Byta förbund och stamnamn
En lite krånglig fråga kanske men, om man tidigare fött upp katter i sverak och haft ett stamnamn registrerat men sedan ändrat till en ras som inte är godkänd i sverak men i IDP och vill ha stamnamn där istället, hur ska man då göra?
Kan man avregistrera sitt gamla och ta ett nytt, eller får man ha ett i sverak och ett i IDP? Namnet passar inte heller till den nya rasen så det vore inte en bra idé att transferra det.
Kan man bara skaffa ett annat i IDP? Tacksam om nån som vet hur det funkar kan förklara!
Personligen utan att ha inblick i regelverket alls, anser jag att den ena har inte med den adnra att göra. Skulle de ha med varandra att göra skulle det inte behövas två organisationer utan bara en gemensam. Då det är två organisationer är dom separata, visserligen antar jag att de står på liknande värdegrunder när de kommer till katter och deras värde.
Mitt tips är att helt enkelt ringa till det IDP på telefon och fråga, per telefon får man ofta svar allra snabbast samt bäst svar från källan. Man ska då alltid skriva upp vem det är som man har pratat med och vad slutsatsen av samtalet blev när du frågade samt datum du ringde. Jag skriver upp jämt men vet aldrig förräns efteråt om det är något som behöver verifieras eller förklaras i efterhand till varför man har gjort som man gjort.
/Fridaybrew
Det borde väl bara vara att avregga det i Sverak och bli medlem i IDP-klubb och ansöka om ett nytt stamnamn?
Vill du ha samma namn är det väl bara att flytta över det till IDP?
Det går nog inte att avregga det du har hos SVERAK. Däremot borde det inte vara några problem för dig att regga samma hos WCF (fd IDP) om det är ledigt och du kan bifoga en kopia på ditt stamnamnsuntyg du fått från SVERAK. Jag har mitt gamla stamnamn reggat i två olika förbund och så har jag numera ett nytt i ett tredje.
Ah men jag vill ju som sagt byta för jag tycker inte alls det gamla namnet passar den nya rasen och jag har för mig att jag läste om uppfödare som födde upp en ras i sverak och en i IDP som hade ett jäkla krångel med regler och var tvungen att registrera sitt IDP-namn på sin man eller hur det var. (Fast just ja, IDP är ju WCF nu så det kanske också är ändrat, usch vad krångligt allt känns)
Vill egentligen skicka in ansökan och fixa ett nytt i god tid innan det blir kattungar i huset men jag blev så osäker nu på hur det funkar med alla regler och vill inte råka göra fel.
Jag kanske får försöka ringa och få tag i någon på WCF och fråga, fast vet någon säkert hur det funkar får ni gärna skriva! :)
Alltså, vill du bara lämna SVERAK och få nytt stamnamn och hos WCF är det inga problem. Problem uppstår om man vill föda upp inom SVERAK och WCF parallellt. Det gillas inte av SVERAK.
Men vad bra, tack för hjälpen :)