Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1303 ggr
paow
0

orolig.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, jag har som ett litet problem.

Vår katt är väldigt tam och inte minst NYFIKEN. han vill följa efter en vart man än går, så det gäller att ha honom inomhus när man ska gå en längre bit till områden han inte varit på. Och nu är det så, att när jag och min syster går till skolan på morgonen har han börjat följa efter oss, skolan ligger ca 1 km bort från oss, och det är som ett annat område, men en heldel trafik, spc 18 årig killar som nyss tage körkoret och får nån j*vla adrenalinkick av att köra på djur efter vägen. Det går inte längre att ha honom inomhus när vi går till skolan och släppa ut honom sedan, då mina föräldrar börjat jobba andra tider, vilket är vid 7 på morgonen, så om vi skulle lämna honom inne skulle han måsta vara inne till kl 3 på dagen, vilket inte går. Iaf, när han följer med oss är det inte bara "bil-problemet", utan även att han inte hittar hem. har hänt flertal gånger bara de senaste 3 veckorna att han varit borta flera dygn. och just det att han inte är rädd för bilar, inte alls. vare sig de tutar eller kommer imot honom. Därför blir jag nu orolig och behöver hjälp.

Har ni några idér? vääldigt tacksam för svar!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Fridaybrew
0

Utekatter lever farligt, är du såpass orolig att du inte vill utsätta katten för sådana potentiela faror så är alternativet att ha katten som innekatt och promenera med katten i sele.

Bortser du från farorna och anser att katten ändå måste få vara ute utan koppel ja då är det en prioritering som du själv får leva med. Visst katten kan frodas som bara den och klara sig fint, men jag skulle inte må så nice om man har prioriterat fel. Speciellt när farorna är påtalade.

/Fridaybrew

lillsandra
0

du har inte möjlighet att göra som ett litet uterum åt honom. en kollega fixade som ett separat in nätat rum till sina katter så de kan vara ute när vädret tillåter.

MyTwiggs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där är det eviga dimellat med att ha utekatter Obestämd

Jag har byggt en kattgård till mina katter där de alltid kan gå ut, när de vill, genom en kattlucka.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Maria
0

Tyvärr så blir kanske din katt inte så långlivad när han lever på det sättet han gör nu.

Vi hade grannar som "avverkade" några katter på radSkrikandes tills de insåg att det var kanske lite dumt att ha utekatt där vi bodde.

Du har fått bra tips redan tycker jag.

En fråga bara. Varför kan han inte vara inne när ni andra inte är hemma? Annars vore det ju bra för då kan du gå ut med honom under uppsikt när du kommer hem.

/Maria

paow
0

Jag skulle absolut vilja ha honom som innekatt, helt klart. Men mina föräldrar har bestämt att han ínte ska vara det, så jag har inte så mycket och säga till om där, det spelar nästan ingen roll vad jag gör så är det fel enligt dem, så det är inte så lätt. Här "uppe" i vårat område är det aldrig trafik, nån enstaka bil då och då. alla är kattvänliga och alla har nästan katter här. Men nu har han då fått för sig att ta sig ner på "byn"..

Problemet (om jag nu skulle övertala min föräldrar) är min syskon, det är 3 5 och 8 år, alltså står våran dörr ofta öppen, vare sig det är sommar eller vinter, då det inte riktigt har de förståndet att stänga dörren efter sig, ja menar den yngsta är 3 år. Men jag gillar #3 ide, den är nog mest lämplig i min sits. Jag ska värkligen prata med min föräldrar, för det måste ju inse att det är för farligt som läget är just nu.. Det är ju ändå min katt.

Maria
0

Är han kastrerad? Annars är det viktigt och kastrerade katter brukar inte ha så stora revir heller.

/Maria

paow
0

#4 han är ute då tills ungefär 10-11 på kvällen då han kommer in, sen på morgonen måste han ju få gå ut,  han kan ju inte sitta instängd hela natten + från morgonen till kl 3 på dagen, det går inte, annars kan han så klart vara inne när vi andra inte är hemma, men det blir alldeles för länge just den här tiden,

Satt och tänkte lite, om man gör som #2 och 3. Då kan han ju gå ut när han vill medans vi är borta, sen när min syster slutar skolan kan hon släppa ut honom så han får springa lös i vårt kvarter, och skulle det bli större problem och han tar sig ner på byn utan att följa efter oss, för jag helt enkelt utesluta att ha honom lös springade.

Känns bara som att de skulle bli en plåga för honom, att få ha sprungit lös i ca 1 år, och sen måstavara i "hage" eller har jag fel?