Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5221 ggr
Snooze
0

Katt på köksbänk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har en liten tisse flicka på snart 10 månader.

Har inte haft några problem med henne alls förrän nu när hon har börjat med att hoppa upp på köksbänken och äter upp allt som hon anser är mat vilket indikerar VÅRAN mat.

Det är verkligen inte bra nu heller för att hon fäller så även om man skulle lyckas fånga henne så har hon ändå redan hårat ner allt :/

Finns det något man kan göra eller köpa som kan få henne till att sluta?

All hjälp är jag tacksam över :)

Ps. Snooze äter alt förutom räkor, ALLT!

MonicaLagerquist
0

Börja med att plocka bort allt som kan intressera henne.Att få katten att aldrig vara på bänken även när man inte är där är nog i princip omöjligt,.ja man kan ju alltid stäng köksdörren.

En av mina katter är hopplös på att hoppa upp men vi tjatar säger nej och puttar ner honom.

Stolt ägare till tre La permer

Snooze
0

Okie, för det är så att min sambo ogillar att jag har katt så han blir helt vansinnig på allt katthår och Kattsand överallt och nu det här.

Finns det inte någon sorts spray med någonting som katter inte tycker om så dom håller sig borta från det? Typ anti kattmynta aktigt :)

Mari
0

#2 Saften från citrusfrukter har jag hört ska ha negativ effekt på katter, alltså att de vill bort från den.
Testa lägg färska apelsinskal på bänken kanske? Eller ta saften och blanda med lite vatten och spraya?
Jag vet dock inte om det fungerar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NaimaG
0

Våran ena katt var likadan när han var liten men vi använde spray flaska och spraya vatten på honom så snart han hoppar upp och idag hoppar varken han eller den andra katten upp på diskbänken vare sig vi är hemma eller inte. Vi kan lämna mat på diskbänken, gå ner på stan och komma hem och finna maten orörd. De snor inte äns mat ifall det ställs på bord. Så nog går det att lära en katt att inte röra eller hoppa upp på saker.

Cindy
0

Vad får sötnosen för mat själv? Fäller hon mycket kan det tyda på att hon inte får i sig tillräckligt med animaliskt protein och fett (samt vissa vitaminer).

Det finns en sprayflaska med rörelsedetektor som man kan ställa på diskbänken. När katten rör sig framför flaskan så puffar den ut en sprayning luktfri gas, vilket avskräcker de flesta katter. Den heter SssCat.

Men har ni mat framme på diskbänken jämt? Eller är det för att hon hårar ner där? Se till att borsta henne dagligen så fångar du upp mycket fällpäls. Kardor som Furminator får bort mycket på en gång! Men kattungepäls kan vara lite för mjuk för den.

En annan tanke som slog mig är att hon kanske är uttråkad? Katter älskar att hoppa och klättra, och leta mat är ju också kul! Har hon nån klätterställning att leka i? Har du provat att ge lite torrfoder el godis i en foderboll?

Vad gäller sandsprätteriet, så skaffa en låda med hög kant och/eller huv så stänker den inte runt lika mycket. Vissa sandsorter fastnar inte lika mkt i tassarna heller.

Vänliga hälsningar
Cindy

Puma77
0

Att få missen att inte hoppa upp på diskbänken kan vara svårt. Har en själv men jag har oftast inget som hon inte får smaka där utan uppsikt vanligtsvis. Sen är jag sj'älv inte så känslig för katthår. Det är sånt man får leva med om man har katt.

Men Du har ju fått tips om citrusfrukter. Som sagt kan du ju låta citron eller liknande ligga i lite vatten men även då och då kanske gnida in diskbänken med det någon gång då och då. Citron är ju även allmänt känt att man kan använda det i städningen och även på diskbänk.

Vad gäller katthår så finns furminator som är kanon enligt de som provat den. Jag själv har ingen men vill gärna ha fast de kostar en liten slant. De tar bort all överskottligt och löst katthår i pälsen. Finnd bilder på hur det kan se ut om man söker på det.

//Pia

[Norrbysa]
0

Det finns något som heter fy-spray oxå som man kan spraya på ytor där katten inte för vara..  :)

Annars är det nog bara att vara konsekent med att säga nej varje gång hon hoppar upp. Eller så kan ni bara ta en vanlig blomspruta med vatten i och skrämma katten med varje gång hon hoppar upp. Det betyder att ni inte kan släppa in katten i köket ensam.

Är katten kastrerad ännu? Kastering kan ibland göra katter mer lugna och "lydiga" ;-)

Maria
0

Mina katter fullkomligt "äger" diskbänken och de andra köksbänkarna.

Vår nya köksö är också en ny favoritplats så jag har resignerat helt.Flört

/Maria

IceJossan
0

Använd för guds skull inte Fy-spray om du vill behålla lugnet i hemmet! Mina katter får fullkomligt PANIK av den fräna doften som dumt nog sprider sig i hela huset! Och när lukten väl lagt sig "till rätta" så försvinner den på någon dag.

Fy-spray är enligt mig helt värdelöst och bör undvikas i ett hem med katter!

Mari
0

#9 Fy-spray fungerade varken på vår förra hund eller katterna, hunden gnagde sönder skorna fast de var sprutade med såntdär och katterna klöste och låg på en speciell möbel vi inte ville att de skulle vara på. Så den sprayen är som du säger värdelös.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cheapo
0

Vi lärde våran katt från början att han inte fick vara på köksbänken, så det är han inte (förutom när han tror att vi inte ser, ex. på natten). Nu när jag och min pojkvän är särbo så får han vara på min köksbänk i min lägenhet, men fortfarande inte i min pojkväns, och det funkar bra. Men ja, det är väl att lyfta ner henne och säga "nej" bestämt. Så gjorde vi Glad

Snooze
0

Okie, tack till alla svar. Har många idéer om hur jag ska gå till väga nu :)

Tackar tackar!

Bumsibum
0

Jag kan tycka de låter som mask, min hona på 12 månader hade nydligen mask, hon började me äta allt hon kom åt till och med på diskbänken där hon inte får vara o de vet hon om så hon va aldrig där, förutom då hon hade mask, för då var hon hungrig helatiden, plus så fälde hon sjukt mycket hår då med… det är rätt vanligt vid mask, ett annat symtom hos mask är att de spyr en del, eller bara klöks/harklar sig. ocg givetvis kan amn då med hitta mask i bajs elelr spyan, men det behöver ju inte vara mask. För nu när min katt ej har mask mer snor hon heller ej mat, o är aldrig på diskbänken mer.

jag kan ha fel om din katt, men ville bara ge råd, om va jag själv varigt med om.

Snooze
0

Okie, vad gjorde du åt saken då?

Någonting man kan köpa på Apoteket kanske?

RuiXue
0

Man kan köpa avmaskningsmedel både i tablettform och som pasta på apotekets djuravdelning, receptfritt.

Fy-spray har jag hört att det blivit klassat som bekämpningsmedel nyligen så tydligen säljs det inte överallt längre.

Det jag gjorde med min katt för att uppfostra honom var att ha en sån där blomspruta med vatten i närheten, och gjorde han nåt han inte fick så fick han sig en dusch. Till slut så räckte det med att röra handen mot flaskan så visste Nisse att han var busig. Tyvärr har inte mina föräldrar fortsatt med det sen jag flyttade hemifrån och inte kunde ta med Nisse direkt, så nu är han en buse igen och jag lär få börja med blomsprutan igen när han flyttar ner till migFlört

Jennie

[Hilo]
0

#2 Har inte läst hela tråden så ursäkta om du fått samma svar innan.

Nejlikor sägs katter inte gilla.. Alltså torkade, som man brukar sätta i apelsiner runt jul..

Bumsibum
0

ja, de finns en jätte bra på apoteket börjar på M har jag för mig, den köpte jag 2 tabletetr fick men, 109 kr kostar de, man behöver bara göra de en gång katter som väger uner 4 kg ska ha en halv tablett katter över ska ha 1 hel osv osv… Glad

Cindy
0

#15 Det stämmer, svenska kemikalieinspektionen har förbjudit allt som heter något med avvisning, även om innehållet i flaskan är vatten oh citron. Tillverkaren måste kunna visa med forskarrapporter (egna framtagna, eller köpta om de olika ingredienserna) att produkten inte är giftig. Eftersom inga andra EU-länder kräver detta, är det hittills ingen firma som hostat upp pengarna för att kunna fortsätta på den svenska marknaden…

Samma sak gäller örthalsband o.dyl. som sålts i alla år som giftfria skydd mot fästingar till hund och katt. Reglerna trädde i kraft förra året. Vill man protestera får man hemskt gärna kontakta Kemikalieinspektionen, eller skriva under på de protestlistor ZOORF tagit fram och många butiker har framme.

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

Ska definitivt skriva på då vi använder örthalsband hellre än frontline mot fästingar!

Jennie

karolina-lokhuz
0

Hej

Jag tycker inte att man ska straffa katten med att spraya eller liknande, det är inte katten som har dom gränserna utan det är du. Du får helt enkelt visa att matte inte blir glad, ta ner, elller distrahera katten.

Jag har lärt min katt att matbordet och distbänt + spis är mina områden och han går inte dit.Det tg tid men visar man från början att det inte ok, tar ner katten och låter sträng på rösten. OBS inte kasta ner katten, plocka ner på golvet.  Men om får inte min katt nog med uppmärksamhet och vill provocera mig ställer han sig med framtassarna mot bordet och hotar med att hoppa upp.

Det handlar om tydlighet, uppmuntra bra beteenden men inte plocka ner katten och försöka muta med mat direkt efter för då förknippar katten de händelserna med varann. Jag tror att om du är uppmärksam på varför katten gör som den gör, om det handlar om att din mat luktar bättre eller om det handlar om uppmärksamhet så kan ni lära er vad den andra vill….katten lär sig att du inte accepterar men var tydlig och konsekvent, katter är smarta glöm inte det, de vet vad man får stört fördel av. '

Lycka till!

Bumsibum
0

hller med #20.. .Glad

Fridaybrew
0

Tycker att du ska testa det som #4 skriver, det är vad vi gjort och när man gjort det under en period så fattar dom snabbare än vad man tror. Det är ju bara rent kranvatten man skvätter med. Fördelen med det är att efter ett par duschar så vet dom hur sprayflaskan (blomvattnar spray som har dusch o sprut funktion) låter vilket är tex "psscht" så efter ett par ggr behövs inte vattenflaskan om man anser att det inte är optimalt för det räcker med att säga/ropa högt "psscht" så vet dom om att dom har gjort fel.

Här hemma så har vi att där mat/fika eller liknande finns får katterna inte vara. Köksbänkar matbord vardagsrumsbord, dock får dom vara på sidebordet till soffan och kontorsborden. De bord där de inte får vaa är det ok att dom har framtassarna på men inte baktassarna. Anledningen till det är att vi inser att katter är nyfikna av sig så de ska få titta vad som finns men inte kliva upp.  Det funkar på alla våra katter, visst ibland får man påminna dom när dom får för sig att testa gränserna och då räcker "psscht" med rösten utan flaska.

Man kan även kombinera "psscht" med att klappa händerna hårt så det blir högt och otrevligt för katten.

Konsekvens är nyckel oavsett metod.

Men om  jag var du så skulle jag köra på vatten sprayflaska och sen efter några ggr testa vad som händer när du bara härmar ljudet med munnen. Vore skoj om du uppdaterar tråden med vad du testar och vad som funkar för dig.

@ #20 Att vattenspraya är inte att straffa för hårt, tycker man får använda sig av humana metoder och då anser jag att vattenspruta tillhör de mer human. Många tenderar att förmänskliga katter, om vi hade varit katter och försökt visa att den här diskbänekn går du inte på ja då hade det varit klor och väsande som står till hands. Då jag inte är en katt så är det vatten istället för klor som gäller vilket även kombinerar in väsljudet från flaskan på ett effektivt sätt.

/Fridaybrew

karolina-lokhuz
0

Jag tycker att det är tråkigt att lära katter att om de får vatten på sig är det något negativt, så därför kör jag inte med den metoden och jag tror att detta har gett mig fördelen av att ha en katt som är nyfiken när jag ska tvätta honom och inte springer iväg, vatten är inget farligt i sig, men vissa katter kan få kopplingar… men testa de metoder ni anser är bäst..

#22: Jag kan tycka att rådet att klappa i händer kan bli lite fel ifall katten hamnar i en folksamling där det klappas i händer…onödigtv att använda något sånt som negativt som människor använder i possitiva sammanhang..

Fridaybrew
0

#23 Våra katter har inga problem med att bli tvättade i badkaret, de älskar badkaret de vill ofta ha lite vatten rinnande så de kan dricka i badkaret när den rinner som en liten ström eller direkt ur kranen så att säga. Men att bli blöt ligger inte på poppislistan här iaf =)

Angående klappningen våra katter är innekatter 100% så folksamlingar som applåderar är inte ofta dom råkar på. Vi har dessutom flera katter men det är oftast bara katten som gör dumt som reagerar på "psscht" ljudet eller klappningen, de andra chillar som inget har hänt =)  Tex om man ser på något på tv o applåderar eller vad vet jag så reagarear inte våra katter på det iaf inte nämnvärt. Gör dom ngt fel o man gör en klapp ja då blir det fart däremot så jag är helt övertygad att de kan skilja klappningar åt.

När man har etablerat vad som gäller krävs det inte mycket för att rätta en katt som "tänker" göra ngt fel. Tex vi som har framtassar=ok på bordskanten men inga baktassar ser att katten strävar med baktassen mot bordskanten ja då räcker det med att väldigt lugnt säga psscht så katten vet att man ser och oftast räcker det med det.

/Fridaybrew