Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1145 ggr
havskatten
0

Borymmare

Jag har blivit kattmormor för första gången på 30 år, och kommer naturligtvis inte ihåg alla detaljer i kattungarnas uppväxt.

Därför undrar jag när det är ok att kattungarna ger sig ut på små promenader i omgivningarna. Ungarna är nu (27/4) 16 dagar gamla och har försökt ta sig ur den gamla bolådan i några dagar. En trillade över kanten i går och mamman förde ett himla liv, men försökte inte lyfta in den igen. Hon verkade dock tacksam över att jag lyfte in den.

För att de inte skulle rymma boet på natten, då jag inte har kontroll, satte jag dem i en bolåda med högre kanter. De är kvar i den lådan i dag.

Mamman ofta suttit utanför lådan de senaste två-tre dagarna och pratar med dem som om hon försöker locka ut dem, så jag undrar om det var helt rätt egentligen.

Jag gjorde en öppning för kattungar i dag, men det fick tll följd att mamman började gräva efter kattungarna genom öppningen som hon inte själv kom igenom. Om hon trodde det var möss eller hon bara ville ha ut sina ungar vet jag inte, men hon var så upphetsad att jag stängde igen hålet, hennes beteende kändes riskabelt för ungarna.

Ska jag göra en större öppning, som jag kan stänga igen till natten t ex? Tacksam för snabbt svar.

SidenMoare
0

JAg har nyligen haft en kull. Jag gjorde så att när ungarna började rymma så satte jag dem i en lite större hage för var gång. Först var det korgen, ung, i 2 veckor,sen en stor papplåda med c:a 15 cm höga kanter, ungefär i 2 veckor. Därefter köpte jag kompostgaller och satte ner korgen i den. Då fick ungarna ungefär 2 m.2 att vara på, ungefär i 3 veckor. Ordnade så att mamma katt kunde hoppa inniftrån och ut med hjälp av 2 pallar. När ungarna började klättra på gallret så satte jag dit ett gammalt duschdraperi. När de sedan ändå tog sog ut så fick de vara i hela rummet. Där var de i 2 veckor. Då satte jag kompostgaller i dörröppningen. Efter det gjorde jag så de kunde komma in i köket och slutligen fick de vara i hela lägenheten, 3 rum.När de var 10 veckor fick de tillgång till hela lägenheten.

Hoppas detta hjälper dig något

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~