Uppdatering foder.
Nu har mina pojkar ätit Coops blötmat en bra tid nu och för min norskis som har sin sjukdom har det fungerat utmärkt och sicken styrsel han fått i pälsen. Men för våran andra katt har det fungerat mindre bra.
Vi har kört på tre olika sorter som inte innehåller spannmål men höll oss sedan till räkor utav de tre men har nu uppptäkt att lillkissen blir dålig i magen utav det så nu skall vi testa med enbart vilt, om jag inte minns fel så mådde han bättre på det. Har kollat andra foder så som whiskas, mjau osv men alla de fodren innehåller en hel del spannmål vad som står på burken och jag ogillar spannmål i kattfoder.
Vid sidan av blötmaten har de fått RC Maine Coon torrfoder för att min norskis mage skall hållas i ballans. Den innehåller förvisso spannmål och tea-extrakt som jag fått förklarat är giftigt för katter men den kommer bytas ut till en spannmålsfri Perfect Fit sort så snart 10 kg säcken är slut. Får hoppas att min Norskis klarar Perfect Fit sen.
Hur som helst, sedan jag promt började med mjukmat åt mina katter så har min norskis aldrig blivit dålig. Han har inte haft en enda dag då hans sjukdom brutit ut så deras utfodring utav mjukmat ser lovande ut och kommer absolut fortskrida genom hela deras liv.
Ville bara ge er en uppdatering.
Alla sorter av Perfect Fit innehåller spannmål…
Det finns bara ett foder som är helt spannmålsfritt och det är Orijen…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vilken blötmat menar du bara innehåller viltkött? Ska köpabums isf, för hittills har jag aldrig hittat ett blötfoder där det står exakt vard köttet är. Oftast står ju vilt, nöt, lamm etc bara med som "min. 4%" och resten är blandad kompott.
Som föregående talare sa så är Perfect Fit inte spannmålsfritt. Långt ifrån faktiskt. Och Royal Canin som du ger nu kommer från samma företag, men är deras sämre foder.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ja jag läser på innehållsförteckningen och vi har hittat ett perfect fit som spannmål inte står med i innehållsförteckningen, mins inte vilken det är dock. Orijen har jag inte sätt här uppe men jag ska försöka leta reda på det.
#2 Den burken jag syftade på innehåller vilt och lamm men var det något att hänga upp sig på. Jag sa inte att den inehåller bara vilt jag sa att vi enbart skall testa med vilt sorten.
#3 Du skrev "nu ska vi testa med enbart vilt", jag blev jättebyfiken eftersom jag själv gärna skulle ge blötmat med enbart vilt. Var alltså inte menat som en sarkastisk fråga utan uppriktig.
Alla Perfect Fit sorterna har majs som andraingrediens enligt deras egen hemsida.
Vänliga hälsningar
Cindy
#4 Ok, då missuppfattade vi varandra ;). Jag ska leta reda på orijen och hoppas på att det finns någonstanns i denna arma stad.
#3 jag var inne på deras hemsida och kollade alla deras produkter.. Tom deras "sensitive" innehåller spannmål…
Här är de produkter de tillverkar och dess innehåll:
IN-FORM:INGREDIENSER:
Torkat hönsprotein (minst 24 % kyckling)
Hel majs
Torkat animaliskt protein
Majsglutenmjöl
Majsmjöl
Krossat ris
Animaliskt fett
Torkad betmassa (minst 2 %)
Salt
Torkad ¨öljäst
Chicorée extrakt (minst 0,5 %)
Kaliumklorid
Mjöl av ringblomma
ACTIVEINGREDIENSER:
Majsmjöl
Majsglutenmjöl
Animaliskt fett
Hel majs
Sojamjöl
Ris
Risprotein
Torkad betmassa
Salt
Jäst
Kaliumklorid
Mjöl av ringblomma
IN-HOMEINGREDIENSER:
Majsglutenmjöl
Majsmjöl
Animaliskt fett
Hel majs
Sojamjöl
Ris
Risprotein
Cellulosa
Torkad betmassa
Salt
Jäst
Kaliumklorid
Mjöl av ringblomma
Extrakt från Yucca Schidigera (minst 0,03 %)
Sensitive: INGREDIENSER:
Majsglutenmjöl
Majsmjöl
Animaliskt fett
Hel majs
Ris
Risprotein
Torkad betmassa
Salt
Jäst
Kaliumklorid
Cikoriaextrakt
Mjöl av ringblomma
Senior:INGREDIENSER:
Majsglutenmjöl
Majsmjöl
Animaliskt fett
Hel majs
Sojamjöl
Ris
Risprotein
Torkad betmassa
Salt
Jäst
Kaliumklorid
Linfrön
Mjöl av ringblomma
Junior:INGREDIENSER:
Torkat hönsprotein (minst 21 % kyckling)
Majsglutenmjöl
Majsmjöl
Animaliskt fett
Hel majs
Sojamjöl
Ris
Torkad betmassa
Salt
Jäst
Kaliumklorid
Mjöl av ringblomma
/Ingalill
Har redan sagt att jag skall leta reda på Orijen. Uppfattade redan att Perfect Fit innehåller spannmål, behövde ingen lista för det utan lyssnade redan till orden. :)
#5 Orijen finns på foderbilen.se och kostar 19 kr i frakt hem till dörren om du beställer för under 900 kr… Över 900 kr så är frakten fri..
De levererar med Posten så om du kan få post hem så kan du få leverans från foderbilen:)
Det finns butiker som saluför Orijen i närheten av mig men jag beställer från foderbilen och får det levererat in i hallen:) Perfekt när man inte kan bära något själv.. De har dessutom samma pris som butikerna och ibland lägre pris på vissa varor…
Jag beställer både kattmat, hundmat, Kattsand, tuggben och ibland leksaker till djuren från dem;) Rekommenderar dem verkligen!
/Ingalill
#8 Problemet är bara att det enda de har är adult varianten och jag behöver något som hjälper tarmfloran och matsmälltningen.
En fråga, det står att Orijen innehåller majssilke och mig veteligen är majssilke skägget mellan bladen och majskolven. Räknas inte det som spannmål?
#9 Den hjälper till med det:) Hämtat från deras sida:
Katter har en instinktiv förmåga att plocka ut och äta de grässorter och örter som ger dem livskraft. För att öka upptag och ge maximal hälsa innehåller ORIJEN örter såsom psyllium, cikoria, maskros, myntablad; samtliga efterliknar den naturliga dieten, ger näring och stöttar matsmältningssystemet, stärker levern och kontrollerar insulinnivån.
Jag har provat massor av foder genom åren till mina katter och de har aldrig mått så bra som på Orijen… Att jag började med det var för att min hund är spannmålsallergiker och behövde det fodret och katterna blev som galna och ville ha hans mat… Så jag beställde det även till dem och sedan dess är de jättefina i både hull och päls vilket var lite si och så innan;)
Haha, jag låter nästan som en återförsäljare
Men det är jag inte.. Bara supernöjd med fodret:)
/Ingalill
#11 Jo men jag skulle vilja börja med något mindre än 7 kg. Eftersom min norkis har kronisk Kolit vill jag först försäkra mig om att maten hjälper innan jag kör på storsäck.
#10 Det undrade jag också men det är en felöversättning från ordet Zea Mays säjer de… Det ska iaf inte vara spannmål..
Just ris och majs är det som min hund inte tål men han har inga problem med Orijen…
/Ingalill
#12 de har 2,5 kg också om jag inte minns fel…
/Ingalill
#14 Ahh nu hittade jag 2,5kg påsen.
/Ingalill

Jag provade Orijen till mina katter o herre jisses vad de blev sjuka.. hoppas verkligen att din katt inte blir det NaimaG
#17 gick du över direkt till nytt foder eller blandade du med deras gamla under övergången?
Annars kan jag bara tänka mig att de inte tål fisk för nåt annat tror jag inte ska kunna orsaka besvär i Orijen…
/Ingalill
#17 Det är ju det jag är livrädd för. Blir min norskis allt för dålig så kan det riskera hans liv. Jag vill gärna inte byta från RC Maine Coon då han fungerar så bra på det men jag ogillar faktumet att det innehåller spannmål och tea. Det har tagit mig 2 år att hitta ett foder som funkar på han vilket är just det jag har nu. Är livrädd att gå igenom samma sak igen med en sjuk katt och ständiga veterinärsbesök ifall jag byter. Jag letar förbrillt efter ett foder som kan tänkas likna det jag har och som är fritt från spannmål och tea. Men hittar jag inget så stannar jag kvar på det jag har, hans hälsa går först.
#18 Jag blandade med det gamla och de har gått på mjukmaten i drygt 1 månad nu.
#19 Det var #17 jag undrade hur de gjort 
Jag har aldrig hört talas om någon katt som blir tvärsjuk av ett foderbyte om man fasar in det nya… Då brukar man märka om de blir dåliga innan man övergått helt och kan avsluta infasningen…
/Ingalill

*20 Jag blandade i det i det gamla som man ska göra.. mellan katten blev jätte dålig i magen ändå.. o det var för hans skull jag bytade till Orijen.. de andra 2 katterna blev jätte konstiga i pälsen o utvecklade jätte mycket Mjäll.. jag bytade tillbaka till det jag hade innan o katterna blev bra igen.. men katter e ju olika o alla tåler ju inte alla torrfoder.. jag tyckte det var bra med orijen att där inte var spannmål så jag tycker att det e synd att mina blev sjuka..
#19 Jag ser inga skäl för dig att byta foder om du kämpat för att hitta något som funkar. Många stirrar sig blinda på innehållsförteckningen istället för att kolla på katten. Orijen "borde" vara bäst, men som du läst i tråden redan passar det inte alla.
RC lämnar lite att önska rent teoretiskt, men likförbannat har dom en enorm trogen kundkrets som är otroligt nöjda med friska katter och hundar. Jag tycker det talar för sig självt.
Vänliga hälsningar
Cindy
#22 Jo absolut. Jag sätter ju hans hälsa före foderbyte men det finns många kattägare som hyser skam över att man ger en katt torrfoder som innehåller spannmål och framförallt tea, jag vill ju inte vara "den dåliga kattägaren" men oavsett vad folk må tycka måste ju hans hälsa gå först.
#22 Det har du helt rätt i. Har man ett foder som katterna mår bra av så ska man fortsätta med det även om det innehåller "fel" saker.. Det viktigaste är ju djurens välbefinnande:)
Min förra katt åt RC vilket funkade utmärkt för honom;)
/Ingalill