låna/hyra en fångstbur någonstans, t ex av ett katthem.

Gryning och skymning är troligen bästa tiderna att försöka fånga den.

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus