Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1268 ggr
Tofei
0

Nykastrerade

Nu är mina små kastrerade. Hanen är på benen (svajig) och honan är förvirrad.

Hon vill gå runt hela tiden, vilket hon enligt vet inte ska. Hon ska ligga i ett litet rum mörkt och stilla. Eftersom hon vill gå överallt stängde vi in henne i transportburen för att hon skulle hålla sig stilla, men hon krafsar hela tiden. Hon jamar inget och är väldigt groggy.

Innan vi stängde in henne fick hon panik då vi skulle ta henne, och hon fjopplade runt så att kragen lossnade..

Hanen fick ingen krage, men såklart slickar han sig ofta!

Usch, det är mycket nytt och jobbigt för oss nyblivna kattägare. Vill ju det bästa för våra små, men vet inte vad som är rätt och fel.

Det var jag som hämtade katterna och jag fick massa info både muntligt och på papper, men det känns som om allt bara surrar i huvudet och jag är så trött efter mycket i skolan samt stressad över mina små.

Jag vet inte om jag egentligen har någon fråga, eller om jag bara behöver gnälla av mig Obestämd

Men jobbigast är nog ändå tjejen. Vad ska vi göra med henne? Ska hon gå runt, eller ska vi stänga in henne. Hon vill ju ut ur buren..

[Norrbysa]
0

Vet hur det är. Man är så orolig för sina små.. :-)

Låt henne gå runt men ha henne under uppsikt. Och istället för tratt kan ni tillverka en body av en tjock strumbyxa/legging eller en tröjärm.

Tofei
0

Åh, smart! Ska se om jag har några leggings över. Tack för snabbt svar!

Tofei
0

Släppte föresten ut henne precis innan jag såg ditt svar. Som hon springer runt.. Både svajar och ramlar, men upp med en gång och gå några varv till.. :P

[Norrbysa]
0

Ujuj.. vingel vingel.. det blir nog bra..

Ge dom ingen mat innan de är återställda.. katter med droger i kroppen kan sätta i halsen..

Om de vilar så se till att de har det varmt.. de kan bli kalla av drogerna oxå..

Tofei
0

Knasbollen klättrade upp högst upp i klösträdet! Försökte stoppa henne, men hon var stark. Första gången på länge som hon nu är stilla.. Men det gäller förståss att hålla koll på henne så hon inte trillar ner..

Nä, mat ska de inte få. Killen ska få snart, men honan skulle inte få för än sent i kväll.

[Norrbysa]
0

Oj! Att hon orkar klätta! Hon kanske får ont sen när smärtstillande släpper…

Min hona var jätte ynkling och försiktig när hon kastrerades. Sen hade hon så ont att hon inte kunde hoppa in i lådan ens så vi fick bygga trappor med skokartonger överallt…

Tofei
0

Oj.. Men vår hona är nog fortfarande hög.. Nu är hon lugnare, tror att hennes förvirring har släppt lite så att hon kan ligga still.

Vi fick smärtstillande som vi ska hämta på apoteket. Det ska hon få i morgon och sedan några dagar framåt.

Jag fattar inte.. nu börjar hon gå omkring igen! Kan hon inte bara ligga still?

Jag vill ju inte att hon ska slå sig, men hon går ju in i saker och innan man hinner reagera så hoppar hon upp i fönster och så.. Försöker vi sätta ner henne så får hon panik och vill inte bli hållen..

Tofei
0

Föresten, hur viktigt är det att hankatten inte slickar sig? Hade det varit allvarligt hade väl han också fått en tratt/strut/krage?

Han gjorde det när vi kom hem, men nu verkar han inte göra det.. Fast man går ju på spänn..

tuska
0

Oftast får katterna en uppvaknings spruta så de inte är så virriga. Det är jättejobbigt att se dem så snurriga, tänk på att de kan bli lite arga på varandra så jag skulle hålla dem i varsitt rum.

Hon piggnar till snart, är hon lugnare om hon kommer in i ditt sovrum ? Brukar hon sova där så är det bästa platsen.

Tofei
0

Killen vaknade av sig själv och nu är han rätt återställd. Hon fick en uppvakningsspruta strax innan jag hämtade dem, men sen hade det kanske hänt något för hon skakade som tusan när de kom med henne. Veterinären sa att hon inte tyckte om tratten och att hon var orolig för det. Men hon lugnade sig tills vi kom hem igen. Nu sover hon lugnt i min kontorsstol.

Hon lugnade ner sig som mest under min sambos tröja. Där trivs hon.

Mainebusters
0

Det där med body funkade inte så bra här.. den krullade upp sig, så hon kom åt såret fastän hon hade tratten på sig. (Provade en större, men den åkte bara av) Så jag fick knyta en snushalsduk runt magen på henne, och hon hade en fin rosett på ryggen! Glad Då gick det bra, och tratten fick hon ha i drygt en vecka på sig.

Tofei
0

Vi hittade inget bra att ha på. Tyckte inte att min sambos sletna, luddiga strupor skulle vara hygieniskt för henne ^^

Hon hade inte tratten på natten(härligt med rim^^), för då var hon ändå så groggy att hon inte gjorde något. Idag när jag vaknade var hon försvunnen. Hittade inte henne någonstans, sen poff, kom hon gåendes i sängen där jag låg och gosade med hanen som är oförskämt pigg och sällskapssjuk.

Hon såg bedrövlig ut och gick och la sig i min svarta ryggsäck. Där var det nog mörkt och tryggt. Tyvärr märkte jag att hon slickade sig på magen, så tratten fick åka på igen. Hon hatar den verkligen! När hon var utan så kändes hon ändå lite piggare, men nu när hon har den på sitter hon bara hukad med huvudet.

Hon fick smärtstillande för någon timme sedan, men jag tror inte att hon har ätit något sedan 43 timmar sedan! Jag försökte tvångsmata henne, men det gick inte. Hon har lyckligtvis druckligt litegrann.

Hanen äter allt han kommer åt, även den maten som är ämnad åt henne. Höll henne instängd i ett rum för att hon skulle få  vara ifred, men sedan ville hon komma ut..

Hanen håller sig i allafall lite lugnare när han kan hålla koll på henne :) Sött med syskonkärlek!

Tofei
0

Äntligen har hon ätit! Tonfisk gjorde susen! :)