Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1600 ggr
Amm0
0

Avmaska mamma och ungar.

När jag får min lilla familj så dröjer det inte länge förrän första avmaskningen. Jag har läst att man helst ska använda samma produkt på ungarna som på mamman.

Men om inte ungarna börjat äta vanlig mat så känns det enklast att ge de oral lösning. Är det okej att ge ungarna oral lösning med tabletter till mossan, av samma märke då?

Axilur® vet. Är det bra?

-Kanske jag har fel? Lättare med tabletter även till ungarna?

Säg mig, hur gör ni när ni avmaskar dunbollar?

Amm0
0

"Är det okej att ge ungarna oral lösning men tabletter till mossan"

[Hilo]
0

Har använt oral lösning…
Minns inte vad det heter dock…

Imasy
0

Men är inte Axilur för starkt för kattungemagar?

Amm0
0

Det står att det kan användas till kattungar.

Imasy
0

Jo förvisso att det kan användas på kattungar, men jag har fått för mig att det är av detta medel som det brukar bli dåliga magar på de små, och att Banminth ska vara bättre.

[Hilo]
0

#5 SÅ hette det!! (tror jag)

tuska
0

Axlilur ser det ut som kattungen ska vara i en viss vikt.

Banbinth använder jag till kattungar men då har inte mamma katt ätit gnagare.

Amm0
0

#5 Jahaa, ska kolla upp det!

#7 Jaha, det kan bli krångligt alltså? Men vad ger du mamman då? Samma, samtidigt?

tuska
0

Mamman avmaskas innan parningen och sen avmaskar jag ungarna veckan innan sin vaccination.  Jag har innekatter så det blir lite skillnad.

Man ska inte avmaska om inte behov finnes så denna gång jag har ungar ska jag kolla en av ungarna om de överhuvudtaget behövs.

jag tror många här inne använder Axilur men dina ungar är ju så små, kanske det är någon annan här inne som kan råda dej.

Imasy
0

Det ska finnas ett medel som heter Flubenol också som jag har använt mig av.

Nu var det länge sedan, men jag har fr mig att det var skonsamt emot magen men gick på fler parasiter än vad Banminth gör.

Fast det skulle man ge tre dagar i streck, baserat på vikt om jag minns rätt.

Amm0
0

tuska: Tack för tipsen.

Imasy: Jag kollade upp det, kanske jag ska slå till på det då?

Amm0
0

Jag har ytterliggare en fråga. Innan familjen blir avmaskade så kommer jag låta de känna sig hemma nåt dygn. Mina nuvarande katter kommer inte få komma i närheten i början, då de små och mamman kanske blir rädda. Men nu undrar jag; finns risken att mina nuvarande katter blir smittade, om familjen har mask?
Måste jag avmsaka mina katter även fast de inte kommer träffa familjen?

Imasy
0

Nu är det väl olika vilken parasit de har om jag minns rätt, men så länge de inte delar låda, mat och vattenskål och inte träffar varann ska det väl vara lugnt?

Vart ifrån kommer katterna du ska ta in?

Amm0
0

Ja det borde ju vara lugnt. Är det samma sak gällande eventuella loppor? Borde jag avlusa mina missar om familjen har loppor?

Katterna ska ha hittats i ett uthus om jag förstår det rätt. Ungarna är va 1 ½ vecka gamla.

Amm0
0

Hallå igen!

Nu läste jag på bipacksedeln som var med avmaskningsmedlet och där står inget om hur ofta jag ska avmaska kissarna med just detta medel. Axilur.

Jag avmaskade ungarna när de var 3 veckor. Ska jag göra det varannan vecka nu, fram till att de blir 12 veckor?

tuska
0

Vad jag fattar i Fass så ges det tre dagar i rad, sen ska de väl vara avmaskade är meningen Obestämd

Väg kattungarna och mamma katt så rätt dosering ges.

Josefa
0

Axilur rekommenderas att ges vid 3,7 och 11 veckors ålder. Alltså var fjärde vecka, när ungarna är små.

Amm0
0

Josefa: Thank you! Kyss