Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2554 ggr
Bumsibum
0

vilket avmaskningsmedel?

Jaha, då har ens katt fått mask!! trots inne katt!??

Hennes päls började bli sträv och inte lika len o fin som den brukar vara, hon började spy en massa som hon aldrig gör,plus åt betydligt mer än vanligt, så jag började mistsänka mask, mycket riktigt var de så, idag hittade jag en mask i hennes spya! fy fan säger jag bara!!!! förlåt för ordvalet men INTE skoj att se!

så nu undrar jag, vad för medel tycker ni är bäst?
jag ska givetvis fråga på apoteket med, men kan höra här ju, vad tycker ni något som är lätt att ge katten men ändå verkar FORT!  så att masken dör eller va som händer med den… typ så fort de bara går!

ska givevis avmaska min andra kisse med, fall i fall.

Imasy
0

Axilur ska väl ta på de flesta parasiter om jag minns rätt, samt att jag tror att det räcker med en tablett.

Men läs mer på deras hemsida vettja ;)

Bumsibum
0

tack ska du ha! Glad

bra ide, de ska jag.. Glad

Silvestris
0

Du bör helst ta reda på vad det är för mask och så välja ett så smalt medel som möjligt. Att använda bredspektrummedel som Axilur är onödigt och ökar risken för resistensbildning.

Axilur ska dessutom tas under 3 dagar så det är en av de besvärligare behandlingarna.

Milbemax och Drontal är engångsdoser som tar det mesta, men som sagt. Det bästa är egentligen att kolla vad det handlar om för mask först.

Bumsibum
0

ok, de ska jag göra tack för svaret.. Glad

Josefa
0

Milbemax eller Drontal tar de flesta masksorterna och ges som engångsdos. Milbemax är dessutom en liten pyttepilla som inte är så svår att ge.

Bumsibum
0

ja, jag har läst en del om dom 2, eller min mamma och jag satt nydligen och läste om lite olika och vi gillade den Milbemax, vi ska även köpa för hundar… lika bra falli fall…. tror ej dom har, men för att vara säker.. de skadar ju ej.. Glad

Bumsibum
0

i Måndags kväll fick hon en halv tablett Mibemax vet (då hon väger under 4kg) Men hon hostar som bara den och typ herklarsig och klöks, men hon har hitils inte spytt ännu…. Vad kan det bero på?
Kan de finnas mask kvar att det är därför hon håller på så?

eller kan hon vara förkyld?

börjar bli ganska orolig.. Rynkar på näsan

ska jag kanske ge henne en halva till eller avakta och se.. ? för de kan ju vara en förkyldning med… som hon har nu. Läskigt att inte veta om masken är borta eller ej när hon håller på som hon gör. Skäms