Många veterinärer vill ha en viss vikt på katten med anledning av mängden narkosmedel.
Det finns veterinärer som kastrerar redan vid 12 veckors ålder, men jag säjer 6 månader och där tycker vi alla lite olika.
Beror på veterinär men från 12 veckors ålder.
Ok, men när anses en hona vara könsmogen då?
Det är individuellt
Ok. Men om det nu är individuelt är det inte risk att man kastrerar en hona innan hon färdigutvecklats eller de kanske inte tar skada av det?
Dom flesta veterninärer väntar tills katten blivit 6 månader, men det finns många som anser att detta är onödigt.
#6 Ok tack! Ska genast läsa den så jag får lite mer kunskap om ämnet. Finns det även någonstanns man kan läsa om hur man bäst introducerar en ny katt till ett hem med redan existerande katter+hund?
#8 Åter tack :). Ska läsa dem med. Kanske dyker upp med fler frågor sen. Vill gärna veta så mycket som möjligt så man är väl förberädd. Hoppas det går bra. :)
Det stod i texten Kompis till katten att två katter kan leva ihop i samma yta men behöver inte komma överräns. Detta fick mig att undra kring mina hanar.
Min pojkar kan jaga varandra korta stunder men de ligger aldrig någonsin och tvättar varandra och ligger de bredvid varandra så är det med 30cm mellanrum, kommer den yngsta katten närmare den stora så biter han honom eventuellt också smäller till han med tassen, kommer den stora närmare den yngsta så flyttar bara den yngsta på sig. Är det något liknande av vad texten syftade på?
Har alltid undrat varför det är så mellan mina katter.
Nackdelen med att specifikt invänta könsmogenhet som jag ser det:
Först ska katten gå igenom alla de hormonella förändringarna med att bli könsmogen; sedan samma sak "åt det andra hållet" då den kastrerats.
Har man flera katter innebär det dessutom att rangen "görs upp" två gånger: vid könsmognad + kastrering.