Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2301 ggr
Tofei
0

Efter kastrering

Vår tjej fick lite komplikationer efter hennes sterilisering. Såret blev infekterat och stygnen fick läggas om för rengöring. Hon har nu fått antibiotika och en större tratt. Hon verkligen hatar sin tratt, och med denna nya kan hon knappt äta eller dricka. Hon kan definitivt inte tvätta sig. Inte ens sina tassar. Hur vårdar jag henne bäst? Ska vi tvätta henne åt henne, eller ska vi låta henne pausa från tratten? Hon kan ju inte ens klia sig på halsen/bakom öronen!

Hanen har det inte varit några problem med, men efter kastreringen har han börjat jama hela tiden! Jag fattar inte vad han vill.

Han är dock mycket frustrerad över att syrran inte vill eller kan busa med honom. Hon får mycket tid av oss och det har nog blivit så att han kommer lite i andra hand.

Han vill också äta HELA TIDEN! Jag vill inte att han ska bli fet, men vill ju inte att min lille prins ska svälta. Hur vet jag vad som är lagom för honom?

Jag har skrivit i en annan tråd om kost förut, men det var långt innan kastreringen och det är ju nu kosthållningen blir viktig.

De får för tillfället torrfoder från Pussi och blötfoder från Mjao. Jag är urkass på att räkna ut hur mycket de ska få av alla näringsämnen och sånt. Jag fattar verkligen ingenting!

De brukar få blötfoder morgon och kväll (ibland vid lunch) och torrfoder där emellan.

MonicaLagerquist
0

Angående tvätt så skulle ajg ta av henne tratten ett par gånger per dag så att hon under kontrollerade former kan tvätta sig.

Angående maten så skulle jag helt skippa det kassa torrfodret och ge katterna enbart blötmat .Sen är det inte säkert att det alltid är mat en katt vill ha när den tjatar.Istället för mat kan man leka en stund med katten.Vi tvåbeningar tar ju gärna en tur förbi och kollar i kylen även när vi inte är hungriga utan när vi inte har något att göra.

En kastrat behövar ca 25-30 % mindre mat än en fertilkatt så börja med att minska lite på maten sen väger du katterna regelbundet en gång i veckan så ser du om du behöver ge mer eller mindre mat.Det är jobbigt att banat en katt så det är betydligt enklare att se till att katten inte går upp för mycket i vikt.Det kan gå oerhört snabbt tyvärr.

Stolt ägare till tre La permer

Tofei
0

Tack för svaret!

Jo, han jamar ju annars med, men han springer gärna till matskålen och jamar.

Sen har honan varit lite seg, så de har inte ätit på samma tider. Så fort hon får mat ska han äta den också, men det får han ju klart inte..