Kattungar
Låna gärna boken Kattuppfödning - avel och genetik av Ylva Stockelberg på biblioteket. Den tar upp det du behöver veta om dräktighet och förlossning, och vad avel innebär.
Är lite nyfiken på varför du låter din katt få ungar.

vad roligt =) vill se bilder sen på de små liven .. du vet väl att de inte får lämna sin mamma innan 12 veckor o avmaskas o vaccineras?
Håller med #1, Ylvas böcker är väl rekommenderade ifrån de som läst dem.
Spännande. Här går vi också i väntans tider.
Om du inte redan har boken Kattens sjukdomar av Anne-Marie Nilsson tycker jag att du kan investera i den. Hellre den än Stockelbergs bok. Det är en bok som alla kattägare borde ha i bokhyllan. Där finns information det allra mesta man behöver veta, även om dräktighet och att ha kattungar.
Hoppas det här är resultatet av ett medvetet avlande och inte nonchalans när det gäller kastrering.
Det är inte billigt att ha kattungar. Foder, avmaskning och vaccinering kostar en del. Du ser väl till att det avspeglar sig i priset när du säljer kattungarna? Och upprätta ett kontrakt med köparna där de förbinder sig att vårda katten väl, vaccinera den årligen och kastrera den. Bor du i tätort ska du ha en klausul om att hålla katten som innekatt och att du dessutom ska ha rätt att göra hembesök för att se att katten verkligen får den vård den behöver. Och du, glöm inte bort att rekommendera veterinärvårdsförsäkring!
Gör du ovanstående så hjälper du till att höja huskattens status.
Lycka till!
Medarbetare Hittekatter iFokus

#1 vilken bra idé tack :)

#2 de var inte menngen egentligen men hon råkade träffa grannens katt och sen blev det ungar …

#3 jadå jag har vatt me när min mormor hade kattungar när jag va liten så jag vet lite redan :)

#5 okej tack för tipsen :)

#6 de va inte meningen att just den katten skulle bli pappa men vi hade planerat att para henne men så märkte vi att hon redan hade kattungar tyvärr. vi kastrerade och stereliserade dem andra katterna för att försäkra oss om att dem inte blev pappor men grannens katt lyckades tyvärr förstöra de :/
Emmast: Nu vet jag att du är mycket ung, men i framtiden kan du kanske tänka på att aldrig släppa ut en katt förrän den är kastrerad och id-märkt. Det gäller för mammakatt nu också. Hon bör hållas inomhus tills hon kastrerats och kattungarna flyttat hemifrån. En mammakatt kan nämligen börja löpa redan när kattungarna 2-3 veckor, och då kan hon bli dräktig igen. Och att bli dräktig så tätt inpå en kull är inte alls bra för en hona.

#12 ja de vet jag men vi skulle bara ha en kull på henne och vi ska sterilisera henne när bebbarna är lite äldre. och hon är id-märkt
#11 Kan du få grannen att ta ansvar för sin katt genom att få honom kastrerad? Det kan ju finnas hemlösa katter i området och blir de dräktiga så har ni snart en stor svältande kattkoloni tack vare grannens nonchalans.
Publicerar du bilder på ulltottarna så småningom? Litet ögongodis är aldrig fel
Medarbetare Hittekatter iFokus

#14 jag skällde ut dem för att deras katter är och ränner hemma hos oss vi har hållt våra katter inne för an inte riskera skador på något vis. och vi har försökt jaga iväg dem men dem kommer tillbaka igen.
och bilder kommer så fort dem så gullungarna kommit 
I #8 skriver du att det inte var meningen och i #13 skriver du att ni bara skulle ha en kull på henne och i #15 skriver du att ni håller era katter innomhus. Vill absolut inte låta näsvis men jag kan inte få ihop det. ;)
Ville ni ha kull på henne och släpte därmed ut henne eller är det bara jag som inte fattar? =)

# 16 hehe de va såhär : vi skulle ha kull på henne och allt va planerat för att få en fin stamtavla. men så höll vi katterna inne för att inte få kattungar me fel hankatt. men hon lyckades smita ut och bli med ungar. så ja nu har vi kattungar med en okänd hankatt och våran plan blev misslyckad.
#17 Man kan inte få stamtavla på en huskatt, bara huskattsbevis, och personligen tycker jag man inte ska avla på huskatter. Sen undrar jag hur ni kan veta att det är grannens hankatt när du nu säger att han är okänd? :)
Fast för att få huskattsbevis måste man vara medlem i Sverak, och är man medlem i Sverak får man inte föda upphus/blandras kullar, så där går man bet iallafall 
#19 Nej jag vet. :)
Fast om TS katt är renrasig och blivit med hoppsahejsan-kull, då måste man ju även meddela detta till Sverak va?
#21 Det tror jag nog ifall nu TS katt är inskriven i Sverak och har huskattsbevis. Är inte säker på den fronten eftersom jag aldrig haft en kull och har enbart hanar men jag tycker ju det låter rimmligt i alla fall.
Hm, jag antog att TS katt var renrasig då hon skriver i inlägg #17 att katterna skulle få stamtavla.
Men har katten endast huskattsbevis så får man ju inte avla på den iallafall som Sverak medlem.
#23 Ja jag vet inte om den har H-bevis eller stamtavla, enbart TS kan svara på det :).

Till alla här inne så tror jag nog Emmast vet hur hon och hennes familj ska hantera kattungarna som nu kommer av misstag. Eftersom en kull var planerad snarast. Och vad jag tror så är det inte deras katt är den första heller. Bara min åsikt om det hela.
#25 Fast folk reagerar nog på den s.k. stamtavlan..
Jag reagerar inte och vill inte TS något ont utan bara disskuterar. TS kan ju inte hjälpa att kissen blev med ungar vilket jag fullkomligt förstår. :)

mamman är renrasig och den vi skulle parat me är renrasig. och vi tror vi vet vem som e pappan. eftersom de e den som är mest här. men vi kallar den " okänd " eftersom vi e osäkra på vem pappan är

och till er som tycker att jag har gjort fel säger jag bara att de inte var mitt fel jag kan ju inte kolla katten hela dagarna och de va inte mitt fel att hon smet ut heller. så snälla klandra inte mig för detta
Tror ingen har klandrat dig.
Mamman är i alla fall underbart söt, är lite svag för sköldpaddor. Vad är det för ras på henne? :)

#28 Vill bara påpeka att så länge din hona inte har en stamtavla så är hon en huskatt… När jag kollar på bilden så ser jag ingen specifik ras…
Jag är oxå nyfiken på ras och de söta kommande pälsbollarna! När är det dags?
Själv äger jag två gatukorsningar/blandraser som båda har en sköldis mamma! En är svart/svartvit och en är creme tabby (Tror jag? Typ caramell/champange färgad och vit!) Fast de har olika mammor då såklart!

Jag ser inte heller vilken ras det är.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#28 Vilken ras är det? Ser ingen speciell ras i henne
Sen som många redan sagt, ingen stamtavla = huskatt.
Sen om pappan är okänd så kan ingen stamtavla heller fixas..

dem vi köpte henne av sa att de va en norsk skogskatt men är inte så säker på att hon är det faktiskt … för det liknar inte en norsk skogskatt men jag litar på ägarna faktisk
för jag har en som är blandning mellan norsk skogskatt och ngt mer vilket jag inte minns och dem är inte alls lika

#36 fick ni inte papper med till henne? har hon ingen stamtavla är hon tyvärr ingen norsk skogkatt..

#36 Är ni säkra att det är skogis i henne eller är det för att den är långhårig? Det behöver inte finnas något skogis även om den har långt hår.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

nej vi fick tyvärr inte de.
hon är ganska långhårig men inte lika mkt som den andra vi har ^^
men vi vet inte va de e för ngn ras i henne faktiskt och ägarna vägrar prata med oss …

Har ni ingen stamtavla så är det ingen raskatt.Svårare än så är det inte.
Stolt ägare till tre La permer

nepp jag vet men dem sa att hon e de egentligen men ville inte ge oss papper inte för att jag vet varför
Hursomhelst - en huskatt är det, och ni skulle inte ha fått någon stamtavla på kattungarna.
Även om din katt har två renrasiga NFO som föräldrar kan du tyvärr inte få stamtavla på kommande ungar om du inte har stamtavla på din katt.
Tror tyvärr du/ni råkade ut för en oseriös säljare som försökte sko sig på att sälja dem som NFO. Finns ju tyvärr många som gör detta nuför tiden och tar hutlöst betalt för "renrasiga" men har alltid nån ursäkt till att inte stam finns. Och sedan när köparna försöker kontakta dem, så gör de som i erat fall, låter bli att svara mm.

ja men vi bryr oss inte så mkt nu de e bara att acceptera att hon är en huskatt :) för hon är verkligen fin
vi gav inte så mkt för henne eftersom vi misstänkte att det inte var en renrasig. tror att vi gav 50 kr för henne eftersom dem inte kunde visa stamtavlan på ngn av föräldrarna.
#44 Ja, något skogis är det def. inte i alla fall, så mycket ser jag.
Fin är hon dock.

ja och otroligt snäll
hon kommer nog bli en bra mamma
Ja hon ser ut lite som en Sverak-katt ;)

#47 hehe jag fattade inte va du menade ^^
#47 Haha, det tänkte jag inte på, men nu när du säger det 
Kolla på www.sverak.se på deras logga ;)
När är det dags för bebisarna då? ^^

ja de gör hon faktiskt :)

#51 vi chansar på ngn gång denna veckan :)
#53 vet ni ej då hon smet ut och parade sig?

# 54 nej hon var borta i typ 1 vecka