Corona virus
Hejsan allihop! Jag har en kompis vars katter åkt på Corona virus, och har nu blivit jätteorolig för mina egna katter. Främst eftersom den ena till och från är lite lös i magen, dock äter hon allt hon kommer åt så en del av förklaringen finns nog där. Men i vilket fall, har läst lite om sjukdomen men får inget ritkgit grepp om den. Hur vanlig är den egentligen? På ena sidan står det att viruset så gott som alltid leder till döden och på nått annat ställe stod det att de flesta tillfrisknar men kan fortsätta bära på viruset, någon osm har konkret fakta eller egna erfarenheter?
Själva Coronaviruset dör inte katten av. Det är om viruset muterar som det dödliga FIP utvecklas. Ungefär 1 katt på 100 som bär på Coronavirus utvecklar FIP.
Enligt SVA visar nästan 70% av svenska raskatter antikroppar mo FCoV och nästan 20% av de svenska huskatterna. Det innebär att dessa katter har infekterats med viruset och antingen har en pågående infektion eller att de har kämpat sig igenom den. De flesta katter blir öht. inte sjuka av FCoV. En del får lindrig diarré som läker ut, en del kan få lite besvärligare diarré (men som läker ut) och ungefär 2-5% av de infekterade katterna utvecklar FIP som är dödligt.
FCoV-infektion och FIP-infektion är alltså inte samma sak.
Om din katt har diarré, försök hålla undan "allt möjligt" hon äter och ge henne bara skonkost några dagar. Bra skonkost är tex. rå lammfärs med kokta, mosade morötter eller kokt fisk med kokta, mosade morötter.

En sak som jag funderat över ett tag är om det inte skulle stå 70% av innekatterna och 20 % av utekatterna är coronabärare.Det är ju innemiljön som gör att andelen raskatter ligger högre inte det att de är raskatter.Raskatter är ju oftare innekatter än vad huskatter är.
Stolt ägare till tre La permer

Ju flerkatter som hålls på samma utrymme, desto större är risken att någon utvecklas FIP, har jag fått höra av veterinärer.
Kanske är det "inräknat" i dessa 70%, eftersom många katterier råkar ut för FIP någon gång?
# 5 Antalet katter har betydelse, absolut, men vad som kan ha ännu större betydelse är katternas ålder, hur renlig man är (med städing av och kring kattlådor, disknng av matskålar etc) och förstås katternas motståndskraft som beror på immunförsvaret. Det tycks också finnas en liten ärftlig benägenhet men jag vet inte hur kartlagt det är…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#0 Jag har tyvärr varit drabbad av det här viruset och miste en av mina älskade katter i FIP, medan den andra inte utvecklade sjukdomen.
Jag försökte också läsa allt som fanns om det här, men det var svårt att få vettig information. Inte ens veterinärerna kunde förklara eller ens konstatera att det var FIP katten drabbats av. Det gick bara att fastställa med säkerhet genom obduktion.
Här hittade jag lite information som gick att förstå:
http://www.kattklubben.se/fip/
Håller så klart båda tummarna att dina katter håller sig friska!!
Zabelle

#7 Mina veterinärer kollar och konstaterar FIP genom att se att katten är avmagrad men har uppsvälld och skvalpig mage (som en vattenballong), blekt tandkött och gula blinkhinnor. Bekräftelsen på farhågorna bilr när vätskeprov i buken visar på alldeles gul vätska, färgad som urin.
Hur antog din veterinär att det var FIP? Vilka undersökningar?
Det går inte att sätta en FIP-diagnos på det sättet. För att få en så säker diagnos som möjligt måste man ta A/G-kvot plus göra ett Rivaltas-test på bukvätskan (i de fall vätska i buken finns) eller ännu heller analysera den med immunoflourescence och ta vävnadsprover och analysera med immunohistokemi.
Kör man inte det test-kitet har man inte fastställt diagnosen, bara gissat sig fram till en trolig diagnos.
Jag vet att det fortfarande finns veterinärer som testar katter för FIP genom blodprov och ibland är vi kattnördar kunnigare än veterinärerna som ibland går på gamla rön. Det är en svårdiagnosticerad sjukdom och precis som # 9 säger så krävs det ganska specifiserade tester. Det #8 beskrivet är inte nödvändigtvis ett otvetydigt teckan på FIP, utan kan lika väl vara symtomen på en rad andra sjukdomar i kattens inre, dessutom kan katten ha FIP utan att visa dessa symtom, i alla fall inte så tydligt.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#8 Precis som #9 o 10 skriver kan man inte med 100% säkerhet ställa diagnos med endast blodprov eller vätskeprov i från buken. Det blir endast gissningar tyvärr. Man kan däremot kolla om katten har höga titerhalter, men är det fortfarande en "trolig diagnos".
Min veterinär tog blodprov, röntgade magen, tog vätskeprov och satte in penicillin och kortison, tyvärr utan resultat.
Försäkringen hade inte täckt om vi inte hade fått katten obducerad, det var det enda sättet att säkerställa diagnosen. Men det har kanske ändrats nu, det är ju ändå 4 år sedan. Förhoppningsvis har de kommit en bit längre med forskningen av denna vidriga sjukdom.
Zabelle
Kör man immunofluorescence och immunohistokemi kan man med mycket hög säkerhet ställa diagnosen FIP. Jag tror dock att det är ovanligt att katter utreds så noga här i Sverige. Här kollar man FCoV-titrar och A/G-kvot (om man har tur) men de mer avancerade metoderna tror jag är mycket ovanliga.
# 12 Antar att det kostar en del att ta de proverna också, kan ju vara en bidragande orsak att det inte görs här i Sverige?
Zabelle
Det är möjligt att SVA inte utför immunohistokemi (IHK) eller immunofluorescence (IFS), men A/G-kvot borde de kunna mäta. Dessutom skickar en del veterinärer iväg prover till bla. Glasgow och där borde de köra både IHK och IFS.
Man kanske borde ta reda på vad det är för prover SVA gör och inte…