Könsmogna?
Våra katter är nu kring 5 månader, och jag undrar när de blir könsmogna. Vi vill gärna få kastreringen gjord så fort som möjligt för att slippa dels deras jamanden, men även att de skvätter och så.
Dock vill inte veterinären göra det för än vid 6 månader, vilket vi respekterar. Det är ju bäst för katterna med att de har vuxit till sig tillräckligt.
Men nu har vår hankatt börjat jama och kurra och så rätt ofta, vilket han inte har gjort förut. Jag undrar om det är så att han börjar bli könsmogen? Eller är det våren som lockar?
Har inte märkt något på honan ännu..
Finns det några tecken på könsmognad hos dem, förutom att kulorna tittar fram och att de skvätter? (och jamar)
Urinen hos hanar börjar lukta fränare och de kan börja sjunga. Honor börjar ofta vrålskrika och kräla omkring på golvet.
Har du sagt till veterinären att det finns risk för parning på hemmaplan? En del veterinärer kan avvika från praxis vid sådana tillfällen. Om veterinären inte är villigt att göra det, ring en annan veterinär.

Kulorna trillar ner redan vid ett par veckors ålder (minns inte exakt när), så det har inte med könsmognaden i sig att göra. Min avelshona började löpa mitt i den mörka hösten när hon var 5 månader gammal.
Jag håller med Silvestris. Jag var själv iväg och kastrerade vår kull förra veckan när de var ca 13 veckor, så det finns veterinärer som kastrerar tidigare än 6 månader. Ring runt lite! :)
För att vara petig är det normala att hanar föds med kulorna nere.

#3 Tänkte just säga det samma.
Stolt ägare till tre La permer
Jag råder dig också att ringa runt och leta efter en veterinär som kan kastrera dem redan nu. Det är ingen skillnad att kastrera dem när de är 5 månader eller 6 månader.
Den stora faran är om honan blir dräktig när hon är för ung, hon kan dö helt enkelt om det går riktigt illa.
En del katter blir könsmogna redan vid 4-6 månaders ålder.
En artikel:

#3 Är det så alltså, jag upplever att nyfödda kattungar inte ens har någon pungsäck alls att tala om :P
Jepp, så är det. Pungen är mycket liten när de är nyfödda, föder man upp långhåriga katter kan jag tänka mig att det är svårt att se. Jag föder upp devons som inte har så mycket hår som döljer där bak och då ser man i regel pungen tydligt men det är ju inte mycket att visa upp s a s.
Vår veterinär hade en gräns på 6 månader för kastrering men det är 7 år sedan. Han tog ändå och kastrerade Lorentz för att han var såpass mogen
vid 5 månader.
/Maria
Tack för era svar! Har inte haft tid att svara innan.
Ringde veterinären förra veckan, men de ville tyvärr inte ta dem tidigare (eller hade de kanske inte tid?) Det blir i slutet av april, då de är 6 mån.
Nu undrar jag dock hur man ska göra med transporteringen. Vi har inte åkt någonstans med dem sen de var yttepyttesmå, och då delade de bur. Nu är de ju större. Kan man ha båda i samma? Eller bör man ha varsin?
Tänker att det kanske är tryggare om de får vara tillsammans? Fast när de ska hem har de ju trattar, så då kanske de inte får plats.. :)
Hur gör man?

#9 inte nödvändigt att de har trattar. det behövs bara om de slickar massa på såret. Annars får ni sätta dit dem när ni kommer hem. 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

När jag tog hem mina två så hade jag de i samma bur. Det gick utmärkt. De hade inte trattar och klarade sig utan under hela läkningsprocessen.
Hur är hanen nu för tiden?
Just det senaste dygnet har varit lite lustigt. Kanske för att vi hade fullt upp i söndags och tyvärr fick de inte lika mycket uppmärksamhet. Istället för att sova med oss som de har gjort den sista tiden var det full rulle hela natten! Fick väl sova 4 h eller nåt, och sedan en examination på det ;) Det gick verkligen inte att få dem lugna. Både jag och min sambo busade med dem i skift för att trötta ut dem, men icke..
Sedan har honan och hanen har bytt beteende! Det är HAN som brukar busa och jävlas med henne, men nu var han jättetrött och ville sova, men hon triggade honom och ville inte lämna honom i fred. Och så fort hon gjorde något skulle han se vad det var.. Hoppas de sover sött i natt :S
Annars är han som vanligt fast med fler ljud. Jamar, piper och kurrar och så. Honan har också börjat kurra lite då och så. De verkar "ropa" på varandra eller nåt sånt. Men han har inte börjat skvätta eller så, och hon jamar inget. Bara lite kurrande ibland.
Ringde veterinären idag och kunde byta tid. Det blir kastrering redan nästa vecka.
Skönt att få det gjort så snart ändå.
Om det är bäst för dem att åka tillsammans i samma bur eller inte är det nog bara du som vet. Det beror helt på deras relation till varandra. När jag har kastrerat kattungar får de somna och vakna tillsammans just för att de ska känna trygghet i varandra.
Men det är viktigt att hanen inte kommer åt att rengöra såret på honan. På hemfärden är det möjligt att de kommer sova och att det inte är ett problem, men väl hemma behöver ni ha koll.
Det är ganska vanligt att katter kissar på sig när de är nedsövda efter kastrering (mina hanar har gjort det iaf..). Så ett tips är att lägga lite handdukar i transoprtburen. Jag skulle nog ha dom i olika burar, de är ju ändå tillsammans när de kommer hem.
Nu har det dykt upp fler frågor i mitt huvud!
Jag ska lämna dem på morgonen och sedan har jag skola och min sambo jobbar. Vi båda brukar komma hem vid 4 tiden ungefär. När jag pratade med djursjukhuset sa de att man lämnar på morgonen och sedan hämtar dem vid överrenskommelse ev på eftermddagen. Då kanske de har vaknat? Eller hur länge sover dom?
Nu har vi bara en bur, men ska så klart se fall vi kan ordna en till om det är bäst. De har inte åkt bil så ofta. De åkte tillsammans med sin mamma och sina syskon när de var jättesmå, sedan 2 mil när vi hämtade dem. Efter det har de varit på djursjukhuset en gång som totalt blir 6 min fram och tillbaka.
De gånger vi har åkt med dem har de åkt i samma bur och de har inte gillat det. De har jamat en massa och försökt ta sig ur.
Vi har alltid buren framme och igår lekte vi lite i den, för jag tänkte att de kanske "gillar" den bättre så, samt att jag ville se om de kunde få plats båda två.
Men hur blir de sen?? Kan vi lämna dem hemma efter kastreringen?? Känns lustigt att lämna dem ensamma hemma med trattar och nyopererade, men vi har ju båda jobb och skola att sköta. 
I övrigt känns det som att de är ett tight syskonpar, även om de in alltid drar jämnt.
De kommer mest att vara påverkade av narkosen, och den brukar släppa allteftersom första dagen. De honor jag fått kastrerade har börjat piggna till vid midnatt om de kastrerats på morgonen. För hanar är det en mindre operation, och ni borde kunna lämna dem själva dag 2.
Det gäller att hålla dem varma när de kommer hem, de ska vara vakna då, men är kanske vingliga och lite illamående. Men det är så olika, en del piggnar till ganska snabbt. Det kan vara bra att ta bort mattor och skydda soffa mm för de kan kissa utanför pga av narkosen och att de inte är klara i huvudet. Ställ kattlådan nära där de ligger.
De kastrerades igår och jag är som tur väl är ledig idag. Hanen är jättepigg och busar, honan är lite piggare nu med går och gömmer sig när hon har tratt. Har provat olika saker för henne, men hon vill inte vara på samma ställe. Gjorde en bädd till henne i sovrummet så hon fick vara i fred där inne med mat, vatten och låda, men hon ville ut.
Byggde en koja till henne i soffan, men hon var bara där en liten stund. Hon har legat i min ryggsäck en stund, men nu gömmer hon sig under gästsängen.
Hon vill inte äta och inte dricka. Har bara druckit litegrann. Hon slappnar av mer när hon är utan tratt, men då slickar hon på såret. :/
Tänkte att hon kanske ville äta och dricka om hon fick vara utan..

#18 Det kan ta ett tag innan de vänjer sig med tratt, låt den sitta kvar om hon slickar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus