Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5065 ggr
Rafflan
1

Aktivering?

Hur aktiverar man en katt?

Hyrrokkin
0

Du leker med den, ger den hjärngympa, tar med den ut t.ex.

Rafflan
0

#1 men du kan ju inte leka med den hela dan ;)

tips på hjärngympa aktiviteter?

Han gillar inte snön XD

Monarchy
0

man behöver inte aktivera den hela dagen heller^^

det finns diverse leksaker som katten kan leka med,du kan gå promenader med katten också, med sele då.

Hyrrokkin
1

Man behöver sällan leka med dom hela dagen heller =) De sover ju trots allt ca 16 timmar/dygn Tungan ute

Lägga favoritgodis i en tom toarulle och vika in kanterna är ett tips. Likaså att gömma godis på olika ställen i rummet och låta katten leta efter dom.

[Hilo]
1

Min norska skogkatthona gillar apport..
Det kan man hålla på hur länge som helst med henne.
Min hane är inte för mycket för lek, om det inte är att bråka med honan..
Så han får man sköta själv.. En laserpekare är jättebra att ha, det går hem, t.o.m. för honom hehe.

Lena
0

Mycket handlar även om inomhusmiljön. I den här artikeln finns en hel del tips.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

birdcherry
0

Här hemma kör vi starkt på snören/rep…jag springer runt med ett söre/rep och katterna springer eftet. Sedan har jag en populär "råtta" som jag kastar och då springer katterna efter och sedan ligger de och biter på "råttan" ett bra tag

Gunlog
0

Om du vänder på katten så att du får magen uppåt, så ska där finnas en knapp där det står "ON" på!

Tryck på den och se vad som händer! Tyst

Nej förlåt, skämt åsido. Jag KUNDE inte låta bli! Jag ville bara tillföra lite glädje i denna så tråkiga vardag. Hoppas VERKLIGEN att du inte tog illa upp. Jag är en väldigt glad och skämtsam person, som vill alla väl…

Du har fått jättebra tips här ovanför. Kanske du ska skaffa två små kissekatter? Då stimulerar de varandra… Naturligtvis behöver de leksaker då också. Det finns en tråd som handlar om just kattleksaker och klösträd och länken finns här .

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

JossanH
1

Ett tips som får min katt att hoppa jämfota av glädje är att faktiskt ge en död mus till honom. Köper frysta på djuraffären och tinar. Musen leker han ordentligt med först och sedan äter han upp den från topp till tå. En nyttig  leksak där :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sahar08
1

#9 Va?? Finns det frysta möss att köpa på djuraffärer?

Det var något nytt för mig. Ska fråga på zoo där jag brukar handla låter ju jätte roligt för katten.

Monarchy
0

kan väl tänka mig att det är för ormar det är tänkt? men bra ide, eller så kan man mata med mus ungar.. som man gör till ormar?  någon som gjort de?   tanken slog mig just nu bara

Hyrrokkin
0

#10  Ja, ormmat.

JossanH
1

#10 Precis som sagt här ovan- ormmat är det. :) Men för oss är det kattmat ;P
Mössen är lite mer leksak och mat men man kan även ge en rå kycklingvinge som man klippt i 2 bitar. Det tar ett bra tag för katten att ta sig igenom den men det ger lite arbete och är perfekt för tänderna!

#11 Ja, man kan ge musungar också (har ju iller och då är det inte helt ovanligt att ge både pinkisar, popcorn= musungar och vuxna möss) men jag tycker det blir lite lite mat på en sådan för en stor kisse så jag köper bara fullvuxna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
1

Jag ansåg att den enda lyckan när katterna fick upp mitt akvarie och tog de 2 gerbiler som bodde där var just att dom ätit upp den ena helt och därmed fått i sig lite nyttigheter…

Ska själv prova att köpa möss och ge dem för jag vet att iaf min lilla flicka är en riktigt "mördar"maskin Tungan ute

IceJossan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har massor med tips på aktivering Cool

1. Favoriten är att lära katten tricks! När de väl börjar förstå så är det riktig hjärnjympa :) Mina grabbar Ronny och Ragge kan give me 5, sitt, ligg och rulla runt Cool I början måste belöningen vara nåt de verkligen älskar - mina fick skinka. Allt efterssom de lärt sig ett trick räcker beröm och gos som belöning, men när ett nytt trick ska läras in är godsaker det bästa!

2. Mina tidigare jourkatter (2st 8-månaders huliganer) älskade när jag byggde koja åt dem! Jag la klöspelaren ner och tunneln intill, och så la jag en filt över, och ett par leksaker i/på/runt om - buskul! Funkade utmärkt när de var pigga men jag ville sova ifred, då fick de hållas i sin koja i köket Skrattande

3. Sen kan man ju bygga en Matomat och aktivera hjärnan och tassarna med hjälp av luktsinne och smaklökar! Kolla in min Matomat! (PowerPoint-presentation)

Mina katter (framförallt Ragge) kan sitta hur länge som helst och pilla och fiffla fram godsaker ur den :) Eftersom det finns så smånga hål från alla håll så tar det ett tag att hitta och få ur alla godsaker ;) Slår man in den så som jag gjort är den ju inte så ful heller, och med plasten i rullarna och plattan under så kan man även lägga in burkmat eller annat kladd och sedan bara torka av :)

4. På den bifogade bilden ser ni ett annat sätt för katten att jobba för godsakerna. En stadig kartong som jag slagit in i tapet för att snygga till den lite, och klistrat plastfolie på botten i så att den ska vara lätt att torka ur. Hålen får inte vara så stora att katten kan trycka ner ansiktet i, då är hela idén slopad :P

5. Även en så simpel grej som en uppvikt äggkartong är kanon! Groparna är för smala för att katten ska kunna få ner ansiktet, så den måste använda tassarna. Ett tips är att spika fast den på en träplatta, annars välter den när katten får tag med klorna.

Detta blev en succé på Örebro Katthem! Vissa katter kunde hålla på i en timme med att försöka få tag i godsakerna, för att efter en paus gå tillbaka och hålla på i en timme till! Riktig aktivering för hjärnan :)

6. Mina tidigare jourkatter har även älskat när jag svängt runt en filt över golvet. De kastade sig efter och brottades med den, eller bara åkte snålskjuts!

7. Filt på golvet att busa och mysa på! Jättekul att anfalla, ligga under och brottas med! Har man en trasmatte fungerar ju den på samma sätt.

8. Laserpekaren! Som att köra radiobil Skrattande

9. Ta in en bit av ett litet träd! En stam med grenar avsågade så att de är "lagom" långa. Jättekul att busa runt och att gnaga på, och bara att slänga ut när de tröttnat. Björk- och asp-sly är toppen, för det skräpar inte och luktar bara friskt.

10. Skaffa fågelbord eller liknande utanför fönstret. Nästan varenda katt uppskattar en sådan utsikt fylld av fåglar att tjattra på :)

Fler tips finns, det tar väl egetligen aldrig slut? :) Men här var 10st iaf! Hoppas de kommer till nytta Glad

sahar08
0

#13 #12  Tack för tipset förstår att det måste vara jätte roligt för katten så får den jaga lite också.

Är det inte jobbigt att se när kissarna dödar musen?? hehe vet att det är naturens gång men jag kan vara litekänslig för sånt. . .

Ska nog prova ändå för katternas skull. Kul när man får nya tips här Glad Tack!!!

Julialex
0

#15 Underbara tips! Jag har en riktigt lekfull liten busfia där hemma som behöver lite mer möjligheter till skoj, speciellt på dagarna när jag jobbar. Ska försöka skaffa fågelbord i helgen, och absolut bygga koja :)

http://julialex.blogg.se

JossanH
0

#16 Mössen köps döda och frysta så dom lever inte. Det är förbjudet att utfodra djur med levande föda om man inte kan garantera att djuret dör utan att lida- vilket man verkligen inte kan med katter!
Så tina en mus och ge. Katten älskar det ändå- trots att dom är döda. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rafflan
0

#8 haha den var bra XD

Det e lungt, ett gott skratt förlänger ju livet ;)

Tyvärr kan vi inte skaffa en till katt, det är min syrras katt det gäller, när hon är borta och han får tråkigt får han ibland för sig att terra mig, så brukar sluta med att jag sitter med höger hand utanför stols kanten och håller i ett snöre medans jag surfar på datorn med vänster hand XD

Men oftast nöjer han sig med att ligga på ryggstödet och kolla vad jag pysslar med ;)

Och han har stor glädje i att leka med våra valp som e ungefär lika gammal som honom :P

#9 haha nej usch, men han skulle säkert gilla det, när jag ska mata min ödlor med pinkisar kan du ju gissa vem som kommer ilande ;)

#10 jepp, det e såna man matar ormar med ;)

#14 jo min jobbar sten hårt för att ta sig in till mina ödlor, inte uppskattat precis -_-'

Akvariet kan han dock ligga och glo på i timmar :P

#15 jätte många bra tips, tack! :D

#16 Mössen köps döda och djupfrysta, men måste tina med innan man matar katten med dem.

Charlie2006
0

Hjärngympa här hemma brukar bestå av att lära katten trick, ex som jag lärt katten är vacker tass, ligg, sitt vackert, sitt, apport, bita på en gumi ring, hoppa igenom en ring samt hoppa från stol till stol Glad.

Här hemma har jag levande möss istället :P som dom tycker är väldigt intressant att sitta och titta på, dom kan sitta vid akvariumet i timmar förutsat att musen är frame :P :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

JossanH
0

#19 Prova att ge en pinkis nästa ång du matar ödlorna då? ;)

#20 Hade också en "tv" till katten när jag bodde hemma. Mycket uppskattat med glasbur och små möss.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sahar08
0

#18    #19        Tack för informationen och jag kan ju medd att jag blev lättad för jag vet inte hur jag hade klarat att se katterna döda en mus just eftersom de leker ihjäl dem sakta.

Då har jag bara en sista fundering. Får de inte mask i magen av mössen??

Rafflan
0

#21 haha ja får nog göra det ^^,

#22 nej, mössen är ju tam möss uppföda i fångenskap i generationer så det ska vara lungt :)

sahar08
0

#23 Oki :-)

Julialex
0

Måste säga att godisfyllda toarullar och äggkartonger funkar hur bra som helst! Tejpade fast en äggkartong på en stor kartongbit så att hon inte kunde vända den upponer. Hon pysslade en stund innan hon kom fram till att det bästa sättet var att bita tag i den stora kartongbiten, lyfta den högt, släppa och se godiset flyga ut! Toarullarna slet hon i stycken :D

http://julialex.blogg.se

esthibett
0

Har precis pysslat ihop en matomat efter att ha sett en mkt välgjord powerpoint presentation av denna !:) Men mina katter verkar inte förstå grejen! Och då har jag ändå lagt in skinka i rören som de älskar!

Kan man träna upp sånt där eller?

IceJossan
0

#26 Vad kul :D

Vissa katter tar längre tid på sig att lära sig än andra. Mina egna vet precis vad de ska göra, även om den andra är lite lat på fen fronten ibland. De senaste jourkatterna jag hade var en klåfingrig hona (Feliz) och en lat hane (Tolo) - Feliz fattade direkt hur matomaten skulle användas, medan Tolo inte orkade bry sig, utan snodde istället de godbitar syrran pillat ut!

Men jag tror att det går att lära upp en katt att använda tassarna mera.  Öva på allt möjligt, uppmuntra att de använder tassarna när det handlar om mat. Kanske visa med deras tass? Visa tydligt när du lägger in godbiten, peka och visa att den ligger där (funkar på mina när de är lata), och så fort de lyfter tassen i ett lamt försök att vinka fram godisen ut matomaten så kan du berömma och ge en godbit.

Om de brukar få burkmat, så ge inget i skålarna, utan lägg in det (eller annat lämpligt) i matomaten och ställ den på matplatsen, så får de sig en tankeställare - maten finns där, men om du inte ger den till dem så kanske de ger sig sjutton på att de på nåt vänster SKA ha den ändå, och kanske lyckas pilla fram nåt?

Nåt kanske funkar?

DesireEsmeralda
0

Vad mycket bra tips! =D Här ska göras leksaker…;)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

IceJossan
0

Det är nog dags att putta upp den här tråden lite Glad

Khiraz
0

putt!!!

Khiraz
0

hej,jag hittade precis den här ---------------->

efter en dvd spelare.

Khiraz
0

och den här va jättekul IDAG just nu bara för det! tyckte pip…--------->

KONSTIGT då vi haft den i snart ett halvår och han har ALDRIG brytt sig.

jag höll i skaftet(fjädern) och lät råttan "springa omkring",gud va kul det var sa pip,för den skramlar ju(ja,det är några rasselkulor i)

IceJossan
0

Jag tog en gång in en vedklabbe som jag borrade små hål överallt i (0,5-0,8 cm breda) och spikade sedan fast den i en träskiva.

Jag tryckte fast godis/torrfoder i hålen, och där satt sedan katterna klistrade :) De fick kämpa ordenligt för att få loss vissa bitar, dra och slita lite - mycket poppis!

Khiraz
0

#33 ja enbart fantasin sätter ju egentligen gränserna.

Khiraz
0

hittade det här:

http://www.nina-ottosson.com/DogTreatTrapper.htm

lite dyr tror jag,men borde man inte kunna göra nåt liknande

själv? mina katter älskar saker som är under mattor…

Saga85
0

Mina katter är inte särskilt kräsna, de leker med allt som rör sig. Den senaste favoritleksaken måste vara illern - den är kul att jaga och peta på ibland, även om den är läskig när den springer in i en Flört

• Bind fast en boll/mus/trasa i ett elastiskt snöre och knyt fast i dörrhandtag eller dylikt. Enkelt sätt för katten att underhålla sig själv.

• Släng iväg torrfoder över golvet. Vår ena katt blir så upptagen att jaga "maten" att hon hellre jagar nya bitar än äter de hon "fångat".

• Ställ fram en låda/påse med lite saker i.

• Skaffa akvarium.

Khiraz
0

jag har hittat en hel del nu på internet.

några utav förslagen:

*godis på olika stälen i lägenheten,så katten får använda sin nos.

*isformar i plast att lägga maten i,lite knepigare…

*trixie fun board(nina ottosson)

*"träning" dvs lära in kommandon som sitt,ligg ,stanna,tass osv

Khiraz
0

idag köpte jag ett 2-pack med isbitsformar till aktivering utav katterna.Glad

Migoff
0

Vilka superbra tips! :D

MajaBack
0

#38: Jag brukar använda gamla äggkartonger, det fungerar också. Bara för torrfoder iofs, går ju inte att diska.

Khiraz
0

#40 jag tycker isbitsformarna är bättre än äggkartonger,jag är rädd att de ska göra sig illa i ögonen på äggkartongerna.

och så går ju det inte att diska äggkartongerFlört

MajaBack
0

#41: Den risken har jag aldrig tänkt på. Hur skulle de göra det? Alldeles oasett har du ju rätt i att isformar är bättre eftersom de går att ha kvar länge.

Khiraz
0

dagens aktivering är isbitstråg med mat i

-------------------------------------------------------->

Khiraz
0

#42 jag vet nte hur dina katter gör,men mina stoppar ner huvudet emellan "topparna" ,dina kanske tar ut maten med tassarna?

Khiraz
0

murre med dagens aktivering-------------------------->

IceJossan
0

Vitsen med äggkartongen är ju att katterna inte kommer ner med huvudet i groparna så att de MÅSTE använta tassarna. Jag or knappast att de kan skada sig på äggkartongen… möjligen att de riktigt klumpiga och vrålhungriga katterna kan köra ner huvudet för fort och få en smäll i pannan av den relativt mjuka kartongtoppen, eller om den mot all förmodan skulle fåtoppen i ögat - men då svider det nog bara till en stund pga att pappen är torr. Det ska nog väldigt mycket till för att en katt ska skada sig på den.

Kanske funkar isbitstråg bra det med, men katten kan ju slicka på maten och på så sätt få sin belöning utan något direkt arbete. Med en äggkartong får katten verkligen jobba och klura ut hur man ska göra, och det kan ta bra lång tid!

Khiraz
0

#46 jodå,visst kommer de ner med huvudet,de pressar sig ner! så smarta är mina katter..

Khiraz
0

har ni aktiverat era katter idag? här har vi lekt med en ihopknycklad pappersbit,det va roligt.

havskatten
0

Massor av jättebra tips! Ska genast samla material till Matomaten (=toarullar)

Khiraz
0

#49 toarullar funkar inte här,de fattr inte hur man ska göra…Glad

karolina-lokhuz
0

Det lät roligt med äggkartongen, men sen kom jag på att min katt faktiskt alltid plockar upp maten med tassarna och nte äter med huvudet ner i skålen så skillnaden skulle inte bli så stor… Han har utvecklat en rolig teknik vad gäller att äta, först doppar han tassen i vattenskålen, senan ner med den i matskålen, jag antar att det är lättare att få upp maten då…ofta ramlar mat ner i vattenskålen och då står han där och fiskar…ser rätt roligt ut och han är jätte koncentrerad…Funderar om det här är vanligt eller om han använder sia tassar mer än andra katter?