Hjälp!!
Jag har två katter varav ena hårar sjuuuukt mycket. Man behöver bara stryka den en gång så har man handen full med hår. Jag måste damsuga hemma varje dag ibland 2ggr/dag. jag har varit hos veterinären och de har tagit prover det är ingen fel på kissen. jag har även testat alla typer av tillskott och oljor men ingen funkar. Även provat torrfoder som ska hjälpa men det blir inte bättre.
Nu till min fråga. Är det ok att trimma ner håret på katten (det är ingen långhårig katt men hon har mycket päls) eller är det elakt att göra. Mår katter dåligt av det och kan det påverka min andra katt?
Vore jätte tacksam om nån som vet kan svara. Tack
Personligen tycker jag inte att man ska trimma en katt som inte kräver det rent medicinskt. Katten kommer dessutom att fälla lika mycket; bara det att hårstråna är millimeterlånga och vassa…
Furminator, det är mitt råd! Bästa karda (?) jag testat! Min långhåriga katt fäller nog inte hälften så mycket längre. Den ska fungera fint på katter med kortare päls också.
Jag har furminator jag kan hålla på hur länge som helst håret tar aldrig slut :-(
Jag var säker på att kissen var sjuk men veterinären tog alla prover och inget var fel.
Men tack ändå för tipset. hehe jag har erkligen provat allt och jag vill ju inte trimma ner håret om det är dåligt för katten. Vet bara inte vad jag ska ta mig till
Usch då, då är det ju svårt… Fast det är ändå skönt att höra att du startat en utredning hos veterinär innan du överväger rakning. I katt-Sverige får man ju höra det mesta!

Håller tummarna för att du till slut ska hitta något som fungerar för dig och din katt, förstår att det måste vara jobbigt!
Tack snälla jag får fortsätta prova olika saker tills jag hittar nåt som funkar 
Byta foder?

Kan rekomendera Proplans Delicat foder.
Bra för pälsen och reducerar håravfall
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
hehehe tack snälla men jag har redan bytt till proplan delicate tro mig jag har verkligen provat allt. Jag vill absolut inte trimma min älskade kisses hår men efter att verkligen ha provat ALLT är det det sista jag kan komma på.
hahahaha jag får nog stå ut med den lilla hårbollen har inte mycket annat val hon är min älskling!!
Trimma ner pälsen tycker jag är ok, men inte raka eller snagga. För kort päls fyller inte sin funktion att skydda huden, och kan därför ge hudproblem och ökad fällning.
Dessutom är snagg strävt och otrevligt för tungan, och katter putsar ju sig många timmar varje dag.
Jag tycker att det låter väldigt konstigt att varken foderbyte, kosttillskott eller ens Furminator har hjälpt! Jag borstade av en halv icakasse med päls första gången jag körde Furminator på min förra katt, och hon var ändå fin efteråt. Har du borstat så mycket du bara kan? Det måste ju ta slut nån gång!
Vänliga hälsningar
Cindy
Det blir svårt att bara trimma ner då min katt är korthårig. Hon har väldigt tjock päls bara.
Jag ska prova furminatorn igen och då ta så mycket det bara går så får jag se hur det blir. Trodde det skulle bli bättre med proplan fodret och oljan som jag köpt men så fort jag klappar henne så har jag handen full av päls :-(
#9 Då kan en trimning som sagt förvärra problemet, så jag hade låtit bli. Kör på ordentligt med Furminatorn, den skadar inte huden och lämnar kvar de viktiga täckhåren.
Hur länge sen var det du bytte foder? Det tar ca 6-8 veckor innan man får full effekt.
Vill också tipsa om Espree Anti Itch & Shed spray, som ger päls och hud näring. Har hjälpt mig när jag var kattvakt åt tre korthåriga som stressfällde något kopiöst!
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag har använt proplan ett tag hmm vet inte exakt hur länge men jag har gjort slut på en 3kg påse till 2 katter och har börjat på en ny för ca 2 veckor sedan.
Jag har en anti shed anti static spray men jag ska prova den som du skrivit.
Jag ska inte trimma håret utan får prova med furminator igen.

Är det här samma kisse som hade problem med stress? Visst kan de väl håra mer pga det? Vet att vår Knytte hårat som värst när hon haft kattvakt några dagar.
Inte till mycket hjälp iofs, eftersom jag vet hur mycket du jobbade med kattens stressproblem, men när det blir bättre med stressen kanske hårandet minskar också.
#12 Nej jag har två katter varav ena har problem med stress men hon går på medecinering nu. Har flyttat precis oxå men ena katten har hårat så länge jag kan minnas. Kul att du kommer ihåg mina tidigare inlägg 

Okej, då förstår jag. Hoppas att du hittar någon bra lösning åt den här katten också!
Rekomenderar B-vitamin spruta (dock måste man till vet för de) och det kanske inte funkar på alla katter.
#15 Jasså det låter intressant men jag var hos min vet och tog prover han gav mig en olja men nämnde inte b-vitamin spruta. Ska ringa och prata med honom. Men det skadar inte kissen att prova det då?
Du kan ju fråga, alla vet är inte direkt glada på det eftersom de kan inte ha någon effekt alls om man har otur. Fick B-vitamin spruta till min ena honkatt förra året vid vaccinering då hon lossade som FN och det blev bättre på henne.
Om jag minns rätt är det ADEK som är de farliga vitaminerna och B kissar man ut.
Ok tack så mycket
ska fråga min vet om det!
Om du bor i en lägenhet så kan du gå ut på balkongen och borsta katten jättemycket, det brukar jag göra med min katt som också hårar.
Sen kan du ta bort det som fastnat på borsten och sen kan du blötkamma kattens päls, skölj bara av kattborsten med vatten och borsta din katt igen.
Jag brukar ta i lite mer på vintrarna när katterna har lite mer underpäls som lossnar, jag menar att jag borstar lite hårdare då.
Det fungerar för mig, min katt fäller inte lika mycket om jag borstar honom 2 gånger/dag.
Om du bor i hus så har du väl fortfarande en balkong fast större.. eller gå ut på altanen och håll i katten och borsta den (om du har koppel så blockerar det de ställen som du ska borsta på men det är dock ett bra alternativ så att katten inte rymmer)
Lycka till! :)
Ja jag har balkong så jag ska försöka fixa det ikväll och hoppas på att det blir bättre. Har förstått att vissa katter hårar mycket mer än andra för hennes syster hårar inte alls på samma sätt.
#20 Okej då önskar jag dig lycka till :)
en liten fråga, har du golvvärme på något ställe? Min katt brukar fälla extra mycket nä'r vi är hos pappa eftersom att det finns varmt oc skönt ställe med golvvärme och kattens kropp antagligen tycker att den tjockare vinterpälsen inte behövs då?! jag har en sibirisk katt och de fäller ganska mycket hår vilket gör att jag får dammsuga minst två gånger i veckan…+ att jag borstar honom ordentligt dagligen för att han inte ska få i sig så mycket hår…
Nej jag har inte golvvärme :-)