Hjälp! Gammelkatta v/s nykomling.
För en vecka sedan skaffade vi en ny kompis till våran honkatt eftersom hon blivit ensam då vi fick avliva vår älsta katt.
Nu står vi här, förbryllade och oroliga och undrar om nykomlingens v/s gamla kattas beetende är normalt, eller vi måste tänka om.
Först och främst så sa veterinären att han är betydligt äldre än vad annonsören på Blocket skrev. Han skulle vara 4 månader enligt annons, men veterinärens bedömning ligger mer på ca 6 månader. Alltså en hankatt som är på väg att bli könsmogen.
Våran honkatt är förtvivlad. Fräser och håller sig undan. Med all rätt då han anfaller henne så fort han får chansen.Inte ens matskålen eller lådan är fredade områden.
Någonstans ändå så verkar det som att han är mer på leknivå. Det är inga tuffa tag i från hans sida, utan mer lek. Hon är inte lika leksugen om man säger så.
Vad som bekymrar oss är att hon verkar inte vilja ge igen. Hon har krypt ihop och dragit sig undan och inte verkat det minsta nyfiken på nykomlingen utan han fått härja fritt. Och det har han tagit fasta på och mer eller mindre tagit över.
den gamle hankatten som vi hade var det betydligt tuffare tag med mellan henne och honom och lite utmanade slagsmål i pricip dagligen.
Vi behöver veta om det här är ett normalt beteende som med lite tålamod går över eller om vi ska fundera på att skicka vidare nykomlingen till ett annat hem och låta våran katta vara ensamkatt till den dag hon läggen nosen i vädret.
Nu är det svårt att beskriva en sådan här sak med ord, men jag tänkte bara om någon har en uppfatning om läget ändå…
Tacksam för snabbt svar.
MVH
Frogprincess
Det första ni ska göra är att kastrera hankatten tycker jag och sedan är det bara att ha tålamod. Fortfarande så är ju bekantskapen ganska ny så att säga.
/Maria
Han är könsmogen och hon avisande, helt normalt betende från en fertil hane. Kastrera honom och ha lite is i magen så går det där jättebra, dom blir kompisar om dom inte har parning i huvudet och full i hormoner.

Min sambo hade tills nyligen två katter. En kastrerad hona och en okastrerad hane. Då blev alltid sura på hanen för att den "bråkade" med honan. Jag såg direkt när ja var där första gången att ha försökte para sig. Det hade dom inte förstått på dom 5-6 åren(eller nåt) som de hade haft hankatten… Honan gjorde då som din, gömde sig under stolar och soffor när hanen gick igång.
Skynda långsamt så går det fortare.

Tack för era svar.
Då kommer det en följdfråga… Hur gammal ska en hankatt vara för att kunna kastreras? veterinären sa att han gissade att Pucko är ca fem-sex månader och jag fick en tid för kastrering, idag om tre veckor.
Han var dock lite tveksam till om vi ska ta det då, eller om vi ska vänta lite. Han vill se hur han verkar då han träffar honom. Vi ska ändå dit för det är dags för 2:a vaccineringen.
Jag förstår argumentet om att vänta om han inte är redo för det, men om det går att förklara enkelt, varför ska man vänta om han är könsmogen? Kan "något bli fel" i utvecklingen om man gör det för tidigt? Någonstans så har jag ändå hört att man kan göra det från 6 månaders ålder, så det borde vara okej… Jag räknar ner till 7 juni…
Jag begriper inte riktigt hur man sätter in bilder här, men just nu så är mina kissar, Ronja och Pucko, en smula överrepresenterade på min blogg, så vid intresse att se dem så är ni välkomna till:
http://frogprincess2.blogspot.com
Återigen: tack för lugnande svar.
MVH
Frogprincess
#4 Dom flesta veterinärer vill kastrera först vid 6 månaders ålder, men många veterinärer som har utrustning och framförallt kunskapen kan kastrera betydligt tidigare.
Riktmärket brukar vara att katten skall väga ca 2 kg och vara över 12 veckor, och ingreppet är väldigt mycket mindre på en hankatt. Om din veterinär inte vill kastrera tidigare så kan du ju alltid vända dig till en annan veterinär.
Här är exempel på en tråd där en uppfödare kastrerat sin hankatt vid 4 månaders ålder:
Har bara hört positiva kommentarer från dom som kastrerat tidigt.