Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1088 ggr
Casiopeia
0

Gasig av blötmat? Foderallergi?

Har hamnat i ett litet foderdilemma.Obestämd
Mina två kissar har länge ätit enbart torrfoder (Orijen) men har sedan en tid tillbaka även kompletterat med blötmat (Bozita). Anledningen att jag började med blötmat var att jag upptäckte att den ena av katterna som har problem med magkatarr mår bättre av det.

Ironiskt nog har det nu visat sig att den andra katten reagerar på blötmaten. Sedan de började äta blötmaten har hon varit väldigt gasig i magen. Lite fjärtar kan man ju stå ut med och jag trodde det skulle gå över när hon vant sig. Nu har det plötsligt blivit värre och hon har även fått diarré och börjat akut-bajsa utanför lådan. Imorse väckte hon mig med en extremt högljudd mage- det bubblade, knorrade och tjöt om hennes mage att jag blev riktigt orolig! När jag höll handen över den kände jag hur gaserna bubblade där inne..  Förvånad

Jag fattar bara inte vad det är hon reagerar på. Bozita innehåller ju i princip bara rent kött, bättre blötmat kan man ju knappast hitta. Och vad kan det finnas i blötmaten som inte finns i Orijen? (förrutom vatten?)

Någon som har några idéer? Får ju så klart ta kattstackarn till en veterinär om hon inte blir bättre från de mer akuta symtomen (men hon verkar må rätt bra nu ikväll så jag avvaktar) men sitter just nu på foderbilen.se i färd med att beställa kattmat och vet inte vad jag vågar köpa…

Vore det inte för den andra katten så hade jag ju kört på enbart torrfoder, men att försöka utfodra båda med olika sorts mat kommer bli för komplicerat för att fungera i längden. Vad göra?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Cindy
0

Har du provat Pro Plans Delicate? Den är av kalkon och passar känsligare magar, men finns tyvärr bara i 85g burkar.

Själv ger jag mest av Iams påsar med bitar i sås, som finns i tolvpack.

Men varför kan du inte hålla isär två katters mat? Här håller jag ett getöga på mina tre, och de vet mer än väl att man inte får norpa från andra. Denna rutin behövs egentligen inte längre, men jag håller kvar vid den ifall det skulle krävas igen. Lärde in det när Seven (utmärglad hittekatt) flyttade in och behövde specialmat.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Kan tillägga att min förra katt var allergisk mot i princip all blötmat. Små mängder Iams, Pro Plan och Royal Canin gick, men minsta lilla av Mjau, Whiskas eller liknande så svullnade hennes underläpp upp, öronen blev varma och hon fick svår klåda i hela ansiktet, samt väldigt lös i magen.

Hon fick alltså bara torrt, ville inte riskera hennes hälsa.

Vänliga hälsningar
Cindy