Vill inte äta mjukmat :(
Jag har en liten kräsen dam här som inte vill äta mjukmat, bara torrfoder. Hon kom till mig för ca 1 vecka sedan och jag har kämpat med att försöka ge mjukmat. Enligt ägaren har hon tidigare ätit mjukmat (mjau, bozita) utan problem…? Jag har gett halv dagsranson torrfoder på morgonen och sedan bara mjukmat resten av dagen (för att försöka fylla resten av dagsransonen). Hon tar ca 2 tuggor av mjukmaten och sedan vägrar hon i sten att äta mer, bara går ditt och nosar och sedan "gräver över maten" då och då tills den torkat och jag får slänga den.
Jag har provat: Mjau nötfärs i bitar, Catz paté både med viltsmak och räksmak och slutligen Bozita med kyckling i gelé, men ICKE.
Jag vill verkligen att hon ska äta 50/50 av torrfoder och mjukmat, men nu är jag redo att ge upp. Hon borde ju vara jättehungrig vid det här laget och vägrar iaf att äta. Helst skulle jag vilja ge BARF, men det känns ju som en omöjlighet att nå dit med denna damen :(
Ännu en anledning att jag vill dra ner på torrfoder (Eukanuba/Hills) är att jag inte en enda gång denna vecka har sett henne dricka och det känns ju inget vidare :(
Är det någon som har några tips till mig? Finns det någon extra god mjukmat som inte är allt för dyr?
Kan jag bara ge torrfoder och blanda ut med vatten? I morse gav jag torrfodret blandat med ca ½-1dl vatten och det var helt uppätet några timmar senare (uppätet+uppslickat). Kan en sådan blandning kompensera att hon inte får i sig vatten ur skål eller mjukmat?
Under en period lockade jag en svårtrugad katt genom att värma blötmaten till en fingervarm temp i micron. Den luktar mer och blir lite mer flytande… Under denna tid tog jag bort övrigt foder under natten och gav den värmda blötmaten på morgonen. Numera äter hon blötmaten (icke uppvärmd) så mest troligt är det just en vanegrej för vissa katter.
Förstår att du vill att katten ska få i sig mer vatten, hoppas att du hittar något som fungerar för er! 
#1 Tack för svar :) Men hon äter ju inte när den är ny (okyld) heller :( Hon får torrfoder tidigt på morgonen (ca 15g som utgör halva hennes dagsbehov), sedan serveras hon mjukmat vid 18-tiden som torkar och en ny portion kl 23 då hon jamar av hunger, men även den lämnar hon "åt sitt öde" och jag får slänga den på morgonen :( Sedan slänger hon i sig sina 15g torrfoder till frukost osv
Min katt åt inte heller rumstempererat, missade att förtydliga det. Jag vet inte varför det var skillnad när det var varmare, men det funkade här iaf. Dock kan även jag känna att maten luktar mer efter uppvärmning.
Annars, äter din katt makrill i tomatsås? De flesta gör ju trots allt det så kanske testa att blanda i lite sådant gott?
Numera äter mina katter stadiga portioner blötmat men under en lång tid slickade katternna bara lite håglöst på maten. Det gäller kanske att vara den mest envisa, eller nåt. 
Hon kanske inte gillar paté och gele? Prova bitar i sås, t.ex. Iams eller Hills, dom är poppis bland alla mina iaf!
Vänliga hälsningar
Cindy
varför ska hon prompt äta mjukmat? ställ ut fler vattenskålar,inte alla som dricker om det står brevid maten.glöm inte att byta det varje dag iaf o fri tillgång till torrfoder. du kan ge henne kycklingfilé,hjärta,och råa kycklingvingar som tillskott. billigare och bättre.
S*Winsnes Wilda
Jag har haft en katt som bara åt torrfoder. Men Han gillade såsen från blötmaten resten lämnade han kvar. Bara de att han ville inte ha något annat heller som jag åt. En riktig kräsen herre hade jag.
#3 Okej, jag kanske får prova det då :)
#4 Ja, bitar i sås har jag ju inte provat, men min erfarenhet är som #6 att katterna då ofta bara äter såsen och lämnar resten.
#5 Jag kom på det och har nu flyttat skålen så den står inne på toaletten få se om hon nu dricker något. Självklart byter jag vatten varje dag! Min förhoppning är ju att kunna ge henne rått kött, men mjukmat ska hon ju tidigare ha ätit. Tänkte att om hon inte gillar den nu så lär jag väl aldrig få henne att äta rå mat. Men idag fick hon smaka lite fläskkarré för första gången och det gick ner…efter lite fundering…så det är ju jättekul. Kanske får prova lite kycklingvinge snart då :D Kan hon börja äta rått kött så kommer hon självklart "slippa" mjukmaten! Men någon fri tillgång på torrfoder blir det inte.
#7 Rekommenderar varmt att du ställer ut vattenskålar i hela huset, och gärna i olika höjder (typ fönsterbrädet). Katter dricker inte när dom är törstiga, utan för att dom blir påminda om det.
Två av fyra hos mig (eller ja, hos mig och hos pojkvännen) slukar både bitar och sås. En bara såsen, en bara bitarna… Katter är roliga dom!
Vänliga hälsningar
Cindy
#8 Hon har inte druckit något nu när vi flyttat skålen heller och det är bara på toan och i köket vi kan ha vattenskålar i, men jag tror helt enkelt att hon inte vill dricka ur skål oavsett :( Kanske får köpa en vattenfontän och prova då… Hon blev nyfiken när jag igår kväll lät vattnet rinna i kranen i badkaret, flera katter brukar ju gilla att dricka där, men icke :/ Hon tyckte inte om att hon blev lite blöt om tassarna :/
Min hane ratar all blötmat. Han dricker bra, och äter rå kyckling ibland, så han klarar sig.
Jag anser inte att mjukmat är ett måste..
jag hade blött upp torrfodret med vatten… då får hon ju iaf lite vetska i sig… 
#8 Det verkar konstigt då vi har "stallkatter" och har både mat och vatten i stallet. De brukar ofta dricka i samband med att de äter men ibland kommer de dit för att endast dricka med.
Hakuna matata!
Andra saker som du kan testa att mosa ihop med mjukmat för att katten ska tycka att det är godare:
Shebas lyxtillskottsfoder
Äggula
Laktosfri grädde (liten slurk)
Nu äter ju mina mjukmat, men de kan lämna hälften (de får typ 1-1,5 msk som jag delar i varsinn skål till två katter 3ggr/dag) om de inte har lust att äta just då. Men goxar jag i en äggula (typ 1 gång/vecka för att det inte ska bli för mycket) så slukas det på två röda.
Förra kissen åt inte mjukmat alls mer än att slicka på den lite, och åt bara skinka, rå kyckling och nötfärs om hon fick det i handen, så vissa katter gillar väl helt enkelt inte mjukmat.
#10 Men min katt dricker ju inte så det är ju problemet… :/
#11 Men räcker det då? Har läst att de ska dricka ½dl/kg katt. I så fall måste hon dricka 1½dl/dag :/ Lång väg dit…
#12 Katter är olika…
#13 Tack för tipsen! =) Jag får prova med mer smaskensmat och kanske lite äggula då :) Tänkte också prova laktosfri mjölk och se om hon vill dricka det.
#14 de kanske inte räcker men de är ju bättre än ingenting…. då får hon ju iaf i sig någon vetska…. än ingen alls.. 
#15 Jo, absolut och jag har också gett henne blött torrfoder nu sedan några dagar. Men det räcker nog inte i längden.
Idag har jag provat kitekat i sås (påse) och gourmet gold. Hon åt ca en tsk av båda, alltid något :)
#16, aha.. mjo de me maten de e ju alltid något.. hoppas hon börjar drika och äta snart.. spec.. nu när de snart är sommar.
Har du prövat laktosfri mjölk änu?
hur gick de isåfall..
?

Jag undrar också varför hon måste äta blötmat? Vi har två, en äter inte blötmat, en äter helst inte torrfoder.
Jag tror aldrig jag hört talas om ett djur som törstat hjäl när det har vatten tillgängligt, så hon dricker nog när du inte ser det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#0 du är inte ensam! Har oxå en lite kräsen dam…Och fick ett tips som har hjälp oss. Ge henne bara mjukmat 1 dag i veckan och helst en mjukmat som är "krämig" (som konsistensen på tonfisk ungefär) utan bitar. Ge henne lite naturell yoghurt en annan dag. Då får hon i lite mjukt samtidigt som mjukmaten blir lite lyxig i hennes ögon, gör så en period och öka dagarna succesivt. Det funkar här, fast Iriz vägrar ära paté och mjukmat med bitar i..köper numera dyr mjukmat i krämkonsistens med kyckling..men vad gör man inte för sin älskling..

#18 Jag tror absolut inte att hon kommer att törsta ihjäl. Det jag är orolig för är att hon inte dricker tillräckligt, vilket på sikt kan leda till njurproblem :/
#17 Jag har provat, men icke. Jag köpte också en vattenfontän idag, men icke :/ Men idag har hon mestadels ätit BARF så då känns det bätttre :)
SÅG HENNE DRICKA VATTEN IDAG! =D Hon äter också rent kött från fläskkarré och kycklingvinge+lite ben av denna. MEN, hon hade stora problem med benet och det var vingens minsta ben, hur ska hon då kunna äta ben? (ni som håller på med BARF)
#20 Så du har också samma problem? Eller? Det verkar som du svarar i mitt ställe?
#19 Hon äter både lite BARF och gormet gold nu för tiden så det känns okej med maten nu :) Gillar katter naturell yoghurt?
#18 Liksom #20 tror jag inte att hon kommer att törsta ihjäl, men är orolig för njurproblem.
skoj att hon drujkigt!
, men jag tror att ingen normal/frisk katt svälter sig själv, men kart att man blir orolig.