Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3622 ggr
Tasspuls
0

Löpa sent

Hur sent kan en katt ha sitt första löp?

Vad jag läst så verkar det vara vanligt att de löper första gången någon gång mellan 5-7mån. Jag har en katt som är snart 10 mån som fortfarande inte verkar ha löpt.

Skulle en katt kunna löpa utan att man märker något? Finns det några små tecken man kan se, alltså om katten inte jamar eller skvätter? Min katt är väldigt kelsjuk så jag vet inte om  vi skulle märka skillnad där.

MonicaLagerquist
0

Vilken ras är det?

Det finns katter som löper tyst och det finns katter som löper så sent som vid 1½-2 års ålder.Vilket jag skulle tycka vore väldigt praktiskt om man ska ha dem i avel(ska de inte gå i avel spelar det ju ingen roll för då kastrerar man ju)

Har du fler katter ?En ranglåg hona kan låta bli att löpa pga att hon är ranglåg.

Stolt ägare till tre La permer

Tasspuls
0

#1 Tack för svar :) Jag har nyss fått hem henne och hon är en ragdoll. Har inga fler katter, men för en vecka sedan bodde hon ju med en hel flock…och ja, hon är nog ranglåg verkade det som.

Varför är det praktiskt om de löper först vid 1½-2 år om man ska avla? Då måste man ju vänta väldigt länge på första möjligheten till kull.

Om de löper tyst, visar de INGA tecken då? Hur tar man då kullar på dem?

MonicaLagerquist
0

Jag tycker att det är bra att honkatten löper först vid 1½ -2 års ålder.Der är ju en massa tester som ska göras innan parningen HCM test bör man helst inte göra före ett års ålder.Sen hinner man ju se hur katten utvecklas och man hinner ställa ut den för att få lite hjälp med bedömningen om katten öht ska gå i avel.Har man en honkatt som börjar löpa vid fem sex månadere så blir det många tomma löp eller p-piller som också har sina risker.

Har man en honkatt som löper tyst så får man sända honan till hankatten olöpandes eller låna hem hanen om man nu inte har egen hankatt.

Troligen kommer väl din katt att komma i löp så snart hon funnit sig tillrätta.

Är det tänkt att din hona ska gå i avel?

Tasspuls
0

Jag är fodervärd åt henne, så ja så är det väl tänkt :) Hoppas hon kommer igång med löpningen till hösten då.

MyTwiggs
0

Jag tycker inte att det låter det minsta onormalt. Jag håller med monica om att det är bra om de inte börjar löpa för tidigt. Jag hoppas att min 7-månaders hona ska hålla ut ett tag till och inte börja löpa förrän hon närmar sig året. Jag vill ju testa henne, scanna och fixa innan hon ska paras och dessutom ska hon ju vara mogen, vilket hon nog inte kommer att vara förrän hon passerat ett års ålder. Man ska inte ha får bråttom med dem, och jag är säker på att din uppfödare inte planerar att para så tidigt som vid 10 månader?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Tasspuls
0

#5 Låter ju bra att det inte är onormalt :) Uppfödaren hoppas på att få para henne i september el oktober (då hon är 14-15 mån).

#3 Men om hon löper tyst hur ska man då veta när hon ska åka till hanen? Det kan väl ta typ 6 mån ibland mellan löpen? Jag vill ju inte vara utan min katt i flera månader ocb inte vill jag ha en hane här som ska kissa på allt :( Får hon inga kullar tvingas jag ju köpa ut henne för 4000kr och det känns hårt :/ Det är därför jag är lite orolig och vill se henne löpa så jag vet vad jag ska hålla koll efter.

MonicaLagerquist
0

#6 Vad har du för konstigt avtal om du måste betala om honan inte får några ungar?Den chansningen borde ligga på den som äger katten.Det är ju alltid ett vågspel med avel.Om det visar sig att din katt pga hälsoskäl inte kan gå i avel ska du då betala för det?

Ofta så kommer honorna igång med löpet när de kommer till hankatten.Jag har tagit emot ett antal olöpandes honkatter och de flesta har löpt inom en till två veckor.

Tasspuls
0

#7 Jag har lusläst kontraktet och det står inget om vad som händer om hon inte kan få ungar. Jag får väl höra med uppfödaren…

EddaM
0

Jag (eller ja inte jag men jag fött upp =)) en hona som löpte första gången tydligt nu vid 10 1/2 månad. Hon har alltid varit lite sen, sedan födeln då hon fick nappas i tre veckor innan hon åt själv av mamma o mat. Sedan är hon en sådan härlig katt som alltid går o kuttrar, gosar o jamar så hennes första löp kan ha missats av hennes husse som inte är så van vid att leva tätt intill med katter. Hennes syster däremot var normal runt 6 mån.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Tasspuls
0

#9 Hon är nog bara sen eller har haft otydliga första löp då =) Den här kissen är väldigt sällskaplig och väldigt tyst av sig. Så om hon inte jamar när hon löper så blir det nog svårt att märka :/

MyTwiggs
0

Jag har en ganska stark känsla av att du tids nog kommer att märka när hon löper Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Tasspuls
0

#11 Ja, helt säkert är det så ;) Jag oroar mig alltis för saker det inte finns anledning att oroa sig för, sådan är jag ;)

Men det låter ju iaf som att hon inte är så överdrivet sen med löpen heller så det känns ju skönt :)

Jina
0

Säkert ingen fara. Båda min devon rex-honor började löpa vid 11 månader, vilket jag tyckte var utmärkt. Då slapp de gå på p-piller innan parning.