Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1560 ggr
Ninja
0

Efter kastreringen, den andra kattens reaktion

Kom hem med Elsa från veterinären för en dryg halvtimme sedan, Äzzy började fräsa och morra åt henne. Är väl helt fel lukt för henne, och Elsa är lite "borta" även om hon är rätt pigg och har gått runt lite utan att vingla överdrivet mycket.

Min fråga är om jag ska hålla de helt åtskilda nu något dygn, eller ska Äzzy få "nosa igenom" Elsa på en gång? De har bara träffats genom gallret en halv minut, sen tyckte jag Elsa skulle få lugn och ro. Äzzy reser ju inte ragg eller gör utfall utan låter bara missnöjd (något hon är duktig på, siames som hon är), hon är instängd på toaletten nu så Elsa får vara ifred och tills jag vet hur jag ska göra.

NaimaG
0

Du skall inte ha de tillsammans direkt efter kastrering med tanke på att den kastrerade katten luktar blod vilket katter reagerar starkt på därav fräsandet. Det rådet fick jag från min veterinär när vi kastrerade ena hanen.

[Norrbysa]
0

Grugga den kastrerade katten med en sov-filt så hon luktar "hemma" igen. Blir det mycket problem så kan en Feliway-dosa underlätta.

Ninja
0

Elsa bor i sovrummet just nu, förhoppningsvis får hon lite hemmalukt tills de får ses nästa gång. Ska gnugga henne lite grann också med favoritfilten de brukar sova på, annars får det bli Feliway.

Ninja
0

Lite fräs blev det idag också men valde att lita på mina katter eftersom jag känner dom, Äzzy låter värre än hon är. Så efter en massa gnällande verkar de gå ihop igen.

[Norrbysa]
0

Va skönt att höra! :-)