Kattpromenader
Jag funderar på att börja gå på promenader med min innekatt, dels för att han ska få röra på sig ordentligt och dels för att jag tror att han skulle uppskatta att få vara lite utomhus.
Men det jag är rädd för är att han när han fått smaka på friheten blir olycklig och vill ut mer utöver promenaderna. Jag vill såklart inte ha en katt som mår dåligt, så jag undrar om risken för att det blir såhär är stor?
Funderar även lite på hur det är med frekvensen på promenaderna. Är det viktigt att man går ut med honom ett visst antal gånger per vecka, eller gör det inget ifall det blir så att man ena veckan går ut med honom en gång och andra veckan tre?
Alla råd ni har angående kattpromenader är egentligen välkomna, så varsågoda!
Mina blir gnälliga om jag inte tagit ut dom på ett tag, så jag har som vana att ta ut varje katt en gång i veckan. Tror att de skulle vilja vara ute mer om de fick, men olyckliga är dom inte.
Vänliga hälsningar
Cindy
Och promenaderna är oerhört olika.
Shango lägger sig mitt på gräsmattan och bara njuter, typ Ferdinand under korkeken. Röra på sig, vad är det för trams?
Sigma smyyyger längsmed väggar och i buskar, och spanar mest.
Seven smyger, springer runt och är allmänt galen. Får hon syn på nåt att jaga så jagar hon.
Alla tre får gå i en "Come with me kitty"-sele med en fem meter lång spårlina av nylon (som man egentligen har till hundar).
Vänliga hälsningar
Cindy
Mina två katter har varit lägenhetskatter i halva sitt liv och då försökte vi ett antal gånger att gå ut i koppel.
Trots att vi tog det försiktigt och gjorde det ganska många gånger så blev framför allt Moritz väldigt stressad.
Vi slutade med promenaderna och ingen verkade bry sig.
Min gamla katt däremot promenerade med mig och hunden i koppel och han gillade att komma ut. Nu var han ute på helgerna på landet så han var van vid att komma ut så att säga.
/Maria
Min norskis har tidigare varit utekatt man har utegångsförbud livet ut nu. Men min andra katt följer glatt med ut på promenader och går snällt i koppel efter mig. Han blir inte ett dugg gnällig om han inte får gå ut på ett tag utan är en lugn herre med mycket tålamod.
Huruvida en katt blir gnällig över att få komma ut tror jag är individuelt. Norskisen gnäller varje dag trots att han inte varit ute mer än på balkongen i 2 år nu men den andra som har gått i koppel ute sedan kattunge blir aldrig gnällig och vi går inte ut med honom allt för ofta heller.
Tack för alla svar! Jag får testa, se hur det går och hoppas på det bästa helt enkelt.
Några förslag på billiga selar? Känns sådär att behöva köpa en dyr sele när risken finns att han kanske inte alls uppskattar promenader och selen får ligga där oanvänd.
Lucifer blir gnällig om han inte får komma ut, men det måste inte vara i koppel. Han blir glad över att få vara i öppna fönstret (vi har hönsnät framför) eller på balkongen(vi är med + att det inte är högt upp).
Tar jag fram kopplet kommer lucifer jamande fram och vill gärna gå ut. När vi är ute vill han klättra lite i träd och springa efter fåglar. Man kan släppa honom på våran gård för han håller sig nära och säger till när han vill gå in (han går fram till porten). Dock måste man vara extra uppmärksam på omgivningen och är det mycket rörelse runt så låter jag honom vara kvar i kopplet.
Pixie däremot vägrar koppel. Hon blir så stressad och lessen att det inte är värt det. Vi har stora problem att ens få henne till bilen. Hon gömmer sig så fort hon anar att kopplet ska fram…
Min Nisse får gå ut på promenad i stort sett varje dag när vädret tillåter. Han var både ute och innekatt fram tills han var 8 månader gammal och har sedan dess vart innekatt som går ut i sele. Var inga problem alls att lära honom gå i sele. Jag har kattsele och 5 meter långt koppel till honom, sånt där koppel som är på rulle ni vet.
Nisse gör allt och inget när han är ute. Vissa dagar ligger han bara och njuter på gräset, andra dagar nosar han i alla buskar, ibland går han på långpromenad riktigt och ofta klättrar han i alla träd han går förbi.
Han blir väldigt jamig om han ser att det är fint väder ute och han inte får gå ut på promenad för att man inte hinner just då, men annars går det bra. Han sitter väldigt gärna på balkongen och nosar också flera gånger per dag.
Jennie
Jag var ute en liten stund på altanen med honom alldeles nyss. Hans nya sele är inte så populär när den ska på, men när han väl kom ut verkade han inte så brydd om den längre. Han smög runt lite försiktigt och petade till och med lite på gräset, sen blev det lite läskigt och han smög in igen. Han verkade inte särskilt nervös eller rädd, mest lite osäker - så det bådar nog gott! Nu sitter han och försöker få upp altandörren igen genom att klösa och peta på handtaget, så han tyckte nog att det var ganska spännande där ute!