Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1124 ggr
tortoise
0

behöver tips...!

Nu är min lilla Iriz kastrerad och redo att inta världen utanför lägenheten! Problemet är att matte är lite "hönsig" i Iriz ögon…Iriz vill vara ute, helst hela dagen, så läönge är vi sams…Vi bor på landet och det finns inga problemm med att hon kan få vara ute.. MEN några dagar jobbar jag 10 timmar vilket betyder att Iriz får vara ute i 10 timmar. Jag har haft henne inne under de här dagarna, men har istället haft en sur kattfröken när jag kommer hem. Kan jag ställa ut mat och vatten till henne och låta henne vara ute som hon vill? Lär hon sig att altandörren inte står öppen som vanligt? (när jag är hemma springer hon ut och in) Jag har funderat på att skaffa kattlucka, men eftersom jag har illrar så måste jag isåfall göra en del av lägenheten rymningssäker för dem när allihopa är inomhus..Hur kan jag göra?

tuska
0

Om jag vore dej skulle kissen få vara inne de dagar som du är borta så länge som 10 timmar. Kan hon inte gå ut en stund när du kommit hem ? Låt henne sura, du vill ju hennes bästa.

Jag skulle endast ställa ut vatten så hon lär sej att maten alltid finns inomhus. Då får du bästa kontrollen över henne.

Cindy
0

Finns det en hall med dörr före ytterdörren? I så fall köp två kattluckor med låsmekanism. Den ena sätter du som vanligt i ytterdörren, den andra sätter du bak-o-fram i halldörren. Nyckeln till luckorna får ju bara katten!

Vänliga hälsningar
Cindy

tortoise
0

Tack för tipsen! Jag provade idag när jag var hemma hela dagen, jag ställde ut vattnet till Iriz och hon ville ut 06.30 och kom in 15.00 självmant, inte en enda gång påkallade hon att hon ville in för att äta, däremot åt hon när hon kom in, så jag tror att det inte gör så mycket om hon går ut de dagar som jag jobbar långt, däremot ska jag försöka hålla henne inne i första hand. Lite svårt att veta hur man ska göra ibland med de små..