Gamla katter
Hej!
Mina föräldrar har två huskatter som är 10 år. Jag har förstått att äldre katter kan få problem med njurarna tex. Diabetes? Jag vill veta vad man ska vara uppmärksam på när man har äldre katter. Hur märker man tex att katten har njursvikt? Vad finns det mer för sjukdomar som äldre katter har lätt att få? Och hur märker man det? Dom känns jätte pigga båda två. Äter och dricker som dom brukar. Jag och föräldrarna vill bara veta vad man ska tänka på. Kolla tänderna ofta?
/Line
Att göra hälsoundersökningar på äldre katter är att rekomendera, när en katt insjuknar går det så fort. Ett tecken på sjukdom är om katten dricker mycket, tappar aptiten, magen krånglar och pälsen blir glanslös.
Hoppas dina katter får vara friska många år till.
Tack tuska. Det var bra tips. Veterinären går igenom katterna en gång om året när de vaccineras. Men det kanske inte skadar om vi besöker veterinären en gång till per år.
Jag tycker det ska räcka med en gång varje år , de är inte lastgammla dina katter. Tala med veterinären om din oro för dolda åldersjukdommar, så kan du kosta på ett blodprov som visar njurarnas funktion och ett sockerprov det är oftast det som kan visa förändringar på gammla djur.